Gå til innhold

Windows spør alltid etter passord.


rofl2

Anbefalte innlegg

Jeg benyttet WIn XP/Sp3 og ved den foreløpig siste installasjonen opplever jeg at etter oppstart stopper systemet og venter på at jeg skal taste inn passsord. Men jeg har for vane utelate passord siden jeg er alene om å bruke maskinen, og er vant til at den da booter og gjør seg klar mens jeg gjør andre ting.

 

Men nå må jeg altså trykke Enter, og så vente en evighet på at alle ting skal komme på plass før maskinen kan brukes.

 

Jeg vil kunne slå den på, gå og spise frokost og så har den klargjort seg selv til jeg kommer tilbake.

 

Er dette noe det finnes en innstilling for som man kan endre på?

 

At maskinen har et hovedkort som trenger ett minutt på å bli ferdig med POST gjør det heller ikke akkurat noe morsommere.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange takk, helt supert!

 

Det skrev jeg igår.

 

Men det er nok ikke helt så enkelt likevel. Da jeg startet maskinen i dag morges loggget den automatisk inn som administrator, så jeg måtte logge ut og inn med brukernavn for å komme inn i 'min' desktop.

 

Går det an å bestemme hvilken bruker som skal være default, eller blir jeg nødt til å bruke administrator kontoen hele tiden for å slippe dette? Jeg har jo en annen maskin her med det samme systemet og den er ikke slik.

 

Dette er egentlig nokså merkelig, jeg har installert XP hundrevis ganger og har aldri opplevet noe som helst problem av denne type før.

 

Problem er det forsåvidt ikke, men det er noe iriiterende som ikke burde være der.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Er dette en original versjon av XP eller en modifisert versjon lastet ned fra nettet?

Noen bootloadere kan faktisk endre på mye rart , noen virus kan også endre på visse innstillinger i bios som er svært vanskelig å oppdage , man kan derfor risikere å bli del av et nettverk der kraften til datamaskinen blir brukt til mye rart.

 

Svært gamle versjoner av XP (før sp1) var også svært usikker , mener at det ikke tok lange tiden før man risikerte å bli infisert om man var tilkoblet nettet...

 

Noen spesiell grunn til at du ikke kan virtualisere xp eller bruke en mer moderne pc?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, jeg er i likhet med mange andre verden over begeistret for XP og vil gjerne fortsette å benytte det. Ikke engang WIn7 tiltaler meg, selv om det sikkert på mange måter er bedre. Det er bruker-interfacet jeg ikke blir fortrolig med. I min alder er hverkn 8 eller 10 noen løsning. Jeg hadde 7 og fikk oppgradert til 10 men har ikke brukt det. Slik jeg bruker maskinen, surf og text ser jeg ikke  behove for noe annet.

 

Det er mulig jeg legger 7 på et annet volum så jeg kan benytte det om nødvendig om et kompabilitetsproblem dukker opp. Kanskje en fordel å bruke 7  forbindelse med nettbank?

 

Og infeksjoner? Har aldri hatt noen problemer - og da har maskinen stått på døgnet rndt. Men det er en god ide, kan jo bare trekke ut nettkontakten før jeg legger meg. Mht. innlogging fant jeg noe jeg kiunne slå av, husker ikke hva det het.

 

Eller bruker jeg jo NoScript og ZoneAlarm.

Lenke til kommentar

For det første, jeg er i likhet med mange andre verden over begeistret for XP og vil gjerne fortsette å benytte det. Ikke engang WIn7 tiltaler meg, selv om det sikkert på mange måter er bedre. Det er bruker-interfacet jeg ikke blir fortrolig med. I min alder er hverkn 8 eller 10 noen løsning. Jeg hadde 7 og fikk oppgradert til 10 men har ikke brukt det. Slik jeg bruker maskinen, surf og text ser jeg ikke  behove for noe annet.

