svik Skrevet 15. november 2003 Skrevet 15. november 2003 Hmm har et litt snodig problem. Dette skjer etter en winxp innstallasjon: Etter winxp plata har kopiert over alle nødvendige filer til HDD etter winxp innstallasjon registrer ikke maskinen at filene har blitt kopiert over til HDD (etter jeg har reboota for å forsette innstallasjonen/ har selvfølgelig tatt ut winxp plata da) I stedet får jeg meldinga "boot failure, insert bootable disk in A: Maskinen registrerer altså ikke at filene har blitt kopiert til harddisken, sånn at jeg kan fortsette winxp innstallasjonen. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe feil med harddisken, da jeg har testa den i en annen maskin. Så feilen må ligge en annen plass. Bios registrerer både HDD, cd-rom og alt annet stuff. men vil liksom ikke registrere filene som blir kopiert over. Jeg kan altså ikke boote fra HDD
sofTest Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Denne feilen oppstår enten når disken ikke er bootbar, eller når disken ikke er valgt som bootdevice. Det første du bør sjekke er boot-rekkefølgen i BIOS. Anbefaler følgende rekkefølge; diskettstasjon, CD-ROM, HD. Sjekk også at alt av kabler er koblet til riktig uttak på hovedkortet. Hvis dette ikke hjelper, vennligst gi litt mer opplysninger om hovedkort, HD osv.
Jarmo Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Denne feilen oppstår enten når disken ikke er bootbar, eller når disken ikke er valgt som bootdevice. Det første du bør sjekke er boot-rekkefølgen i BIOS. Anbefaler følgende rekkefølge; diskettstasjon, CD-ROM, HD. Sjekk også at alt av kabler er koblet til riktig uttak på hovedkortet. Hvis dette ikke hjelper, vennligst gi litt mer opplysninger om hovedkort, HD osv. HDD 0, (CD, A:) eller omvend nokså vanlig...
sofTest Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 HDD 0, (CD, A:) Med den rekkefølgen blir det litt vanskelig å boote fra diskett eller CD uten å gå inn i BIOS hvis HD er bootbar. Noe som er mulig med "min" rekkefølge.
svik Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 [quote name='sofTest' date='16/11/2003 : 03:22'] Denne feilen oppstår enten når disken ikke er bootbar, eller når disken ikke er valgt som bootdevice. Det første du bør sjekke er boot-rekkefølgen i BIOS. Anbefaler følgende rekkefølge; diskettstasjon, CD-ROM, HD. Sjekk også at alt av kabler er koblet til riktig uttak på hovedkortet. Hvis dette ikke hjelper, vennligst gi litt mer opplysninger om hovedkort, HD osv. [/quote] Hei. Takk for at du prøver å hjelpe meg. Vet ikke om all informasjon er nødvendig men Hovedkort:: MSI 655 MAX-FISR Hovedkort S478 DDR400 SIS655, ATX,8X, GbLAN, SATA, IEEE1394 Prosessor:: Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" Ram:: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond Minne 184-P (for DDR-PC400MHz), CL2.5 Harddisken er jeg ikke helt sikker på. Men det spiller vel ingen rolle siden jeg får den til å fikse på en annen maskin?
sofTest Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Harddisken er jeg ikke helt sikker på. Men det spiller vel ingen rolle siden jeg får den til å fikse på en annen maskin? Er disken en SATA eller en vanlig ATA? Står disken koblet på en kabel alene, eller deler den kabel med CD-ROM e.l.? Har du prøvd med en annen signalkabel til disken?
svik Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 Harddisken er jeg ikke helt sikker på. Men det spiller vel ingen rolle siden jeg får den til å fikse på en annen maskin? Er disken en SATA eller en vanlig ATA? Står disken koblet på en kabel alene, eller deler den kabel med CD-ROM e.l.? Har du prøvd med en annen signalkabel til disken? Disken er en vanlig ATA/IDE. Disken står koblet alene som Primary Master. Har prøvd å bytte alt av kabler også. Men til ingen nytte
norrick Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 (endret) etter winxp innstallasjon registrer ikke maskinen at filene har blitt kopiert over til HDD (etter jeg har reboota for å forsette innstallasjonen/ har selvfølgelig tatt ut winxp plata da) I stedet får jeg meldinga "boot failure, insert bootable disk in A: Du svarer nok på ditt eget problem for du skal IKKE ta ut plata før innstallasjonen er 100% ferdig... Endret 16. november 2003 av norrick
svik Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 ehm.. da starter jo innstallasjonen på nytt. d'oh
norrick Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 (endret) ehm.. da starter jo innstallasjonen på nytt. d'oh Nei, den fortsetter... Det kan jo se ut som den starter på nytt men det skal den ikke gjøre før du gir den beskjed om, noe alla "trykk en tast for å boote fra CD-ROM". Spør den ikke om det så fortsetter den innstalleringen. Om windows er ferdig med "windows er ferdig med å kopiere oppstartsfiler til disken" så betyr det ikke det samme som windows er innstallert. Prøv så skal du se. BTW: DO'H Endret 16. november 2003 av norrick
Jarmo Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 (endret) ehm.. da starter jo innstallasjonen på nytt. d'oh Nei, hvis du ikke trykker enter tasten på nytt da. Virker for meg at du ikke har fullført installasjonen helt..... Edit: noen var raskere enn jeg...... Endret 16. november 2003 av jarmo
svik Skrevet 22. november 2003 Forfatter Skrevet 22. november 2003 Har fått fiksa problemet nå. Det viste seg at HDD en mitt var litt suspekt. Testa den på en annen maskin, og der funka den bare fint. Men det gikk tydeligvis ikke an å boote med den. Bruker den kun til å ha programmet o.l på nå :'D takk for tips.
Jarmo Skrevet 22. november 2003 Skrevet 22. november 2003 HDD 0, (CD, A:) Med den rekkefølgen blir det litt vanskelig å boote fra diskett eller CD uten å gå inn i BIOS hvis HD er bootbar. Noe som er mulig med "min" rekkefølge. Har hele tiden denne rekkefølgen etter inst. XP OS i bios; HDD 0,CD,A:.... Bytter rekkefølgen bare ved ny inst. av OS
svik Skrevet 25. november 2003 Forfatter Skrevet 25. november 2003 Altså.. var noe feil med disken. Gikk ikke an å boote fra den. Men merkelig nok kan jeg enda ha programmer og spill på disken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå