Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygd PC med problemer


Anbefalte innlegg

Hei, bygde en pc i går som ikke fungerer som den skal. Den fungerte helt fint i går boota opp og installerte windows. Gikk ca 1 time før den crasha, og måtte installere windows på nytt.

Startet den opp igjen i dag og fikk gamet litt før den crasha igjen, men nå med ny feilmelding. Kommer nå opp: "Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system." Selv om jeg ikke har overclocket?

Kommer også opp debug kode A2 og BD på hovedkortet.

 

Specs:

Hovedkort: Asus X99-S

Prosessor: Intel Core i7 5820k

Skjermkort: Asus STRIX GTX 980 ti

PSU: Evga supernova g2 1000w

Ram: HyperX fury ddr4 2666 4x4gb

Cpu kjøler: Corsair h110i gt

 

Håper noen av dere kan hjelpe, kan ikke veldig mye om pc. Utrolig kjipt at den ikke skal fungere nå som den endelig er ferdig bygget :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-S/e9628_x99-s_ug_for_web_only.pdf

 

Bla ned til side 40, eller slå opp i boka du fikk med :) De kodene betyr ingenting etter hva jeg forsto.

 

Edit; Sjekk denne for å se om RAM'en er "kvalifisert" http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-DELUXE/X99_Series_DRAM_QVL_20150821.pdf

 

Reset BIOS og/ eller oppdater BIOS. Leste litt om andre som hadde overclocking failed trøbbel og hos noen av de så bare forsvant problemet (???). Det er ikke noe farlig hvertfall. Det kan være en feil på hovedkortet selvfølgelig.

 

Har du husket å koble på alle strømkontakter på hovedkortet?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-S/e9628_x99-s_ug_for_web_only.pdf

 

Bla ned til side 40, eller slå opp i boka du fikk med :) De kodene betyr ingenting etter hva jeg forsto.

 

Edit; Sjekk denne for å se om RAM'en er "kvalifisert" http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-DELUXE/X99_Series_DRAM_QVL_20150821.pdf

 

Reset BIOS og/ eller oppdater BIOS. Leste litt om andre som hadde overclocking failed trøbbel og hos noen av de så bare forsvant problemet (???). Det er ikke noe farlig hvertfall. Det kan være en feil på hovedkortet selvfølgelig.

 

Har du husket å koble på alle strømkontakter på hovedkortet?

Her er RAM'en jeg har: https://www.komplett.no/product/838117/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-2666mhz-16gb-4x4gb#

 

Oppdatering av BIOS. Da laster jeg bare ned den øverste under bios herfra: https://www.asus.com/Motherboards/X99S/HelpDesk_Download/??

Og installerer den og restarter pc?

 

Alle strømkontakter skal være koblet i hovedkortet ja.

Litt usikker på om viftene er koblet riktig, men skal det ha noe å si?

Er en fan hub bak kabinettet som alle viftene som fulgte med kabinettet er koblet i. Vannkjøreren min koblet jeg i CPU_FAN og ledningen ut fra fan hub i CHA_FAN4 på hovedkortet.

 

Bilde av fan hub: http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/02/nzxt_h440_20.jpg

Endret av Jørgen Myhre
Lenke til kommentar

Ja, den øverste under BIOS. Versjon 2001. Hvis maskinen er ustabil og plutselig krasjer så vil jeg fraråde å oppdatere BIOS gjennom et Windows-program. Det står nok i hovedkortboka hvordan du gjør det med en USB-pinne via selve BIOS'en. Du bør/ må trykke på "reset-CMOS" knappen etter du har oppdatert BIOS.

 

Skal stort sett ikke ha noe å si hvilken kontakt på HK viftene er koblet. CPU-viften trenger ikke være koblet til CPU_FAN kontakten heller. Men jeg ville testet å koble fra alle vifter untatt CPU-vifta (radiatorvifta) og vannpumpa først bare for å se. Du kan også teste 1 og 1 RAM-brikke av gangen, kanskje det er noe feil på en av de. Fant ikke din RAM i QVL-lista.

 

Er litt trøtt men bare spør så skal jeg prøve å svare så godt som mulig frem til jeg sovner :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Sjekkliste :

 

*Cpu temperatur : Du bør ha en grei temperatur når pcen ikke er i bruk. Under 35C for Intel mener jeg.

*Minne : Lett å gjøre feil her , minnet skal være kompatibelt med hovedkortet og kjøre på riktige "timings" , i noen tilfeller kan man bruke SPD / XMS uten problemer , andre ganger bør man justere manuelt og eventuelt "slakke litt" på innstillingene...

*Skjermkort : Riktig tilkoblet i riktig pci-e spor (sjekk manual). Husk eventuelt ekstra strømkabel og at denne er fra riktig port på strømforsyning og ikke en forgreining fra noe annet som også brukes.

