ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Atw: Når man krever dokumentasjon bør man gå foran som et godt eksempel og vise dokumentasjon til det man selv argumenterer for. Dette ser jeg stadig vekk, om ikke alltid, mangler fra din side. Jeg venter i spenning men holder ikke pusten særlig lenge for å si det slik. Hva konkret i denne tråden som jeg har sagt du savner dokumentasjon på? Så skal jeg prøve å finne det. AtW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Apple kommer til å kutte hodetelefonutgang den dagen de tror det gir en bedre brukeropplevelse. Tror folk virkelig på at de med vilje installerer et handicap i telefonen for å loppe folk for å tjene en hundrelapp eller to ekstra på overganger, eller at de er villige til å installere et stort handicap i bytte mot litt flere solgte Beats-hodetelefoner? Jeg kjøpte en ny iPhone på mandag. Den kostet om jeg husker rett 9590 kroner. En hundrelapp fra eller til gjør liten forskjell for meg i den sammenhengen, og det suverent viktigste for Apple er at jeg fortsetter å kjøpe slikt tøv hvert eneste år, ikke å loppe meg for noen ekstra kroner. iPhone er det suverent viktigste produktet for Apple, og utenom råvarer muligens den mest innbringende varen for salg på kloden. Enhver endring blir gjort i håp om å øke eller opprettholde salg av iPhone. Alle andre hensyn stiller bak i køen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Apple kommer til å kutte hodetelefonutgang den dagen de tror det gir en bedre brukeropplevelse. <..> Enhver endring blir gjort i håp om å øke eller opprettholde salg av iPhone. Alle andre hensyn stiller bak i køen. Ser du selvmotsigelsen? Kan du ta et standpunkt? Mener du de prioriterer salg eller brukeropplevelse øverst? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Det er få (om noen) ting som er mer salgsdrivende enn en god kundeopplevelse. Fornøyde kunder kjøper igjen og forteller andre om det. Apple har ekstremt fornøyde kunder. Endret 4. desember 2015 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Som forrige taler klarer jeg ikke se noen selvmotsigelse. Brukeropplevelse driver salg. Opprettholdelse av status quo for iPhone er det nærmeste en kommer lovlig pengetrykking uten å være sentralbanksjef. Merk at jeg spesifikt skrev «salg av iPhone», for å skille dette fra salg av kabler, overganger og så videre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Som forrige taler klarer jeg ikke se noen selvmotsigelse. Brukeropplevelse driver salg. Opprettholdelse av status quo for iPhone er det nærmeste en kommer lovlig pengetrykking uten å være sentralbanksjef. Merk at jeg spesifikt skrev «salg av iPhone», for å skille dette fra salg av kabler, overganger og så videre. Brukeropplevelse driver ikke salg alene, det er titt og ofte en motsetning. AtW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Litt usikker på hva du forsøker å si. Er det et 1:1 forhold mellom brukeropplevelse og salg? Selvsagt ikke. Er de så nært relaterte at det viktigste Apple kan gjøre for å opprettholde dagens salg er å lage en best mulig telefon? Det skulle jeg mene. Hva som ligger i «best mulig» er selvsagt en hel annen diskusjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Litt usikker på hva du forsøker å si. Er det et 1:1 forhold mellom brukeropplevelse og salg? Selvsagt ikke. Er de så nært relaterte at det viktigste Apple kan gjøre for å opprettholde dagens salg er å lage en best mulig telefon? Det skulle jeg mene. Hva som ligger i «best mulig» er selvsagt en hel annen diskusjon. Det jeg prøver å si er at mange bedrifter tjener gode penger på en ikke-optimalisert brukeropplevelse, er ryan-air best på brukeropplevelse? Er facebook bedre eller dårligere med reklame? Enten er brukeropplevelse eller penger viktigst. AtW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Klart det er en motsetning mellom salg og brukeropplevelse når du heter Ryanair eller Facebook. Men de er da ikke spesielt relevante når vi diskuterer et produkt i helt motsatt ende av skalaen? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Tro meg, Ryanair har en optimalisert brukeropplevelse. De vet hva de gjør. Hos Facebook (og Google) er man ikke kunde, man er produktet. Endret 4. desember 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Men selvfølgelig er ikke forholdet 1-1, og der finnes en grense der man ikke tjener mer på å forbedre mer. Men å si at forholdet et negativt er bare tulL. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Tro meg, Ryanair har en optimalisert brukeropplevelse. De vet hva de gjør. Hos Facebook (og Google) er man ikke kunde, man er produktet. Jeg oppfatter Euklid som han mener fokuset til apple er på en god brukeropplevelse, ikke en som er optimalisert for bedriften, slakteri har også en "optimalisert brukeropplevelse". AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Men selvfølgelig er ikke forholdet 1-1, og der finnes en grense der man ikke tjener mer på å forbedre mer. Men å si at forholdet et negativt er bare tulL. Forholdet varier, men det kan være negativt, man kan tjene mer på ting som senker brukeropplevelsen. AtW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg oppfatter Euklid som han mener fokuset til apple er på en god brukeropplevelse, ikke en som er optimalisert for bedriften, slakteri har også en "optimalisert brukeropplevelse". AtW Nettopp. Prøver på ingen måte å si at dette gjelder alle selskaper, eller at det er eneste riktige måte å tjene penger på. Men det er vanskelig å få kunder til å kjøpe de dyreste produktene på markedet om de ikke er fornøyde med den de kjøpte forrige gang. Mener heller ikke at Apple aldri trår feil: f.eks. synes jeg det er passe tåpelig å selge 16GB-telefoner, og innbiller meg at dette er noe Apple på sikt vil tape på. