Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 2008 1.9 TDi Sportsback sliter med å starte av og til


Anbefalte innlegg

Merkelig problem som har vært der en stund. Om morgningene så starter den som normal i 9 av 10 tilfeller. Når jeg skal hjem fra jobb, så kan det være den sliter litt, ca 75% sjanse for at den starter normalt. Men skal jeg innom en butikk, eller stoppe et sted før jeg drar hjem, så kan det være 50% sjanse for at jeg får start på den. Sjansen for vanlig start, eller start i det hele tatt, minker for hver gang jeg stopper motoren.

 

Jeg har lenge trodde det var batteriet, da batteriet ble tomt på 20 min med kun musikk og litt AC uten at motoren var i gang, da jeg ventet på en ferje i sommer. Måtte jumpstarte bilen, og alt var gudd. Jeg har plugget i en sånn batteri-tester i sigarettenneren, og den varierer veldig fra dag til dag. En dag kan den vise at bilen lader som normalt, og en annen dag viser den middels eller veldig dårlig lading, og plutselig kan den vise perfekt lading.

 

I dag toppet problemet seg, da jeg ikke fikk start på den i det hele tatt, og måtte renne den i gang, det har jeg aldri hatt behov for å gjøre.

For å forklare bedre om hva som skjer når jeg ikke får start på den, så skjer det som skjer rundt 13 sek i videoen her: 

- Slik fortsetter den helt til den faktisk starter, men som sagt i dag startet den ikke i det hele tatt.

Jeg får ESP fault i skjermen, men manualen henviser ikke til noe spesifikt, bare at jeg skal ta kontakt med verksted. Skal dit med den i neste uke, men tenkte å høre om noen her hadde peiling på hva det kan være, og om det faktisk høres ut som et batteriproblem.

 

Bilen er kjørt i ca 69k km, hadde 65k service i mai, men dette problemet har vart i ca 1 år, de på verkstedet kunne ikke finne noe problem da bilen startet normalt hele tiden på verkstedet. Men nå har det blitt så konsekvent at jeg ikke får start på den etter 3-4 start-stopp at den kan ikke la vær å fjuske på verksted denne gang. RJ78138 for de som er interessert.

 

Still gjerne spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan, for jeg har faktisk NULL peiling på bil. Og jeg er redd for at den bare har fått for dårlig behandling/vedlikehold da jeg ikke er særlig flink med sånt :(

Takk for alle svar!

Endret av Boris Yeltsin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For meg virker det å være manglende drivstoff på en eller annen måte. 

 

Dette har skjedd om jeg har hatt full tank, halv tank, 1/4 tank osv. Tenker du at det ikke kommer nok drivstoff inn der som gjør at motoren kan starte? Er det noen enkel måte å sjekke dette selv på?

 

 

Er det jeg tenker på. Men med all elektronikken på moderne biler kan det selvfølgelig være noe annet også. Men ville begynt i den enden. Noen andre får svare på hvordan.

Lenke til kommentar

 

Er det lenge siden du har byttet dieselfilteret?

 

Mener at jeg byttet et filter i 2012 ish. Da det var et problem som gjorde at bilen bare stoppet opp mens jeg kjørte. Ett som kostet rundt 20k, men fikk det på garantien. Men om det var dieselfilteret, har jeg dessverre ingen peiling på.

 

Ett dieselfilter som koster 20,000 kroner? Maks 500 kroner skal det koste og det er lett å bytte selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...