Gå til innhold

RYKTE: - Microsofts skal lansere kraftig Surface-telefon


Anbefalte innlegg

Begir ikke Microsoft seg nå inn på et teritorie hvor de segmenterer produktene unødvendig? Skal de skrote Lumia? Skal de rebrande alt som Surface? Skal Surface bare være telefoner over 6"? Skal de ha samme OS som andre Surface produkter eller skal de fortsette med W10M.

 

Strategien til Microsoft virker nå mildt sagt litt rotete.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Surface Phone ble utsatt til neste år ser ut til at Intel ikke hadde hardwaren klar. Så de vil neppe ha egnet hardware klar til en Mini på minst en generasjon til. Og det er vel +18 måneder fra Surface Phone, det. I beste fall. 

Det finnes allerede flere Android telefoner med Intel SoCer. Det har det vel gjort i 2 generasjoner nå. Intel har hardwaren klar. Veldig god er den ikke, men den eksisterer. Jeg tviler og på at den nye skal relativt sett være så utrolig mye raskere heller. Selv om Intel bruker mye penger på å utvikle og forbedre sine Atom CPUer så gjør MediaTek, HiSilicon, Apple, Samsung og Qualcomm det samme, og de har ganske stor økning i ytelse år over år. Vel, egentlig har jo Intel kraftige prosessorer, de trenger bare noen som er mer effektive enn ARM versjonene.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at Surface Phone ble utsatt til neste år ser ut til at Intel ikke hadde hardwaren klar. Så de vil neppe ha egnet hardware klar til en Mini på minst en generasjon til. Og det er vel +18 måneder fra Surface Phone, det. I beste fall. 

Det finnes allerede flere Android telefoner med Intel SoCer. Det har det vel gjort i 2 generasjoner nå. Intel har hardwaren klar. Veldig god er den ikke, men den eksisterer. Jeg tviler og på at den nye skal relativt sett være så utrolig mye raskere heller. Selv om Intel bruker mye penger på å utvikle og forbedre sine Atom CPUer så gjør MediaTek, HiSilicon, Apple, Samsung og Qualcomm det samme, og de har ganske stor økning i ytelse år over år. Vel, egentlig har jo Intel kraftige prosessorer, de trenger bare noen som er mer effektive enn ARM versjonene.

 

 

Det finnes en og annen Android-telefon med Intel chip, ja. Hvor godt gjør de det på markedet? Ikke overveldende. Jeg har ikke inntrykk av at dette bare er på grunn av ytelsen. Har ikke Intel slitt med varme og batteritid? Hvis de sliter med varme på de minste prosessorene, blir det vanskelig å krympe telefonene. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Sånn sett er jo alltid varme og strømforbruket problemet. Hvertfall for Intel, da de har utrolig kraftige CPUer allerede. Det er jo og det jeg skriver i den siste setningen. Effektivitet = mindre varme og bedre batteritid. Så det jeg skriver originalt gjelder fortsatt.

 

Du kan fint øke frekvensene for dagens ARM CPUer og få bedre ytelse, men egentlig ikke, fordi de vil komme i trøbbel med varme. Når det kommer til ARM så kommer produsenter ofte med nye CPUer hvert halvår. Exynos 5433 kom høst 2014, exynos 7420 kom våren 2015, og Exynos 8890 kommer på rett over nyåret. Hvis en Intel SoC sliter mot en Exynos 5433, hvordan skal neste da slå en 8890? Jeg føler spranget blir altfor stort. Spesielt med tanke på at de store forbedringene kommer med nye Intel generasjoner.

 

Ellers er jeg usikker på hva du mener med de minste prosessorene? SoCer og CPUer pleier å være ganske lik i størrelse. En Intel Core i5-6300U er mindre i størrelse enn en Apple A9. Varme =! størrelse. 

 

Så jeg ser fortsatt ikke hvorfor dette skulle måtte vente på en ny generasjon fra Intel. Jeg ser ikke helt at den nye generasjonen fra Intel relativt sett kommer til å være så mye bedre. Det kan godt være de minsker forskjellen, men den vil nok fortsatt være bak ARM. Det å få den i en liten telefon er bare å sette inn en svakere versjon med lavere frekvenser, så har du mindre varme. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...