Gå til innhold

Joda, Fallout 4 har noen sære «glitcher»


Anbefalte innlegg

Feil i spill er generelt en uting, men Bethesda spill har alltid kommet med sære bugs og litt dårlige animasjoner. Det er det man forventer, i tillegg til en aldeles fantastisk spill opplevelse.

 

 

 

Kan en spille et spill i hundre timer, tar det foreksempel kanskje 100 timer å kjøre en bugtest på det også.

Da kan x antall bugtester ta lang tid. Da er det kanskje forståelig at noen feil sniker seg under radaren her og der.

 

Tilsvarende bugs i et actionspill det bare tar i 7-8 timer å spille gjennom før spillet er ferdig, er derimot en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et interessant moment som jeg leste fra en av utviklerne hos Bungie, mener jeg det var, påpekte at for hver bug man fikset, så vil det i gjennomsnitt bli generert 0.3 nye bugs. Disse kan ha uforståtte konsekvenser for stabiliteten av spillet, avhengig av alvorlighetsgrad, og han begrunnet at "man lar rett og slett lar enkelte bugs være" pga. overnevnte.

 

Om det er en måte å bortforklare problemer på, er en annen sak, men et interessant syn på det uansett!

 

Det ødelegger dessverre veldig mye for innlevelsesdelen av slike spill, når man har særdeles rare ting flytende rundt o.l.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

De deiligste glitchene er når man blir stuck i terminaler og power armor fordi man bruker 144hz og må loade en eldre save for å komme løs.

 

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor oppdateringssekvensen på skjermen kan påvirke collision detection etc, virker jo helt fraskilt?

det er ganske komplisert, og kan være mange grunner.

 

men det enkle svare som jeg bruker er at fysikk motoren går higewire på høy fps,

 

det er noen spille som skiller seg nevneverdig ut på dette.

 

Blucoll

 

 

 

Aha, så det er egentlig at skjermkortet som yter for bra som er problemet?

Er Gamebryo motoren de bruker som er problemet. Så lenge de bruker den vil det alltid være sånn. Var sånn i skyrim også.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De deiligste glitchene er når man blir stuck i terminaler og power armor fordi man bruker 144hz og må loade en eldre save for å komme løs.

 

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor oppdateringssekvensen på skjermen kan påvirke collision detection etc, virker jo helt fraskilt?

det er ganske komplisert, og kan være mange grunner.

 

men det enkle svare som jeg bruker er at fysikk motoren går higewire på høy fps,

 

det er noen spille som skiller seg nevneverdig ut på dette.

 

Blucoll

 

 

 

Aha, så det er egentlig at skjermkortet som yter for bra som er problemet?

Er Gamebryo motoren de bruker som er problemet. Så lenge de bruker den vil det alltid være sånn. Var sånn i skyrim også.

Hverken Skyrim eller FO4 bruker Gamebryo engine faktisk. Begge disse spillene bruker Creation Engine, som var etterfølgeren til Gamebryo.

Lenke til kommentar

De deiligste glitchene er når man blir stuck i terminaler og power armor fordi man bruker 144hz og må loade en eldre save for å komme løs.

 

Start spillet i window mode med borderless, og bruk samme oppløsning som skjermen er på. Da merker du ikke att det er i window mode og bugen blir borte av en eller annen grunn. Hvertfall hos meg og flere andre .

Lenke til kommentar

 

De deiligste glitchene er når man blir stuck i terminaler og power armor fordi man bruker 144hz og må loade en eldre save for å komme løs.

 

Start spillet i window mode med borderless, og bruk samme oppløsning som skjermen er på. Da merker du ikke att det er i window mode og bugen blir borte av en eller annen grunn. Hvertfall hos meg og flere andre .

Du kan også bare sette skjermen til 120Hz - løste seg for meg og en kompis med samme skjerm. Er ikke første spillet jeg har hatt problemer med 144Hz...

Lenke til kommentar

 

De fleste fans av Bethesda forventer nesten at bugs er en del av opplevelsen. Skyrim hadde jo hopetall med fysikkbugs så man kunne få en frossen bjørn til å fly rundt halve kartet ved å dytte den utfor en nedoverbakke.

 

Syns som oftest mange av dem bare er artige. Første gangen jeg møtte en giant i Skyrim og han angrep meg ble jeg slått til himmels, forsvant ut av kartet. Begynte jo bare å le egentlig, det er så tåpelig at det er morsomt. Dog det hadde vært fint med en utgivelse uten disse problemene.

