Gå til innhold

Koble til analog-signalet på Jula strømmåler til Arduino.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal ta frem loddebolten og prøve meg på et dristig prosjekt. 
Jeg er fristet til å registrere strømforbruket på serverene og varmepumpa som kjører 24/7. Det falt meg dermed inn at det kanskje er en mulighet for å koble seg på målesignalet til en Jula strømmåler og logge verdiene.

Jeg har ikke pr dags dato demontert enheten, og det er ikke sikkert at det er tilrettelagt for å knote med elektronikken. Dog så lurer jeg på om noen andre har erfaring med denne slags type prosjekter. 

 

Arduino Uno vil bli benyttet for å motta signalet.

 

Mvh

Atle.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hatt en slik dings ^^, men litt mer avansert. Finnes det noe som kunne lagd lyd i sikringsskapet, når fruen slår på "alt" på julaften, før hovedsikringen ryker.

Du kan bruke samme sensoren så lenge kursen du vil måle er under 30A. Så setter du bare opp en kode der du definerer et maks strømtrekk, og om dette overskrides så går en alarm. 

Lenke til kommentar

Takker for tipset, Mr. A.

Så kommer det til selve målingen. På trefas kan alle lederens legges i samme målerenhet for å måle forbruket. Derimot ser jeg at det ofte kun brukes en leder på TN-nett ettersom det er L1 og N. Men vil det være mulig å legge sensoren rundt en kabel som fører to spenningsatte faseledere uten jord?

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt en slik dings ^^, men litt mer avansert. Finnes det noe som kunne lagd lyd i sikringsskapet, når fruen slår på "alt" på julaften, før hovedsikringen ryker.

Du kan bruke samme sensoren så lenge kursen du vil måle er under 30A. Så setter du bare opp en kode der du definerer et maks strømtrekk, og om dette overskrides så går en alarm. 

 

 

Var ment som en liten morsomhet, ikke trådkapring. Men 30A er for lite. Står K 63A på sikringen....

Lenke til kommentar

Takker for tipset, Mr. A.

Så kommer det til selve målingen. På trefas kan alle lederens legges i samme målerenhet for å måle forbruket. Derimot ser jeg at det ofte kun brukes en leder på TN-nett ettersom det er L1 og N. Men vil det være mulig å legge sensoren rundt en kabel som fører to spenningsatte faseledere uten jord?

Har aldri lekt med de sensorene selv så vet ikke. Du får kikke litt på dokumentasjonen, eventuelt kan du høre i hjemmeautomasjonstråden om ingen andre kommer med innspill her i tråden. Er du heldig så er det noen som har noe lignende koblet opp. 

 

 

 

Skulle gjerne hatt en slik dings ^^, men litt mer avansert. Finnes det noe som kunne lagd lyd i sikringsskapet, når fruen slår på "alt" på julaften, før hovedsikringen ryker.

Du kan bruke samme sensoren så lenge kursen du vil måle er under 30A. Så setter du bare opp en kode der du definerer et maks strømtrekk, og om dette overskrides så går en alarm. 

 

 

Var ment som en liten morsomhet, ikke trådkapring. Men 30A er for lite. Står K 63A på sikringen....

 

Fant ingen sensorer av den typen som tålte mere hos sparkfun. Prøve å google kjapt, men fant ingen av typen som lar seg klipse på ledningen. Du kan eventuelt sende sparkfun en mail å høre om de har mulighet til å ta inn en sensor med høyere effekt, eller i det minste peke deg i riktig retning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal ta frem loddebolten og prøve meg på et dristig prosjekt. 

Jeg er fristet til å registrere strømforbruket på serverene og varmepumpa som kjører 24/7. Det falt meg dermed inn at det kanskje er en mulighet for å koble seg på målesignalet til en Jula strømmåler og logge verdiene.

 

Jeg har ikke pr dags dato demontert enheten, og det er ikke sikkert at det er tilrettelagt for å knote med elektronikken. Dog så lurer jeg på om noen andre har erfaring med denne slags type prosjekter. 

