Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Følger!

 

Gleder meg til å se sluttresultatet!

 

Forresten! Hva skal du gjøre med gml hk/ram/cpu?

 

All den gamle hardwaren fungerer jo fortsatt, og er fortsatt habil nok til å kunne brukes i en ny build, så det er den foreløpige planen. Jeg har også liggende noen ekstra vannkjølingskomponenter (reservoir, pumpe, slange, nipler, vifter osv.) som jeg har brukt tidligere, så jeg tror nok det ender med et vannkjølt system til, men etter all sannsynlighet i et fysisk mye mindre format enn dette.

 

Jeg har lekt litt med tanken om en fra-scratch-build i tre, men jeg har også et gammelt Antec Three Hundred stående som bare samler støv, så det kunne vært gøy å lage noe av det også.

 

Jeg har også lurt på en veggmontert pc, men man får jo ikke tid til å bygge alt heller! Noe gøy blir det nok i hvert fall! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir bra dette her :)

Håper du har kjøpt nok tubing, går fort mye når du ikke har gjort det selv.

 

Hvorfor ikke gå for pump/res combo? Tror det hadde blitt finere, men det er jo hva jeg syns :D

Er det bitspower fittings du bruker? 10/12 rør?

Jeg har nok mest sannsynlig ikke kjøpt nok tubing, nei, så jeg regner med å måtte skaffe mer før jeg kan si meg ferdig. :p

 

Jeg er enig i at en pumpe/res-kombo ville blitt finere, men jeg hadde allerede denne pumpa, og jeg tenkte å prøve å gjenbruke så mye av det jeg hadde som mulig.

 

Jeg bruker Barrow-fittings faktisk. Det er ikke et veldig kjent merke, men det er et slags undermerke av Bitspower (det er Bitspower som produserer dem). De ser ut som Bitspower-fittings, bare minus alle logoene, og jeg ville helst ha så lite logoer og lignende i systemet uansett. De kostet også rundt halvparten av mange andre fittings, så det var jo et pluss! :)

 

Dimensjonene på rørene er 16/12.

Lenke til kommentar

Når du skal bøye rørene sp anbefaler jeg deg å bruke god tid på å varme røret godt opp (snurr d sakte over varmluftspistolen) og bøy litt og litt.. ikke fort! Synes igjaffal det funket best for meg... Jeg kommer nok til å bøye alle mine rør på nytt for å prøve å få det finere når jeg bytter veske.. buildet ditt ser igjaffaø bar ut til nå!

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Når du skal bøye rørene sp anbefaler jeg deg å bruke god tid på å varme røret godt opp (snurr d sakte over varmluftspistolen) og bøy litt og litt.. ikke fort! Synes igjaffal det funket best for meg... Jeg kommer nok til å bøye alle mine rør på nytt for å prøve å få det finere når jeg bytter veske.. buildet ditt ser igjaffaø bar ut til nå!

 

Nå er jeg i gang med bøyingen! Jeg testa ut litt forskjellige måter å gjøre det på, med svak og sterk varme og med forskjellige avstander til varmluftspistolen. Jeg kom fram til det samme som deg, for mye varme gjør at røret får små bobler, så det ble laveste setting og å holde røret kanskje 10 cm over munningen på varmluftspistolen - da ble resultatet best! :)

 

Hørt om barrow, de er veldig fine :)

 

Er det dobbelt med o ringer i de fittingsene og kompresjon? Eller et det de du stikker røret inn i?

Så sykt lekre ut!

Hvorfor akryl over petg? :)

Så langt er jeg veldig fornøyd med Barrow! De er veldig fine og virker som det er skikkelig kvalitet, men jeg har ikke lekkasjetestet noe enda, så det vil jo vise seg. So far, so good! :)

 

Det er kompresjonsfittings med tre o-ringer, to som sitter inni og en som skal på mellom selve fittingen og hetta. Så mange o-ringer gjør det litt vrient å sette rørene på plass, men det skal jeg klare å leve med hvis det fører til tettere kompresjon.

 

Grunnen til at jeg gikk for akryl var i hovedsak at det er lettere å få tak i. Det er jo noen som har begynt å få inn PETG etter hvert, men generelt sett er jo fortsatt akryl det vanligste å finne. En annen grunn var noe jeg fant da jeg googlet litt rundt, med en som mente at PETG-rørene han hadde hatt ei stund hadde fått noen rare merker og skader over tid, som han trodde var pga UV-lys eller noe sånnt. Personlig tror jeg PETG er helt topp, og det kan godt være det var andre årsaker til at rørene hans ble som de ble, men akryl har jo også vært brukt mye lenger enn PETG, og med gode resultater, så jeg tenkte at det i hvert fall burde være safe. Jeg er klar over at PETG tåler mer bank enn akryl gjør (JayzTwoCents har en fin video som demonstrerer dette), men så skal jeg jo helst ikke påføre systemet mer fysisk påkjenning enn høyst nødvendig uansett, så jeg tenkte det var et greit valg. Jeg regner med jeg går for PETG i neste build så jeg har prøvd begge deler, så får jeg heller bestemme meg for hva jeg liker best da. :)

 

Her er den første delen på plass!  :w00t:

 

post-157801-0-92544700-1450449843_thumb.jpg

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Okay ;) tror du hermer etter mitt build -.- fra cpu til top rad også ned til skjermkortet? Stemmer d?