 

Det er mulig jeg legger 7 på et annet volum så jeg kan benytte det om nødvendig om et kompabilitetsproblem dukker opp. Kanskje en fordel å bruke 7  forbindelse med nettbank?

 

Og infeksjoner? Har aldri hatt noen problemer - og da har maskinen stått på døgnet rndt. Men det er en god ide, kan jo bare trekke ut nettkontakten før jeg legger meg. Mht. innlogging fant jeg noe jeg kiunne slå av, husker ikke hva det het.

 

Eller bruker jeg jo NoScript og ZoneAlarm.

 

Anbefaler deg til å gå over til Windows 10 med det bruksmønsteret du har.

Flere årsaker til det :

 

*Langt enklere vedlikehold av oset. 

*Bedre stabilitet og nettlesere som faktisk beskytter mot trojanere og malware , noe din eldre Internett explorer ikke gjør. Til og med Firefox og Chrome vil ikke lenger oppdatere sine nettlesere til XP lengre.

*Langt bedre støtte for nyere maskinvare ,SSD og kjap oppstart bør i det minste friste.

*Null problem med 64 bits os , bakoverkompabiliteten er også god , har selv mange programmer som er fra XP eraen og disse fungerer mer eller mindre feilfritt og i noen tilfeller må man gjøre noen tweaks , men helt greit.

 

Det er mange som tenker som deg , problemet er at dere henger til slutt såpass langt etter den digitale hverdagen at det plutselig blir helt umulig / uforståelig om dere bare må ta i bruk nettbrett / berøringsskjermer eller andre duppeditter , dere er også langt mer utsatt for malware og trojanere som tar over kontrollen på maskinene deres og bruker disse til tallknusing eller hacker angrep på nettet.

 

Selv om man kanskje aldri blir helt fornøyd over de nye operativsystemene er det faktisk store forskjeller på disse i forhold til XP , for eksempel antall restarter før man får lagt inn alt og kan bruke Os'et er kraftig redusert , nye enheter er nesten bare tut og kjør også og krever langt sjeldnere en omstart av kernelen for å få ting til å fungere.

 

Nå kan jeg ikke tvinge deg til å endre valg av OS , saken er at du dessverre vil utsette andre for malware / virus og trojanere eller målrettede angrep om du blir infisert (om du ikke allerede er det , noe som er ganske mulig ) så lenge du er koblet til nettet. Den eneste måten å unngå dette er å koble fra permanent og håpe på at du ikke har vært med på for mye faneskap ;)

Selv med bruk av kjente programmer som noscript samt gode antivirus er XP såpass sårbart at det faktisk avhengig av om man har alt av SPX oppdateringene eller ei kan være en potensiell trussel for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mye riktig i det du skriver. Ett av de problemer som Win 10 dessverre ikke har eller kommer til å løse, er kompatibilitet med MusicMatch. MM går fint også p Windows 7, men på Win 10 går det ikke, selv om MS sa at det skulle gjøre det. Såvidt jeg husker fra den tiden da jeg oppgraderte W7 til W10, fikk jeg vite at det neppe ville bli gjort noe med det.

 

Min oppgradering av W7 til ble koblet til mitt hovedkort, men det hovedkortet har jeg forlengst byttet ut med et nyere. Det synes jeg ikke så veldig om. Og i tidens fylde regner jeg med at MS vil ha noe igjen for all W10 som er blitt installert og ikke har gitt stort i revenue.

 

Så min oppgradering står vel kanskje på venteliste for å bli innkrevd?

 

Foresten, jeg har sikkerhetspakke fra CD installert siden jeg har både tv og data fra CD.

 

Så vi får se, så lenge hele eller halve Kina bruke XP ligger vel et større problem der.

 

Så jeg forholder meg foreløpig rolig med dette, det er visst mange som også synes det er bedre å holde seg tll W8.

 

Men jeg vil installer W7 igjenn og se hvor mye jeg orker å bruke det. På forumet MSFN diskuteres det mye om bl.a. XP og det er flere der som forsøker å holde liv i det,de har faktisk laget en Sp4 ...

