Gå til innhold

Luftstrøm i Silverstone gd08


dordar

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har kjøpt en pc på finn, hvor av caset var silverstone gd08.

 

Jeg synes støy nivået har vært noe høyt og har derfor byttet ut stock cpu kjøler med en Noctua NH-U9B-SE2.

 

Denne supplementeres med 1 x noctua 120 MM PWM case vifte for luft inn, samt 3 div.ikke pwm vifter.

 

Jeg ser nå til min store fortvilelse at Noctua u9b-se2 viftene som fulgte med IKKE er PWM. Og jeg får derfor ikke til å kontrollere de. Er det noen alternativer til hvordan jeg kan løse det uten å måtte kjøpe nye vifter (igjen..)

 

 

Har 3 case fan slots i MOBO + 1 CPU fan plug, som jeg antar kan kontrollere PWM vifter.

Vil dette være et bra setup:

 

CPU: en y splitter som kontrollerer begge disse noctua fanene (som ikke er pwm)..

C_Fan_1: y splitter som kobler to av de viftene i caset

C_FAN_2: Y splitter som kobler to av de resterende viftene

C_FAN_3: 120mm noctua vifte.

 

Blir aldri klok på dette med vifter og hvordan man kontrollerer disse. Så håper på litt god hjelp her :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en titt på viftekontroller som NZXT GRID+ V2.

Link: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kjølere/Vifter/Viftestyring/Corsair/NZXT-GRID-V2-Digital-Fan-Controller-fan-controller136650-p0000130160

Denne koster jo litt.. men vil påstå at den er verdt hver krone, softwaren CAM 2.0 kan du styre 3 pins viftene dine med. PWM viftene dine settes på hovedkortet.

 

GRID+ med CAM software.

https://www.youtube.com/watch?v=HrZX-lovH2A

 

Finnes sikkert billigere løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye varmeproblemer du har, men kjøles ikke prosessor nok om du setter på Low-Noise-kablene som fulgte med? Så får du styre mer luft inn i kabinettet om det blir for varmt.

Takk for svar. Nå bruker jeg low-noise adapteren som holder 1300 rpm ish, og da holder prosessoren rundt 30 grader, som er bra på idle.

 

Jeg har egentlig løst det ved å putte pcen inn på et rom hvor det ikke trengte å være så stille, tror nok at om man skal få en lydløs rigg så må man droppe snurredisker og kjøre så få vifter som mulig.. Det får bli lessons learned til neste gang.

 

Takk!

Lenke til kommentar

Etter mye mas og strev endte jeg opp med vifteløs og uten snurredisk. Jeg tapte noen kroner på forkastet kabinett, nye vifter, sshd, osv, men det var verdt det. Om man trenger grafikkort må man ha en annen løsning.

 

Du kan også kjøre med lokket åpent. Det løser det meste av problemer med viftebråk. :p

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...