 

GPU -> radiator -> CPU faktisk. Så nei, dette er det ingen som har gjort før! :p

 

Jeg vil helst ha så få kryssende og overlappende rør som mulig, så da tror jeg det er dette som blir penest.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Okay ;) tror du hermer etter mitt build -.- fra cpu til top rad også ned til skjermkortet? Stemmer d?

Fordi det er ingen som har gjort det før deg :p

 

 

Hvor lang tid bruker du på å varme opp røret før du bøyer?

Lurer på om jeg bruker litt kort tid, har ikke peiling på hvor lang tid jeg skal bruke :(

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Fikk veldig lyst til å fortsette mitt 800D når jeg så i gjennom loggen! Ikke mange 800D igjen syns jeg

 

 

Det var veldig mange 800D ute og gikk for noen år siden, men så kom det etter hvert nyere kasser og tok over. Jeg har beholdt mitt, og jeg tror jeg vil ha det en stund til også. :)

 

 

Okay ;) tror du hermer etter mitt build -.- fra cpu til top rad også ned til skjermkortet? Stemmer d?

Fordi det er ingen som har gjort det før deg :p

 

 

Hvor lang tid bruker du på å varme opp røret før du bøyer?

Lurer på om jeg bruker litt kort tid, har ikke peiling på hvor lang tid jeg skal bruke :(

 

 

Det var jeg også litt usikker på først. Jeg fant etter noen forsøk ut at det som fungerte best (i hvert fall med akryl) var å holde røret over varmluftspistolen til røret på en måte begynner å bøye seg selv, og så litt til, kanskje opp imot et minutt, slik at det blir så lett å bøye det som mulig. Jeg prøver også å unngå at røret bøyer seg mens jeg varmer det opp, for så gjøre hele bøyingen i en bevegelse. Resultatet ble mye finere slik. Det skal nesten ikke være noe motstand i røret når du bøyer det, da er det ikke varmt nok. Jeg holder også røret litt høyere over munningen på varmluftspistolen enn jeg trodde jeg skulle (rundt 10 cm over), så derfor tar det jo litt tid å varme det nok til å kunne bøye det - kanskje til sammen 2-3 minutter.

 

Dette er bare det jeg har funnet ut fungerer best for meg, men det er jo ikke sikkert det er helt det samme for PETG.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den lille detaljen du fikset på idag Tor jeg du ikke kommer til å angre på! ;) er sikkelig iriterende å tenke på det hele tiden xD har en bøy som jeg ikke er fornøyd med I det hele tatt men lot være å fikse på pga hadde ikke mere rød igjen og orket ikke å vente lengre... Ingen andre har kometert det eller lagt merke til det (selv om det er en av de første rørene du ser) men jeg kriterier meg over den røret hver gang jeg snur hodet mitt til høyre og der inn I dataen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjapp kommentar til bildene der du setter på GPU blokk:

Jeg vet det står i manualen til blokka at EK anbefaler "stjerne-mønster" på termisk pasta. Selv om de termiske egenskapene ikke blir noe dårligere ved å gjøre det slik, så blir det enormt mye klin (!). Jeg anbefaler ikke på noe som helst måte dette mønsteret på chip'n, bare legg på en liten dæsj og smør det utover. Det er enormt lite som trengs på disse små chipene. Problemet med EK sin metode er når du skal ha dette fra hverandre igjen blir det litt rengjøring som må til.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, Kyrre, men jeg har gjort dette med vilje. Grunnen til at EK anbefaler stjernemønsteret er at det forsikrer at pastaen dekker absolutt hele GPUen. GPUer har, i motsetning til CPUer, ikke noen medfølgende varmespreder. Dette betyr at hele overflaten på GPU er i direkte kontakt med kjernene, altså avgir hele overflaten varme. Varmesprederen på en CPU er derimot litt større enn det som faktisk trengs, og dekker derfor mer enn bare de varmeutviklende kjernene. Derfor er det ikke like viktig at pastaen på CPU dekker absolutt hele overflaten.

 

Kjølepastaen som følger med GPU-blokken er ikke elektrisk ledende, altså gjør det ikke noe at litt kommer i kontakt med PCBen. Den er også veldig "rennende", noe som gjør at den sprer seg over hele GPU veldig godt. Skjermkortet har en slags "ramme" ca en halv cm utenfor GPU som gjør at pastaen ikke sprer seg videre utover kortet. Man ser også på luftkjølerne som kommer med kortene at de har brukt så mye pasta at det har kommet litt utenfor GPU, og det er absolutt gjort med vilje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...