 

Arduino Uno vil bli benyttet for å motta signalet.

 

Mvh

Atle.

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med slikt, men ser for meg at det krever mer enn det er verdt å prøve å tolke den digitale kommunikasjonen fra enheten og ut til displayet (om det er noe nyttig å hente). For resten av måledataene tipper jeg skjer internt på en egen IC-brikke. 

 

Du kan jo selvsagt lese av loggen på enheten manuelt. Men om du også ønsker dette trådløst så endte jeg i mine dager med å heller bare å lage en forlenging av kablene som gikk fra måleenheten og til displayet, med en CAT 5 kabel. Er nok dog begrenset hvor langt du klarer dette, men en meter eller to var i alle fall null problem. 

 

Om du skal ha det inn i annet rom eller lengre avstander. Da tipper jeg nok bare en trådløs versjon er bedre: 

http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-Opto-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-med-optisk-giver/36-5041

Istedenfor å faktisk prøve å reverse-engineere for å spare en krone eller to, samt legge ned store mengder timer i noe jeg tror kan bli vanskelig å få til. Ja, faktisk ville jeg trodd det var lettere å lage sin egen strømmåler, med eventuelle kalkulasjoner og slikt gjort ombord UNO'en. 

F.eks: 

http://openenergymonitor.org/emon/buildingblocks/how-to-build-an-arduino-energy-monitor

http://www.instructables.com/id/ARDUINO-ENERGY-METER/

 

 

 

I disse dager så ville jeg nok heller bare hatt en trådløs logger av noe slag. I mitt tilfelle har valget vært Fluke sin trådløse Connect-serie, hvor jeg da kan registrere strøm og spenning rett inn på mobilen, og deretter se en graf på dette. Slik at jeg kan se eventuelt NÅR strømforbruket går opp eller ned, og ikke bare at det en gang har gjort det.

 

I tillegg så kan man da velge en litt mer nøyaktig og bedre sak man kanskje kan bruke i mange andre prosjekter videre. Ja, det er kanskje et krav om man skal bruke sånne penger. Selv om det til tross, er ganske billig i forhold til mye annet slikt utstyr. 

F.eks 

-

https://www.elfadistrelec.no/no/datalogger-strom-400-aac-fluke-connect-fluke-flk-a3000-fc/p/11083816?q=fluke+connect&page=4&origPos=5&origPageSize=50&simi=97.37

og 

https://www.elfadistrelec.no/no/datalogger-spenning-1000-vac-fluke-connect-fluke-flk-v3000-fc/p/11083819?q=fluke+connect&page=7&origPos=6&origPageSize=50&simi=97.36

 

eller

https://www.elfadistrelec.no/no/datalogger-strom-600-aac-1000-adc-fluke-connect-fluke-flk-a3002-fc/p/11083820?q=fluke+connect&page=8&origPos=9&origPageSize=50&simi=97.35

og 

https://www.elfadistrelec.no/no/datalogger-spenning-1000-vac-fluke-connect-fluke-flk-v3000-fc/p/11083819?q=fluke+connect&page=7&origPos=6&origPageSize=50&simi=97.36

 

Eller om man trenger et kvalitetsmultimeter i tillegg så kanskje det er like greit:

https://www.elfadistrelec.no/no/multimetersett-fluke-flk-a3001-fc-kit/p/11083812?q=fluke+connect&page=17&origPos=16&origPageSize=50&simi=87.83

 

 

Takker for tipset, Mr. A.

Så kommer det til selve målingen. På trefas kan alle lederens legges i samme målerenhet for å måle forbruket. Derimot ser jeg at det ofte kun brukes en leder på TN-nett ettersom det er L1 og N. Men vil det være mulig å legge sensoren rundt en kabel som fører to spenningsatte faseledere uten jord?

