Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Skille ut deler av eiendommen min


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å finne ut hvor mye det vil koste meg å skille ut deler av eiendommen min.

 

Jeg har tegnet det ut på et kart ifra kartverket men jeg klarer ikke å finne ut hvor mange m² det er på.

Om jeg husker riktig så var jeg borti en internettside hvor du kunne late opp bildet så regnet den ut m².

Vet jo hvilke målestokk kartet er i.

 

Noen som har peiling på hvordan jeg kan regne det ut?

 

(sorry om jeg postet i feil kategori, usikker på hvor jeg skulle skrive dette)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til http://www.seeiendom.no/og finn eiendommen din, så får du i vite hvor stor kartverket mener den er. De har også fargekoder på eiendomsgrenser som antyder hvornøyaktig oppmålt de er.

 

Kommunen din har skkert også en lignende GIS-løsning du kan finne på deres hjemmesider. Der er det sannsynligvis måleverktøy for avstand og areal som kan brukes til en omtrentlig måling av tomta eller deler av den. Kartene på Finn.no har også måleverktøy.

 

Når du skal skille ut en del av tomta, vil kommunen eller et firma de godkjenner måle opp og gi riktig areal, og sette ned nye grensemerker. Kommunen har gjerne prisliste på nettet som forteller hva det koster enten å måle opp en tomt eller pris per hjørne (målepunkt med grensemerke). Prisene kan variere mye fra kommune til kommune, jeg har sett priser fra 2000 kr per punkt, til 30000 kr per tomt.

 

I tillegg må du regne med et tinglysingsgebyr på noen tusen når en del av tomta skjøtes over på ny eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå til http://www.seeiendom.no/og finn eiendommen din, så får du i vite hvor stor kartverket mener den er. De har også fargekoder på eiendomsgrenser som antyder hvornøyaktig oppmålt de er.

 

Kommunen din har skkert også en lignende GIS-løsning du kan finne på deres hjemmesider. Der er det sannsynligvis måleverktøy for avstand og areal som kan brukes til en omtrentlig måling av tomta eller deler av den. Kartene på Finn.no har også måleverktøy.

 

Når du skal skille ut en del av tomta, vil kommunen eller et firma de godkjenner måle opp og gi riktig areal, og sette ned nye grensemerker. Kommunen har gjerne prisliste på nettet som forteller hva det koster enten å måle opp en tomt eller pris per hjørne (målepunkt med grensemerke). Prisene kan variere mye fra kommune til kommune, jeg har sett priser fra 2000 kr per punkt, til 30000 kr per tomt.

 

I tillegg må du regne med et tinglysingsgebyr på noen tusen når en del av tomta skjøtes over på ny eier.

 

Ja, det var den siden jeg var innom og jeg fant selv siden jeg nevne i HI.

http://www.mapdevelopers.com/area_finder.php

 

Området jeg skal skille ut er ikke stort, ut ifra linken så er det på 550 m² og en på 800 m²

Såg på priser og der står det bare "For areal inntill 2.000 m² kr 34 700.-"

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...