Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU ligger konstant på 100% load


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en custombuild gaming-pc som etter å ha installert nytt grafikkort har blitt helt ubrukelig. Maskinvaren er:

HK: MSI P67A-GD65

CPU:

i5 2500K

 

Kjøler:

Corsair H55

Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16Gb (4x4) CL9-9-9-24 1.5v

 

GPU:

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4Gb

 

Lagring:

2x Kingston SSDNow V300 120Gb

 

Mus:

Logitech G602

 

Tastatur:

Logitech G501s

Tidligere satt det et Zotax grafikkort på 512Mb og jeg klarte fint å spille The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited med grafikkinnstillingene satt til "low" men etter at jeg installerte MSI-kortet har pc'en blitt helt ubrukelig.

For det første synes jeg ikke oppstarten er så innmari rask som det burde være med tanke på at jeg har én SSD til Windows og programmer og én til spill. For det andre ligger altså CPU konstant på 100% belastning i følge displayet på tastaturet som viser belastning på RAM og CPU. Jeg trodde dette var relatert til Windows 7 Pro så jeg formaterte systemdisken, gjorde en ny, ren installering og oppgraderte umiddelbart til Win 10 Pro. Men det var samme resultat. Etter oppstart og når pc'en har stått uvirksom en 5-10 minutter faller cpu-load til normale verdier.

I tillegg kan den helt uten forvarsel skru seg helt av som om strømkontakten ble fjernet og forsøker å restarte men da går den bare i en evig loop hvor den starter, går 3 sekunder, slår seg av og starter på nytt. Hele tiden mens skjermen er helt svart. 

Jeg forsøkte å kjøre 3d-Mark Firestrike for å se om den kunne gi noen indikasjoner men jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke resultatene, Jeg mener hvorvidt det er HK, CPU, RAM som er problemet eller noe annet. FPS lå på 2-10 og jeg fikk en sluttscore på 453! Jeg kan også nevne at jeg i TESOTU hadde samme FPS og latency lå som regel på over 200 og helt opp i 500!

Er det CPU som har tatt kvelden eller er det innstillinger i BIOS i HK? Dette hovedkortet er tydelig beregnet på de som kan overklokking for her kan man stille på alle verdier men dette gir ikke mening for meg i hele tatt, jeg KAN ikke overklokking rett og slett. En ting til, jeg så (tror det var i BIOS) at minnebrikkene kjørte på 667MHz, burde ikke de vært på 1600MHz som det står på brikkene?

Håper noen kan hjelpe ellers blir det Skylake og nytt H/K og det passer fint nå rett før jul. ikke. 

Mvh,
Han Derre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en ekstra harddisk\SSD så du kan være sikker på det ikke henge noe igjen fra sist.

 

Ville sjekket tempraturene med mindre du driver med voldsomme oppgaver, mistenker jeg cpu er ganske varm og klokker seg ned.

 

Prøv å oppgradere bios også, kanskje det er noe trøbel med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har du en ekstra harddisk\SSD så du kan være sikker på det ikke henge noe igjen fra sist.

 

Ville sjekket tempraturene med mindre du driver med voldsomme oppgaver, mistenker jeg cpu er ganske varm og klokker seg ned.

 

Prøv å oppgradere bios også, kanskje det er noe trøbel med hovedkortet.

 

Hei og takk for svar!

 

Nei jeg har bare disse to, jeg kjørte jo cleaninstall av Win 7, formaterte og kjørte en ny installering med Win 7 og oppgraderte til Win 10 umiddelbart. 

 

I BIOS viser temperaturen på CPU 97 grader så du har nok rett i at den klokker seg ned men hva i all verden er det som får den til å nå sånne temperaturer? Dessuten, lufta som passerer radiatoren på baksiden er jo kald? ehm...vent litt...skal ikke vifta til radiatoren hente luft UTENFOR kabinettet for så å kjøle ned radiatoren som sitter INNI kabinettet?

 

BIOS er oppdatert med nyeste versjon.

 

Mvh,

HanDerre

Lenke til kommentar

 

I BIOS viser temperaturen på CPU 97 grader så du har nok rett i at den klokker seg ned men hva i all verden er det som får den til å nå sånne temperaturer? Dessuten, lufta som passerer radiatoren på baksiden er jo kald? ehm...vent litt...skal ikke vifta til radiatoren hente luft UTENFOR kabinettet for så å kjøle ned radiatoren som sitter INNI kabinettet?

 

Jeg synes 97 grader hørtes mye ut, men så driver jeg ikke med gaming eller 'klokking' heller, da.

Men sjekk at kjøleren har god kontakt med CPU'en. (Og bruk så lite kjølepasta som mulig.)

 

Det er vel ikke uvanlig at vifter blåser luft ut av kabinettet bak. Den luften suges jo inn gjennom åpninger i front & side og går gjennom radiatoren før den forlater kabinettet. (Men det finnes mange "skoler" for viftekjøling & -montering i kabinett...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

97 grader er mye, er nok ikke lurt å ha maskinen lenge på før man risikerer prosessoren nedgraderes, eller skades.

 

Vil tro det er kjølepasten som ikke er helt god, kanskje bytte denne? Eller kanskje det er litt for mye\lite kjølepasta?

Ville tro slike kjølere er skrudd fast på baksiden så skal vel litt til kjøleren sitter løst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg klarte en gang for 12-14 år siden å montere kjøleren litt skjevt slik at den delvis "hang" på kanten av CPU-sokkelen .. :blush:

 

PC'en slo seg tvert av etter få minutter, og det var ikke før jeg brukte temp.måleren i BIOS at jeg jeg fikk en mistanke om hva som skjedde. Heldigvis hadde jeg en Intel-CPU som hadde vett på å slå seg av - med en fra AMD-CPU hadde det vel tatt fyr ...

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Snudde vifta til radiatoren nå men det gir samme resultat, CPU loader konstant opp mot 100%. Det som er så rart er at maskinen virket helt fint før jeg satt inn det nye grafikkortet så jeg tviler på at det plutselig skulle ha blitt dårlig kontakt mellom prosessorblokka og kjøleenheten. Men det er verdt å sjekke.

Alle oppdateringer er installert men problemet med cpu-load er vedvarende.

Mvh,
Han Derre

Lenke til kommentar

Hei igjen!

LØST!

Ressursbruken er hinsides all fortnuft! 

 

Jeg takker alle som har kommet med konstruktive forslag til løsninger. Feilen var rett og slett at jeg hadde glemt å koble på en 3-pins viftekontakt (til kjølehodet på vannkjølinga) til h/k etter å ha demontert dette for rengjøring av kabinettet (Fractal Design XL). Denne viftekontakten medfører tydeligvis at CPU nå opptrer med korrekt temperatur og kan kjøre med full speed og maskinen ligger nå på 20-30% med Chrome åpen med 3 forskjellige faner og massevis med prosesser kjørende ellers. Så det er hverken feil med Windows eller annen programvare, BIOS, maskinvare eller kjølesystemer, det er rett og slett operatørfeil!

 

Med flau, ydmyk hilsen,
HanDerre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...