Det er ikke sett på som en bugg, var langt verre bugs i Skyrim, mange quests som ikke ble ferdig på grunn av dårlig programering.

Lenke til kommentar

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe Fallout 4 om et år eller to, når det meste av patcher og DLC'er er klare - Bethesda lager som regel spill som jeg liker enormt godt, spesielt med mods.

Det jeg derimot ikke liker er hvor forholdsvis lite pes de får fra spilljournalister og "folk flest", til tross for at de virker å gi mer og mer faen i hva slags produkt de spyr ut. Greit nok at spillene blir mer og mer konsollifisert og forenklet med forsvinnende RPG-elementer, forenklet dialogsystem, udødelige NPC'er, eller brukergrensesnitt lagd kun med tanke på konsoller - det er jo åpenbart gjort for å nå et større publikum og tjene mer penger, noe jeg forstår godt. Det jeg blir direkte sint for er hvor ufattelig late Bethesda er. Animasjonene virker ikke å ha blitt fem øre bedre siden Skyrim/Fallout 3/Oblivion, lipsyncen er noe av det verste jeg har sett de siste årene, spillmotoren virker å fungere dårligere enn til og med Skyrim (angående grafikk er det bare å ta en titt på hva ENB-Boris mener om hvor håpløst utviklet den er denne gangen) og generell latskap (Bethesda har gjenbrukt rustningsdeler, og sikkert en hel haug annet, fra et Elder Scrolls(!)-spill i et Fallout(!!!)-spill). Og da har jeg ikke i det hele tatt begynt å snakke om lasset med bugs og glitches, som jeg ser en del bare synes er sjarmerende.

Burde vi ikke forvente litt mer playtesting og lidenskap for hva de driver med, spesielt av et selskap med så uhorvelig mye penger?

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De deiligste glitchene er når man blir stuck i terminaler og power armor fordi man bruker 144hz og må loade en eldre save for å komme løs.

 

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor oppdateringssekvensen på skjermen kan påvirke collision detection etc, virker jo helt fraskilt?

det er ganske komplisert, og kan være mange grunner.

 

men det enkle svare som jeg bruker er at fysikk motoren går higewire på høy fps,

 

det er noen spille som skiller seg nevneverdig ut på dette.

 

Blucoll

 

 

 

Aha, så det er egentlig at skjermkortet som yter for bra som er problemet?

Er Gamebryo motoren de bruker som er problemet. Så lenge de bruker den vil det alltid være sånn. Var sånn i skyrim også.

Hverken Skyrim eller FO4 bruker Gamebryo engine faktisk. Begge disse spillene bruker Creation Engine, som var etterfølgeren til Gamebryo.

Nytt navn, ca samme innmat. Litt pusset opp, så klart. Det er en etterfølger, men den bygger fremdeles på den gamle motoren. Den er på ingen måte bygd fra grunnen og opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Synes godt at de kan bli holdt til en tilsvarende teknisk standard som man gjør med andre utviklere, selv om man kanskje liker spillene til tross for alle feilene. Bethesda er ikke nybegynnere, de har hatt ganske mange år på seg til å gjøre noe med dette ruklet av en spillmotor. Over et tiår, faktisk.

 

Jeg synes det er en relativt patetisk påstand. Med tanke på hvor massivt det spillet er, er det ikke mulig å være feilfri. 

 

Nå har altså folk begynt å godta bugs i spill?

 

Dersom det er like ille som i f.eks Battlefield 4 så forstår jeg at folk klager, men Fallout 4 har ikke så massive problemer. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Synes godt at de kan bli holdt til en tilsvarende teknisk standard som man gjør med andre utviklere, selv om man kanskje liker spillene til tross for alle feilene. Bethesda er ikke nybegynnere, de har hatt ganske mange år på seg til å gjøre noe med dette ruklet av en spillmotor. Over et tiår, faktisk.

 

Jeg synes det er en relativt patetisk påstand. Med tanke på hvor massivt det spillet er, er det ikke mulig å være feilfri.

Hvem sa noe om at de måtte være feilfri? Ikke jeg, i alle fall. De er ikke de eneste som lager spill med store områder og stor valgfrihet. Så klart er det innenfor å sammenligne bethesda med andre utviklere som lager lignende spill.

 

Jeg synes merkeloyalitet er patetisk, bare sånn apropos.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...