Gå til innhold

forforsterker og effektrinn eller integrert forsterker


Anbefalte innlegg

Hei. Da var det på tide og kjøpe ny forsterker til anlegget.

Kommer til og bruke den på eit par av b&w 683 s2 og ein b&w asw610xp.

Rommet som dette kommer til og stå i er 12 kvadrat.

Også er det hvilken forsterker eller forforsterker og effekttrinn som de kommer til og trenge.

Kommer bare til og høre i 2.1 også vil eg også helst ha ein forsterker som kommer til og høres fint ut på disse høyttalerene.

Er ganske åpen på kombinasjoner men har budsjett på 12500 kr. Så er det om hva som kommer til og låte best og gi ut mest mulig for budsjette mitt.

tusen takk for svar og tips på forhond☺☺☺

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i mange år kjørt splittet løsning med Electrocompaniet forsterkere. Selv da jeg bodde på hybel med 10 kvm rom hadde jeg EC4.6 (forforsterker) og AW120DMB (effektforsterker) på B&W DM603 S3. Fantastisk lyd, samt at Electrocompaniet forsterkere er rene kraftverk. Klasse A og minimal THD (forvrengning). Passer VELDIG bra til B&W. Se profil for nåværende oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg har i mange år kjørt splittet løsning med Electrocompaniet forsterkere. Selv da jeg bodde på hybel med 10 kvm rom hadde jeg EC4.6 (forforsterker) og AW120DMB (effektforsterker) på B&W DM603 S3. Fantastisk lyd, samt at Electrocompaniet forsterkere er rene kraftverk. Klasse A og minimal THD (forvrengning). Passer VELDIG bra til B&W. Se profil for nåværende oppsett.

hvor ligger electrocompaniet sine forsterkere iforholdt til foreksempel nad, sony, jamaha og lignene? Er det da alså smartest og foreksempel kjøpe ein intengrert forsterker fra elektrocompaniet eller forforsterker og effek trin? Viss du har noen tips på det og meninger så hadde det vært flott☺☺

Lenke til kommentar

 

Jeg har i mange år kjørt splittet løsning med Electrocompaniet forsterkere. Selv da jeg bodde på hybel med 10 kvm rom hadde jeg EC4.6 (forforsterker) og AW120DMB (effektforsterker) på B&W DM603 S3. Fantastisk lyd, samt at Electrocompaniet forsterkere er rene kraftverk. Klasse A og minimal THD (forvrengning). Passer VELDIG bra til B&W. Se profil for nåværende oppsett.

hvor ligger electrocompaniet sine forsterkere iforholdt til foreksempel nad, sony, jamaha og lignene? Er det da alså smartest og foreksempel kjøpe ein intengrert forsterker fra elektrocompaniet eller forforsterker og effek trin? Viss du har noen tips på det og meninger så hadde det vært flott☺☺

 

 

 

Egentlig hadde jeg tenkt til å anbefale NAD C375BEE men den har ikke utgang for sub.

har også sett på nad 165 som forforsterker og nad 275 til effekt trinn men vet ikkje helt om de heller har sub utgang da...

 

 https://www.hifiklubben.no/globalassets/product-images/nad/nadc165beegr_4.jpg

 

165 + 275 vil funke det, det er sub-utgang på 165 (i motsetning til 375) :-)

 

Torstein

Lenke til kommentar

hvor ligger electrocompaniet sine forsterkere iforholdt til foreksempel nad, sony, jamaha og lignene? Er det da alså smartest og foreksempel kjøpe ein intengrert forsterker fra elektrocompaniet eller forforsterker og effek trin? Viss du har noen tips på det og meninger så hadde det vært flott☺☺

Electrocompaniet sine forsterkere ligger flere klasser over de du nevner, kan ikke sammenlignes. Da jeg hørte en EC forsterker første gang ble alt fra Denon, Pioneer, NAD osv dårlig i sammenligning. En 2x120W EC er noe HELT annet enn 2x120W fra Sony. Med EC snakker vi dual mono (forsterkeren bygd som to monoblokker med overdimensjonerte, separate ringkjernetrafoer pr kanal), fullbalansert og klasse A, som betyr at de er strømsterke som fy med minimal forvrengning. Men de koster jo også deretter. Nyprisen for slike forsterkere koster titusener av kroner. Men det går an å gjøre gode bruktkjøp, siden EC holder i mange år. Min effektforsterker, en EC AW120DMB er fra 1998, men den fungerer fortsatt helt fint og spiller fletta av forsterkere med tilsvarende nomiell effekt, men i billigere segmenter. Den forsterkeren driver nå et par B&W 803 Diamond. For optimal lyd burde jeg egentlig hatt en større forsterker, da disse høyttalerne er ganske store og krever mye av forsterkeren. Men jeg synes AW120DMB gjør en hederlig innsats. En 2x120W Sony ville aldri klart noe sånt, kunne risikert å ødelegge høyttalerne. Verditapet på slike forsterkere som de fra EC er også forbløffende liten. Min første EC forsterker som jeg kjøpte i 1999 for 4900 solgte jeg 9 år etterpå for 3500. Altså, 1400 kr tap på 9 år. Hvor mye ville en forsterker av de merkene du nevner ha falt på samme tid?

Lenke til kommentar

Min første ordentlige forsterker var en Electrocompaniet ECI-2, integrert forsterker. Den var oppgitt til 2x50W i 8 ohm (2x90W i 4 ohm og 2x150W i 2 ohm). Også det var en klasse A forsterker. Den drev et par B&W DM603 S3, og det gikk fint. Den hadde akkurat klart DM604, forgjengeren til DM683.

