Gå til innhold

Komme i gang+videre mål


Robhimself

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en faglært industriarbeider som alltid har hatt en dragning mot data (begynte med gaming og CS/WoW osv), og tenkte aldri noe på at det kunne vært aktuelt å jobbe med noe der jeg kan sitte 16 timer i strekk uten problemer.

 

Derfor har jeg begynt å kikke på Codecademy og Teamtreehouse, samt en god håndfull med Udemy kurs jeg har fått kjøpt på tilbud.

 

Jeg har familie, barn, hus, frue, stasjonsvogn og hund. Så hele sullamitten.

Derfor er det vanskelig for meg å plutselig flytte til Tr.heim eller Oslo for å studere noe.

 

Jeg har vel egentlig en plan om å begynne å lære meg Python, siden jeg har hørt det er 'lettlært', og jeg elsker idéen av å skrive lite for å oppnå målet jeg har, deretter skli inn mot HTML5/CSS og kanskje noe Java eller C#, siden alt i vestfold er .Net eller PHP utviklere det søkes etter. Men er livredd for å begynne på et språk eller en vei der jeg ikke ender opp med noe annet enn PyCharm på PCen hjemme og et spill elns som ikke funker som man skulle ønske.

 

 

Grunnen til at jeg skriver her, er om det er noen som har peil om det overhodet er mulig å kunne få seg en ITjobb, da helst som utvikler, da jeg er ikke noen designer, så back-end eller "ikke-visuell" front-end er det jeg ønsker, uten noen bachelor eller annen formell utdanning?

 

  Og er det noe språk jeg burde satse på? - Så vidt jeg har forstått så er det lurt å lære seg så mange som mulig, så lenge har tilegner meg programmeringstankegangen, dersom syntaxen ikke er så fryktelig ulik hverandre når man kommer dypt inn i hvert enkelt språk.

Jeg har vel egentlig en teori/ønske om å lære meg Python, JavaScript, AngularJS, MySQL, HTML, CSS, deretter lage noen nettsider og prosjekter i github e.l. for å danne en liten portefølje å vise til når det en gang kommer til jobbsøking. Men som sagt, så er ikke det så altfor lett med tanke på 2åring og full stilling med 1time reisevei frem og tilbake på jobb. Samt frøken som jobber 3/4 lørdager.

 

Hvis noen har noe tips, kanskje til en god bootcamp i norge/sverige/UK, som kan gi meg en god kickstart, så ville jeg vært evig takknemlig.

 

 

Takk på forhånd folkens!

 

- Robert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har liten tid, men vil bare svare kort om det å "lære seg feil språk". Jeg baserer dette på hva jeg har lest rundt på forumet tidligere og fra undervisning på høgskole. Ta det med en klype salt, da jeg personlig ikke er utvikler, men jeg har mastergrad i IT.

 

Språket du velger å satse på og lære har liten betydning for fremtiden. Det handler ikke alltid om syntaks og semikolon, men det å skrive god kode. Så det du egentlig sitter igjen med etter å ha lært deg et språk er selvfølgelig forståelse for språket og hvordan det fungerer, men også kode- og logikkforståelse. Når du har lært deg ett språk er veien kort til et annet fordi du forstår hvordan maskinen tolker kode og logikken bak det hele. Da går syntaks som en lek.

Lenke til kommentar

Jeg har liten tid, men vil bare svare kort om det å "lære seg feil språk". Jeg baserer dette på hva jeg har lest rundt på forumet tidligere og fra undervisning på høgskole. Ta det med en klype salt, da jeg personlig ikke er utvikler, men jeg har mastergrad i IT.

 

Språket du velger å satse på og lære har liten betydning for fremtiden. Det handler ikke alltid om syntaks og semikolon, men det å skrive god kode. Så det du egentlig sitter igjen med etter å ha lært deg et språk er selvfølgelig forståelse for språket og hvordan det fungerer, men også kode- og logikkforståelse. Når du har lært deg ett språk er veien kort til et annet fordi du forstår hvordan maskinen tolker kode og logikken bak det hele. Da går syntaks som en lek.

 

 

Hei, tusen takk for svar. Dette du skriver er en viss anelse av det jeg har klart å finne frem til, uten noe annet enn hobby lesning. Jeg bor i larvik(+sandefjord, tønsberg, skien porsgrunn), og der går det som sagt som regel i .NET eller PHP. Der PHP går i "LAMP"- noe som sier meg veldig mye annet enn linux apache mySQL og PHP. Har også klart å lese meg frem til mye intrumenter som kalles "MEAN". Men det er opp til noen andre å vurdere.

 

Nå har ikke jeg kommet så veldig mye lenger enn å tulle litt rundt med python. Jeg elsker idéen av å være "lat", og copy/paste koder fra andres arbeid. Men Hvorvidt en person i HR-avdeling i det hele tatt vil kikke på en som kunn har tatt online kurs, og sitter uten en IT-utdannelse/bachelor er noe som beskymrer meg. JEg satt og spilte  CS for 10-12  år siden, og lastet ned open-source templates for å endre de med ren HTML slik jeg ville ha det. Det er bare synd at det tok så lang tid å endelig forstå at jeg kan jobbe med noe jeg "elsker" som hobby. JEg har en jobb der jerg er 50% ute i felt, og 50% går i rapporter og kontorarbeid. Men jeg har begynt å falle mer og mer mot kontorarbeid, og at det er det jeg trives best med. Som sagt, så er det jeg som blir spurt når våre kolleger "nært pensjonsalder" lurer på noe.

 

Jeg har hus, 120% stilling, hvis du regner med 10 timer reise frem og tilbake i uken, en sønn på 2 år, ei frue med 80% stilling, og .t.o.m en liten engelsk staff, så tid er ikke noe jeg har til over. Som sikkert flere er det valget mellom opplagt på jobb eller hobbystudier det går i. Jeg er en ivrig Youtuber der "eli the Computer Guy" forklarer hans  situasjon innen IT bransjen.

 

Som alle i 20-30årene: hadde jeg hatt en ny sjanse, og visst det jeg gjorde idag, så hadde jeg valgt noe annet. Ikke spør meg hvorfor jeg ikke vurderte Computer Science, nrå 8 timer av fritiden etter skole var foran en PC.

 

-Og der kommer vi til Python... Jeg har lest at det blir brukt mer og mer fordi det er så enkelt å lære bort, men når jeg søker i området (fylke: vestfold/telemark) så går det i .NET "med python-kunnskaper som en bonus", eller System arkitekt/ingeniør.

 

Hadde jeg vært singel og uten barn hadde jeg flyttet og hoppet rett inn i en IT utdanning, i NITH eller NTNU hvis jeg hadde kommet inn.

 

Jeg sendte og en mail til Glasspaper som søker ettter kandidater til intensivkurs ( med sjanse for fast jobb, innen Microsoft University(50 plasser) Der de søker eller junior IT-personell med 0-3års erfaring. Dessverre har jeg ikke høyere utdanning enn folkehøgskole på solborg i stavanger.

 

Mitt spørsmål (igjen= er: Hva kan være en god inngang til en ITjobb, da helst som utvikler, Ettersom jeg ser grafer og undersøkelser, så er det Java som gjelder. Men tankene i bakhodet mitt og forklareringer jeg har fått, så vil jeg heller være lat, og skrive veldig god python-kode, over 10x arbeid i Java.

 

 

Er det noen som har noen forslag, om det gjelder onlinekurs, bootcamp i Oslo-området eller kanskje t.o.m London så jeg er veldig åpen for forslag.

 

 

- Og igjen, Tusen takk Affe90 for din tid og godt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...