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Tro meg, Ryanair har en optimalisert brukeropplevelse. De vet hva de gjør. Hos Facebook (og Google) er man ikke kunde, man er produktet. Jeg oppfatter Euklid som han mener fokuset til apple er på en god brukeropplevelse, ikke en som er optimalisert for bedriften, slakteri har også en "optimalisert brukeropplevelse". Det trenger ikke være noen motsetning mellom "bra for brukeren" og "bra for bedriften" selv om du går langt i å påstå det. Det stemmer rett og slett ikke. Se på Apple - de fokuserer beinhardt på brukeropplevelser over rå specs, og tjener nesten alle pengene som tjenes på mobiltelefoner. Hvordan vet man at de lykkes med brukeropplevelse? De har latterlige tall for brukertilfredshet og gjenkjøp. Selvsagt gjør de feil, og ikke alle er fornøyde, men tallenes tale er ekstremt klar - de er overlegent best av mobilprodusentene (i snitt, enkeltbrukere kan ha helt andre preferanser og ikke alle produkter passer for alle folk). Men selvfølgelig er ikke forholdet 1-1, og der finnes en grense der man ikke tjener mer på å forbedre mer. Men å si at forholdet et negativt er bare tulL. Forholdet varier, men det kan være negativt, man kan tjene mer på ting som senker brukeropplevelsen. Såklart, men stort sett er det en sammenheng mellom fornøyde brukere og tjente penger (på sikt). Endret 4. desember 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Tro meg, Ryanair har en optimalisert brukeropplevelse. De vet hva de gjør. Hos Facebook (og Google) er man ikke kunde, man er produktet. Jeg oppfatter Euklid som han mener fokuset til apple er på en god brukeropplevelse, ikke en som er optimalisert for bedriften, slakteri har også en "optimalisert brukeropplevelse". Det trenger ikke være noen motsetning mellom "bra for brukeren" og "bra for bedriften" selv om du går langt i å påstå det. Det stemmer rett og slett ikke. Se på Apple - de fokuserer beinhardt på brukeropplevelser over rå specs, og tjener nesten alle pengene som tjenes på mobiltelefoner. Hvordan vet man at de lykkes med brukeropplevelse? De har latterlige tall for brukertilfredshet og gjenkjøp. Selvsagt gjør de feil, og ikke alle er fornøyde, men tallenes tale er ekstremt klar - de er overlegent best av mobilprodusentene (i snitt, enkeltbrukere kan ha helt andre preferanser og ikke alle produkter passer for alle folk). Men selvfølgelig er ikke forholdet 1-1, og der finnes en grense der man ikke tjener mer på å forbedre mer. Men å si at forholdet et negativt er bare tulL. Forholdet varier, men det kan være negativt, man kan tjene mer på ting som senker brukeropplevelsen. Såklart, men stort sett er det en sammenheng mellom fornøyde brukere og tjente penger (på sikt). Nei, det trenger ikke, jeg har ikke sagt det fnugg om at det trenger å være hverken det ene eller andre, det er ofte en sammenheng, men avogtil er det også en negativ sammenheng. Avogtil vil også apple havne i en situasjon der lavere brukeropplevelse øker inntjeningen, hva gjør de da? AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Forhåpentligvis husker de at de er i et langt spill og prioriterer fortsatt brukerne. Det er det gode selskaper gjør. Hva de faktisk gjør er spennende å se fremover, f.eks er det et stygt feilgrep å slippe iPhones med 16gb minne. At du er uenig i de sammenhengene stort sett alle som jobber med markedsføring og produktutvikling er enige om får jeg gjort lite med. At det finnes unntak er åpenbart, det gjør det alltid, men unntakene er ikke spesielt interessante når man ser på det store bildet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Forhåpentligvis husker de at de er i et langt spill og prioriterer fortsatt brukerne. Det er det gode selskaper gjør. Hva de faktisk gjør er spennende å se fremover, f.eks er det et stygt feilgrep å slippe iPhones med 16gb minne. At du er uenig i de sammenhengene stort sett alle som jobber med markedsføring og produktutvikling er enige om får jeg gjort lite med. At det finnes unntak er åpenbart, det gjør det alltid, men unntakene er ikke spesielt interessante når man ser på det store bildet. Er stort sett alle som jobber innen markedsføring og produktutvikling enig om at enhver forbedring av brukeropplevelse øker inntjening? Det er ikke min erfaring. Ikke er det riktig heller, i hverken det store eller lille bildet. AtW Endret 4. desember 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Du får heller lese hva folk skriver. Jeg sier det motsatte for noen poster siden. Generelt sett er det en sammenheng. Endret 4. desember 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2015 Du får heller lese hva folk skriver. Så hva konkret er det "stort sett alle som jobber med produktutvikling og markedsføring" er enig i, som jeg uenig i da mener du? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg