Gå til innhold

Sine Wave?


Rtse

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest mye om akkurat denne greia her, og jeg forstår ikke et ord. Et par har prøvd å forklare meg på IRC også men jeg forstår ikke hva det er i det hele tatt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sine_wave

 

Som du ser her så er det en normal "Sine wave" som det heter på engelsk. Men under der står det et rart og komplisert mattestykke. 

95070ea56bf2d63142b522d0e1c34d5d.png

 

(Bilde fra wikipedia siden)

 

Som du ser så står det masse rare betegnelser som er forklart på wikipedia siden, og jeg forstår ikke engang hva regnestykket blir brukt for. 

 

Takker for svar på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A er amplituden, altså hvor stor forskjell det mellom svingepunktet og topp/bunnpunkt.

 

"w" eller liten omega er frekvensen på signalet.

 

t er variabelen

 

Krussedullen, phi, er faseforskyvningen or forklarer hvor mye signalet er forskjøvet mot venstre eller høyre.

 

Mobil er shit, men dette er under musikkskaping? Sinusbølger er harmoniske svingninger og er "naturens" bølgeform. Det finnes andre bølgeformer, som trekant, sagtann og firkant. Disse finner man i f.eks 8-bit musikk, ala NES og C64

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Musikkproduksjon og lyddesign er gøy. Nå vet ikke jeg hvor mye du vet, og jeg er ikke selv en verdensmester på lyddesign enda, for å si det sånn. Men èn ting som er utrolig kult med å lære seg lyddesign er at du blir mer bevisst på hva det er du hører i en lyd når du hører på en sang. Som f.eks. når du hører en lyd som starter ganske lav, også stiger den gradvis, så vet du at det er et lowpass filter hvor cutoff-en bare slipper til de lave frekvensene. Og mens filteret åpner seg mer, hører du at lyden blir større og flere av frekvensene kommer tilbake.

 

Etter at jeg begynte med det, så begynte jeg å legge merke til at orgel- og el-piano-lydene på digitalpianoet mitt hadde "sinusbølger" (som man kaller det på godt norsk). Ikke bare i orgel og el-piano er sinusbølger brukt; også mye brukt i ambient musikk. Om det er ambient man vil lage, kan man jo koble delaypedaler til en gitar blant annet. Eller gå ut i naturen med en opptaker og ta opp, la oss si en rennende bekk. Så kan du overdrive med delay, reverb og compression, så får det en ambient karakter. Man vil ikke lenger kunne gjenkjenne lyden. Dette er bare informasjon jeg selv har samlet på nett, jeg har ikke funnet det ut på egenhånd. Det eneste jeg har oppdaget på egenhånd er hva slags lydbølger man hører i et orgel og el-piano. Jeg har forresten prøvd demoen til Hive av u-he, hvis du har hørt om den. Det er en synth jeg kan anbefale, men man bør så klart teste den selv.

 

Men hva slags musikk er det du er interessert i?

Endret av klavierdreams
Lenke til kommentar

Musikkproduksjon og lyddesign er gøy. Nå vet ikke jeg hvor mye du vet, og jeg er ikke selv en verdensmester på lyddesign enda, for å si det sånn. Men èn ting som er utrolig kult med å lære seg lyddesign er at du blir mer bevisst på hva det er du hører i en lyd når du hører på en sang. Som f.eks. når du hører en lyd som starter ganske lav, også stiger den gradvis, så vet du at det er et lowpass filter hvor cutoff-en bare slipper til de lave frekvensene. Og mens filteret åpner seg mer, hører du at lyden blir større og flere av frekvensene kommer tilbake.

 

Etter at jeg begynte med det, så begynte jeg å legge merke til at orgel- og el-piano-lydene på digitalpianoet mitt hadde "sinusbølger" (som man kaller det på godt norsk). Ikke bare i orgel og el-piano er sinusbølger brukt; også mye brukt i ambient musikk. Om det er ambient man vil lage, kan man jo koble delaypedaler til en gitar blant annet. Eller gå ut i naturen med en opptaker og ta opp, la oss si en rennende bekk. Så kan du overdrive med delay, reverb og compression, så får det en ambient karakter. Man vil ikke lenger kunne gjenkjenne lyden. Dette er bare informasjon jeg selv har samlet på nett, jeg har ikke funnet det ut på egenhånd. Det eneste jeg har oppdaget på egenhånd er hva slags lydbølger man hører i et orgel og el-piano. Jeg har forresten prøvd demoen til Hive av u-he, hvis du har hørt om den. Det er en synth jeg kan anbefale, men man bør så klart teste den selv.

 

Men hva slags musikk er det du er interessert i?

Jeg har ingen spesifikk sjanger og er litt ny men kan jo litt nå iværtfall. Noe i sjangeren av edm iværtfall er hva jeg interesserer meg for. Jeg har holdt på i rundt 1 måned nå og bruker FL studio. Veldig lyst til å lære meg harmor og sytrus, der har du veldig god kontroll over lyden din.

Lenke til kommentar

FL er bra for både nybegynnere og avanserte. Jeg syns sånne arrogante folk som bare snakker dritt om det, og sier det bare er wannabes som bruker det er teite. Bare se på Avicii, Martin Garrix og mange andre som bruker det. Selv er jeg ikke fan av sånn type moderne EDM. Men poenget mitt er at de får det til, de er verdenskjente og er levende bevis på at FL ikke er dårlig. Om jeg ikke tar feil bruker også BT (veldig kjent amerikansk trance-artist fra 90-tallet som fortsatt lager bra musikk) det. Selv har jeg FL og Cubase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...