 

Så vi får se. Men takk for innspill, jeg er ikke datadøv selv om audiohørselen ikke er på topp lenger...

Lenke til kommentar

Kan gi deg noen tips i forhold til Softwaren du bruker :

 

Musicmatch har en grei erstatter i Mediamonkey

 

Angående den oppgraderingen du gjorde så antar jeg du gjordet en rollback? Som regel er det gjeldende "innstalasjon" som gjelder, dvs det du har av hardware på den maskinen du oppgarderer og det oset som ligger der.

Her i huset har 3 maskiner fått W10 oppgraderingen , 1 bærbar og 2 stasjonære der den ene er en eldre "backup backup" løsning , men alle sammen fikk gyldige lissenser.

 

Men det aller beste for Windows 10 er en helt ny maskinvarepakke , feks en god Intel cpu med et bra hovedkort , 1 SSD for Oset og en god og rask HD for lagring av filer som ikke krever for mye fart ( Musikkfiler er et godt eksempel ). Den eldste maskinen som jeg har og som kunne kjøre W10 var faktisk en E6300 Intel men den brukes selvsagt ikke i dag.

 

W7 er et langt bedre valg enn WXP forresten , ikke helt 100% sikkert da det er en del ting som kan overstyre OS'et der ute nå , men har du antiviruset oppdatert og samme med nettleserene så er det ganske så trygt.

Lenke til kommentar

Media Monkey , tja - jeg har en velbegrunnet aversjon mot MM slik den ser ut nå, med forbehold om at det kanskje finnes mulighet for å velge andre skins?

Hvit tekst på svart bakgrunn er helt feil etter min mening. Blå bakgrunn er mye bedre hvis det først skal være en reversert visning.

Det er jo voldsomt mye brukerintereface med alt mulig av valgmuligheter

og jeg er ikke sikker på om jeg vil komme til å bruke apen.

Det eneste jeg savner i MusicMatch er at når jeg ripper CD'er så må jeg legge inn beskrivelsen for hvert spor manuelt og det er en svær og tråkig jobb.

Kan apen gjøre det for meg, isåfall hadde det vært kjærkomment, og så ville jeg fortsatt bruke MusicMatch til alt annet. Den har (ver 10) blå bakgrunn og hvit skrift, det var allerede lenge før pc ble 'oppfunnet' regnet for å være det beste for å lese microfiche.

 

Men det gjøres jo bare en gang så med tiden får jeg nok alt på plass.

Tror altså at apen foreløpig får hvile føttene sine.

 

Mht Win7, jeg legger nok inn W7 ved siden av XP når jeg snart oppdaterer pc'en, så bruker jeg W7 til daglig bruk. Det jeg savner i W7 er Outlook Express, for meg er det den beste nyhetsleseren. Jeg har prøvet på Thunderbird, MediaMonkey, Free Agent og kanskje noen andre også men OE er toppen for meg.

Lenke til kommentar

Det er nettop det du kan gjøre , se her :http://www.mediamonkey.com/addons/browse/skins/

Importering av musikk fra en CD går svært enkelt , nå la jeg inn Jul på månetoppen I Cd leseren til pcen og den registrer samtlige låter og skriver selv inn tittel på hver enkel sang.

Trolig vil den kunne gjøre dette med de fleste CD'ene som kommer med navne på Cd'en , ellers kan man trolig finne dette på nett.

Lenke til kommentar

Jeg har jo lurt litt på dette, det ville jo spare meg for mye bry. Så jeg får bare prøve.

 

Jeg gjorde ett forsøk på å oppdatere titler fra interenet - det finnes jo på menyen, men det gikk ikke. Fikk stadig opp blide av en bestemt CD, og titlene var synlige nederst på skjerm men de ville ikke skje ikke noe. Så ripping pånytt er vel løsningen og det går jo raskt med en god CD/DVD spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...