Nå forstår jeg ikke helt hvordan du ville klart å måle strømmen om du holder f.eks en måleklemme over alle fasene i en trefas kobling. Men på en fase, dvs. L1 og N, så vet jeg i alle fall at du må separere dem, og måle på en av dem. Ellers vil strømmen i hver retning kansellere hverandre (motsatt polaritet). Min løsning har vært å gjøre et snitt i isolasjonen på ledningen, slik at hver av lederene stikker ut. Og så måler du på en av dem. Andre jeg har sett har brukt sukkerbiter/wago koblinger mellom to ledninger. 

 

Mens det altså også finnes dedikerte løsninger (for klemme-amperemeter) som kobles rett i veggen, og fungerer som et skjøtestykke med et en egen stikkontakt i andre enden som apparatene kobles til. Ikke helt funnet det selv i norske butikker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Takker for tipset, Mr. A.

Så kommer det til selve målingen. På trefas kan alle lederens legges i samme målerenhet for å måle forbruket. Derimot ser jeg at det ofte kun brukes en leder på TN-nett ettersom det er L1 og N. Men vil det være mulig å legge sensoren rundt en kabel som fører to spenningsatte faseledere uten jord?

Har aldri lekt med de sensorene selv så vet ikke. Du får kikke litt på dokumentasjonen, eventuelt kan du høre i hjemmeautomasjonstråden om ingen andre kommer med innspill her i tråden. Er du heldig så er det noen som har noe lignende koblet opp. 

 

 

 

Skulle gjerne hatt en slik dings ^^, men litt mer avansert. Finnes det noe som kunne lagd lyd i sikringsskapet, når fruen slår på "alt" på julaften, før hovedsikringen ryker.

Du kan bruke samme sensoren så lenge kursen du vil måle er under 30A. Så setter du bare opp en kode der du definerer et maks strømtrekk, og om dette overskrides så går en alarm. 

 

 

Var ment som en liten morsomhet, ikke trådkapring. Men 30A er for lite. Står K 63A på sikringen....

 

Fant ingen sensorer av den typen som tålte mere hos sparkfun. Prøve å google kjapt, men fant ingen av typen som lar seg klipse på ledningen. Du kan eventuelt sende sparkfun en mail å høre om de har mulighet til å ta inn en sensor med høyere effekt, eller i det minste peke deg i riktig retning. 

 

Du har strømtenger uten display etc.. på elfa. 

F.eks: https://www.elfadistrelec.no/no/stromtangadapter-appa-appa-15/p/17604226?q=*&sort=Price:asc&filter_Buyable=1&filter_Category5=Str%C3%B8mtangadapter&filter_Category3=Multimetre+og+str%C3%B8mtangm%C3%A5lere&filter_Category4=Str%C3%B8mtangm%C3%A5lere&page=2&origPageSize=50&simi=95.5

 

Eller: https://www.elfadistrelec.no/no/stromtangadapter-200-peaktech-peaktech-4200/p/11095125?q=*&sort=Price:asc&filter_Buyable=1&filter_Category5=Str%C3%B8mtangadapter&filter_Category3=Multimetre+og+str%C3%B8mtangm%C3%A5lere&filter_Category4=Str%C3%B8mtangm%C3%A5lere&page=1&origPageSize=50&simi=100.0

 

For å øke nøyaktigheten så tar du å kveiler kabelen x-antall ganger for å utnytte hele måleområdet til sensoren. Er lasten max 50A og måleområdet er opp til 200A så blir det fire kveiler. Strømtengene gjør som regel hver A i spolen om til en gitt verdi i mV. F.eks 10 mV per A gjennom tanga. I noen få tilfeller har det vært i mA, og da trenger du en motstand du har i serie med tanga, som du kan måle spenningsfallet over. Dette kobles så på arduinoens ADC. 

 

Gitt at det hele ikke var en ren morsomhet fra toreae (selv om jeg ikke helt forstod den).

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En ide jeg har tenkt på å sette i verk en stund er å utnytte det blinkende lyset på måleren i sikringsskapet. Jeg tenker å teipe en LDR over denne lysdioden, for å så telle pulsene med en AVR eller noe, før det kan sendes til en PC/whatever. Da får en måling av strøm, uten å måtte koble innpå 230V noe sted, og en slipper induktive målere på ledninger og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...