 

For å illustrere forskjellen mellom klasse A og det som er mer vanlig, klasse AB, som de fleste forsterkerne opererer i:

 

Marantz hadde en forsterker som var oppgitt til 2x95W klasse AB. Den hadde en knapp for klasse A. Men da sank effekten til 2x30W. EC forsterkerne er klasse A forsterkere. Så når EC oppgir effekten på en forsterker er det i klasse A, og den leverer deretter, altså mye høyere reell effekt enn ordinære, billige forsterker med samme nominelle effekt.

 

Med en sånn forsterker er det viktig at det er mye luft rundt den, for de blir varme.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Min første ordentlige forsterker var en Electrocompaniet ECI-2, integrert forsterker. Den var oppgitt til 2x50W i 8 ohm (2x90W i 4 ohm og 2x150W i 2 ohm). Også det var en klasse A forsterker. Den drev et par B&W DM603 S3, og det gikk fint. Den hadde akkurat klart DM604, forgjengeren til DM683.

 

For å illustrere forskjellen mellom klasse A og det som er mer vanlig, klasse AB, som de fleste forsterkerne opererer i:

 

Marantz hadde en forsterker som var oppgitt til 2x95W klasse AB. Den hadde en knapp for klasse A. Men da sank effekten til 2x30W. EC forsterkerne er klasse A forsterkere. Så når EC oppgir effekten på en forsterker er det i klasse A, og den leverer deretter, altså mye høyere reell effekt enn ordinære, billige forsterker med samme nominelle effekt.

Med en sånn forsterker er det viktig at det er mye luft rundt den, for de blir varme.

så det går helt fint viss en electrocompaniet forsterker blir utsett for press ei god stunn og ikkje overheater og tvinger seg selv i dvale? Og trenger EC forsterkere skyhøye dyre kabler for og da ut hver eneste A-klasse watt?
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har i mange år kjørt splittet løsning med Electrocompaniet forsterkere. Selv da jeg bodde på hybel med 10 kvm rom hadde jeg EC4.6 (forforsterker) og AW120DMB (effektforsterker) på B&W DM603 S3. Fantastisk lyd, samt at Electrocompaniet forsterkere er rene kraftverk. Klasse A og minimal THD (forvrengning). Passer VELDIG bra til B&W. Se profil for nåværende oppsett.

 

hvor ligger electrocompaniet sine forsterkere iforholdt til foreksempel nad, sony, jamaha og lignene? Er det da alså smartest og foreksempel kjøpe ein intengrert forsterker fra elektrocompaniet eller forforsterker og effek trin? Viss du har noen tips på det og meninger så hadde det vært flott☺☺

 

 

Egentlig hadde jeg tenkt til å anbefale NAD C375BEE men den har ikke utgang for sub.

 

har også sett på nad 165 som forforsterker og nad 275 til effekt trinn men vet ikkje helt om de heller har sub utgang da...

 https://www.hifiklubben.no/globalassets/product-images/nad/nadc165beegr_4.jpg

 

165 + 275 vil funke det, det er sub-utgang på 165 (i motsetning til 375) :-)

 

Torstein

Så at 165bee ble laga for 275bee, så alså så får eg mer naturlig og fin lyd viss disse to blir kobla opp istedemfor 375bee ein det eg hadde fått med 165bee og 1 eller 2 275bee'er?
Lenke til kommentar

så det går helt fint viss en electrocompaniet forsterker blir utsett for press ei god stunn og ikkje overheater og tvinger seg selv i dvale? Og trenger EC forsterkere skyhøye dyre kabler for og da ut hver eneste A-klasse watt?

Det skal mye til for å få en EC forsterker til å knele, i hvert fall hvis du har en 100+ W forsterker. Du ser hva jeg bruker over. Dessuten, AW120DMB har til og med blitt brukt som PA-forsterker, de ble nemlig konstruert med speakon-terminaler som brukes på PA-høyttalere. Dyre kabler? Vel, man bør bruke XLR kabler der det er mulig for best lyd, og sørge for nok kvadrat på høyttalerkablene, da er man trygg.

 

Klart, enhver forsterker vil knele hvis du henger på alt for store høyttalere for den forsterkeren. Men på EC skal det mer til før det skjer enn på forsterkere av lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

 

så det går helt fint viss en electrocompaniet forsterker blir utsett for press ei god stunn og ikkje overheater og tvinger seg selv i dvale? Og trenger EC forsterkere skyhøye dyre kabler for og da ut hver eneste A-klasse watt?

 

Det skal mye til for å få en EC forsterker til å knele, i hvert fall hvis du har en 100+ W forsterker. Du ser hva jeg bruker over. Dessuten, AW120DMB har til og med blitt brukt som PA-forsterker, de ble nemlig konstruert med speakon-terminaler som brukes på PA-høyttalere. Dyre kabler? Vel, man bør bruke XLR kabler der det er mulig for best lyd, og sørge for nok kvadrat på høyttalerkablene, da er man trygg.

 

Klart, enhver forsterker vil knele hvis du henger på alt for store høyttalere for den forsterkeren. Men på EC skal det mer til før det skjer enn på forsterkere av lavere kvalitet.

Men tror nettopp ikkje at 12 500 kr vil rekke til ein helt ny ein, eller forsåvidt ein litt gamlere brukt
Lenke til kommentar

Vil også nevne S.A.T. amplifix som finnes på bruktmarkedet. F eks http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=64089398

 

Brukte denne til å drive tunge høytalere (Audiophysic Virgo 2) og har sjelden vært så fornøyd mtp pris / ytelse.

Mange kunder som vurderte den legendariske Krell KAV300i endte opp med denne i stedet.

 

http://www.bladelius.com/SAT/amplifix.htm

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...