*Harddisk : Sjekk S.M.A.R.T status på snurredisk , eventuelt bruk SSD (om det er en minnedisk) produsentens verktøy for å sjekke denne.

 

Oppdater oss når du finner litt mer ut av dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt rundt omkring i pcen om det er noe som er koblet feil. Har såklart skjekket dette mange ganger før men håper jeg har funnet løsningen nå. Fant ut at HD Audio var koblet på hovedkortet feil, med kun den øverste raden pins plugget i... Dette hadde jeg tydeligvis oversett. Skal teste litt nå og se om den kommer til å krasje igjen. Tror dere dette kan være en årsak til trøbbelen jeg har hatt?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt rundt omkring i pcen om det er noe som er koblet feil. Har såklart skjekket dette mange ganger før men håper jeg har funnet løsningen nå. Fant ut at HD Audio var koblet på hovedkortet feil, med kun den øverste raden pins plugget i... Dette hadde jeg tydeligvis oversett. Skal teste litt nå og se om den kommer til å krasje igjen. Tror dere dette kan være en årsak til trøbbelen jeg har hatt?

 

Egentlig ikke.

Med mindre du fører strøm på hovedkortet selvsagt der.

Har du koblet på pacere riktig og ikke for mange sånn at de lager kontaktpunkter under hovedkortet?

Lenke til kommentar

Du får oppdatere oss i morgen igjen da.

Kan du ta bildet av tilkoblingen eller link fra manualen? Greit å få med seg noe nytt og prøve å forstå hvorfor dette oppstod , da kan man kanskje hjelpe andre med lignende problemer.

Det skal jeg gjøre.

Link til manualen: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-S/e9628_x99-s_ug_for_web_only.pdf

Står på side 1-29 under punkt 4, hvis det var dette du tenkte på?  :)

Lenke til kommentar

Etter en hel dag med testing har den fungert perfekt frem til nå. Pcen krasjet igjen..  :( Feilmeldingen "overclocking failed" kom opp ved restart. Har stort sett gamet i hele dag og det har fungert bra, men når jeg skulle se en Youtube video, så krasjet den.

 

Tok bilde av hardware monitoren i BIOS. Under memory vises frekvensen til 2133 MHz, mens frekvensen på min RAM er 2666 MHz, kan dette være noe?

(Fant ikke ut hvordan man roterte bildet :wee:)

post-283775-0-27927800-1449432118_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2133mhz er default på socket 2011-3. Du må overklokke minnet for å få den frekvensen som står på boksen til brikkene du kjøpte. Dette skal ikke bety noen ting for stabiliteten. Du kan jo sette XMP profil på minnet da, så får du 2666.

 

Kjører du alt i BIOS på default? 

 

Åssen er det med vifta på PSU, spinner den noe? Kan du forsøke uten eco-mode på? 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

2133mhz er default på socket 2011-3. Du må overklokke minnet for å få den frekvensen som står på boksen til brikkene du kjøpte. Dette skal ikke bety noen ting for stabiliteten. Du kan jo sette XMP profil på minnet da, så får du 2666.

 

Kjører du alt i BIOS på default? 

 

Åssen er det med vifta på PSU, spinner den noe? Kan du forsøke uten eco-mode på? 

Alt i BIOS er på default nå ja, viften på PSU spinner. ECO mode skrur man av i bios?

Endret av Jørgen Myhre
Lenke til kommentar

Nei det er en bryter på baksiden av PSU.

 

"Overclocking failed" kan være enormt mye. Det er ikke så lett å gi et fasitsvar. PSU og hovedkort er alltid usual suspect. Feilmontert utstyr (ikke skikkelig i socket) likeså. Feil på minnet. Skade under CPU (i socket). BIOS-relatert. Det kan desverre være enormt mange ting, og man må egentlig bare systematisk feilsøke.

 

Hvis du allerede har forsøkt oppdatering og reset av BIOS, samt re-seat av alle komponente så tenker jeg følgende kan prøves:

(Forutsetter at du kan låne utstyr, eller er villig til å kjøpe nytt. Det du ikke trenger kan retuneres på angrefrist, og finner du feilen så får du penger tilbake for den delen (siden du allerede har kjøpt ny liksom). Det er litt slitsomt, men det er effektivt).

 

- Test med 1 og 1 rambrikke. Dette er jo enkelt og gratis.

- Bytt PSU. Hjelper det?

- Bytt hovedkort. Hjelper det nå?

 

Du kan jo forsåvidt også prøve å sette manuell vcore og øke den bittelitt. 1,1 f.eks. Jeg tviler sterkt på at dette hjelper da.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...