Gå til innhold

"Jeg ser på film" kontra "Jeg ser på TV-serier"


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en diskusjon gående med en medbeboer om hvorvidt jeg kan si at "jeg ser på film" når jeg faktisk ser på en serie. Jeg mener at grunnet at TV-serier teknisk sett er film (ikke til å forveksles med "én film") er det innenfor rimeligheten å si at jeg "ser på film". Har noen innspill eller tanker som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at du rent teknisk har rett at TV-serier er "film", men den gjennomgående forståelsen av ordet "film" inkluderer IKKE TV-serier. Det er første gang jeg hører noen si at de "ser på film" når de faktisk ser på serier.

 

Jeg mener det er søkt å inkludere TV-serier som "film" pga. det rent tekniske begrepet.

 

Jeg skjønner hva du mener. Jeg er også klar over at det er fullt mulig jeg tar helt feil, men i mitt hode gir det fullstendig mening. Jeg har heller aldri hørt noen si at de ser på film når de ser serier, men noen må jo være den første. :)

Lenke til kommentar

 

Det kan godt hende at du rent teknisk har rett at TV-serier er "film", men den gjennomgående forståelsen av ordet "film" inkluderer IKKE TV-serier. Det er første gang jeg hører noen si at de "ser på film" når de faktisk ser på serier.

 

Jeg mener det er søkt å inkludere TV-serier som "film" pga. det rent tekniske begrepet.

 

Jeg skjønner hva du mener. Jeg er også klar over at det er fullt mulig jeg tar helt feil, men i mitt hode gir det fullstendig mening. Jeg har heller aldri hørt noen si at de ser på film når de ser serier, men noen må jo være den første. :)

 

Mine svigerforeldre kaller også serier for film - jeg tror det bunnet delvis ubevisst i at "å se på TV" oppfattes noe mer lavpannet og ukulturelt enn å se på film. 

Det tok lang tid før jeg faktisk innså at de mente de så på serier, og ikke var filmoholikere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen kommer til å bli sure hvis du sier "jeg ser på film" når det viser seg at du ser på en serie, men det er jo stor forskjell på serier også. Noen varer i 10 min, andre en hel time. Jeg synes timesseriene har mer til felles med film en 10 minutters-seriene.

 

For øyeblikket fungerer det slik for meg:

film = film

serie = 40-60 min

"jeg bare ser på noe" / "jeg ser på en serie bare" = 10-20 min

 

De med 10-20 min episoder har på en måte begynt å miste statusen "serie".

Lenke til kommentar

Kontrollspørsmålet er vell om du "ser på film" også når du ser nyheitene på TV?

 

Det å sjå på TV er vell sekkeposten som innbefatter alle TV-aktivitetar, deretter deler ein inn i undergrupper som film, serie, nyheiter, dokumentar, sport, osv. Litt usikker på om det å sjå på TV også kan innbefatte TV-spel sjølv om det logisk sett burde falle innunder definisjonen (sjølv heller eg mot nei).

 

Eg er nok enig i at ein kan bruke uttrykket sjå på film når ein ser på TV-seriar på samme eller liknande måte som ein ser på film, altså at ein setter seg ned og ser på det samme i lengre tid.

Eg ser ingen prinsipiell forskjell på å sjå ein film med speletid på 2-3 timar, kontra å sjå f.eks. ein miniserie på 2-3 timar, men eg ville ikkje sagt at eg ser på film når eg ser på ein sitcom som varer i 20 min, i alle fall ikkje utan at det er snakk om maraton der eg ser stor delar av ein sesong back-to-back.

 

 

Det er nemnt dette med at det er litt kulturforskjell på det å sjå film kontra det å sjå TV sidan filmen tradisjonelt har vært meir høgkultur enn TV-seriar (sjølv om dette har begynt å endre seg no som filmane stadig blir dårligare medan seriane blir betre).

 

Men for min del så knytter eg også litt andre ting det det "å sjå film" kontra det å "sjå på TV".

Ein som ser på film oppfatter eg som ein person som er opptatt fram til filmen er ferdig, medan ein som ser på TV ofte sitter å ser på ting utan at det fenger nevneverdig. Personleg har eg derfor ein oppfattning av at ein person som ser film ikkje kan forstyrrast, medan ein som "berre" ser på TV vil slå av TV'en dersom eg kjem på besøk.

Dette til tross for at det nok burde være omvendt med tanke på at det ofte er lettare å sette ein film på pause enn det er å pause eit TV-program (eller i alle fall var det slik for nokre år sidan før opptaksfunksjonen blei allemannseige).

Lenke til kommentar

Kontrollspørsmålet er vell om du "ser på film" også når du ser nyheitene på TV?

 

Nei, det kan jeg ikke si jeg gjør. Jeg tenker vel at det er rimelig å dele opp i filmproduksjon (Serier, film, etc) og medieproduksjon (nyheter, fotball, etc). Samtidig kan man jo også tenke at film og serie er en form for medie, så det kommer jo litt an på bruken av begreper i kontekst. Men sett at man deler inn i filmproduksjon og medieproduksjon finner jeg det rimelig å si at jeg ser på film (som jeg ser du selv nevner som en hovedgruppe med flere underkategorier) når jeg både ser på film og serie, men for enkelhets skyld dele inn i at "jeg ser på film" kontra "jeg ser på én film", hvor førstnevnte er veldig generell, mens sistnevnte spesifikt tilsier at man ser en film. 

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten jeg pleier å skille mellom fiksjonsserier som henger ihop (med cliffhangers) og serier med frittstående episoder (type Derrick). De siste kunne jeg godt finne på å kalle film. Logisk er programserier (som 20 spørsmål) også serier, men det er ikke vanlig å kalle dem det. tror jeg.

Men det kommer an på sammenhengen. Jeg kan godt bemerke til en som kommer til at "Dette er film", for å gjøre oppmerksom på at det ikke er dokumentar som vises, men at det er skuespill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...