Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lege studie, få autorisasjon eller ikkje


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Nedenfor står det noe ang. autorisasjon som eg lurer på. Tenker å ta medisin etter vgs. Slik eg forstod det så er det noen land som har praksis integrert i studiene og da får man autorisasjon i Norge, og i de landene hvor de ikkje har dette så må man ta turnusen i landet for å få autorisasjon før man kommer til Norge (altså i landet hvor man tok medisin). 

 

Hvorfor er da polen så grusomt populært sted å studere om man faktisk må ta sin praksis periode i landet og ikkje får autorisasjon i Norge om ikkje? Eller har eg blandet og at det er land som Slovakia, Ungarn og Tsjekkia som krever at du tar turnus der for å få autorisasjon i Norge.

 

 

Lisens eller autorisasjon 
Nyutdannede medisinske kandidater som har gjennomført medisinsk utdanning fra et EU/EØS land der praksis er integrert i studietkan søke om direkte autorisasjon(norskutdannede leger skal også søke om direkte autorisasjon). Land i denne kategorien er:
  • Belgia
  • Bulgaria
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Kypros
  • Latvia
  • Nederland
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia 
  • Spania
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Ungarn
  • Østerrike 

 

Søkere fra EØS-land uten integrert praksis i studiet
Søkere som er utdannet i følgende land må ha turnustjeneste før de kan søke autorisasjon som lege i Norge, med mindre man har gjennomført turnustjeneste eller tilsvarende i utdanningslandet. Søkere fra disse landene kan søke SAK om turnuslisens når de har fått tilbud om turnusstilling i Norge:
  • Danmark
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Polen
  • Portugal
  • Storbritannia
  • Sverige 
 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får turnusplass i norge etter utdannelse i utlandet. Men det kan være litt vanskelig. 

 

Grunnen til at det er populært i utlandet er fordi det er litt enklere å komme inn der, i norge er snittet så høyt at de som studerer der i snitt har søkt mer enn 2 ganger før dem kom inn. Enkelte orker ikke utsette studiet i 2 år fordi dem må forbedre karakterer og sanke alderspoeng. 

Lenke til kommentar

Det er vel også mye billigere å bo og leve i Polen under utdannelsen. Vi var på helgetur der for et par år siden, et 3-retters måltid på en 1-stjernes michelinrestaurant kosta rundt 80 norske kroner.

 

Jeg kan ikke tenke meg at man betaler 10000 NOK i husleie der nede heller.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ekstremt billig å bo/leve i land som Polen ja. Har flere venner som studerer medisin i Latvia, de har kjempesvær leilighet, hushjelp osv, for mindre enn hva et lite rom i kollektiv koster i norsk storby. 

Hovedforskjellen på utlandet og Norge slik jeg oppfatter det, er at i Norge er det vanskelig å komme inn (pga karakterer), men når du først er inne går det i bestått/ikke bestått mye, og man blir ikke "kastet ut", på lik linje med andre studier her til lands. I utlandet er det kanskje lettere å komme inn, men selve studiet er hardere, det er et strengere regime og elevene kjøres hardt. Nesten så de omtrent prøver å få folk til å slutte, men man kan også bli kastet ut om man ikke får gode nok karakterer osv. Hørt at spesielt Ungarn er ille når det gjelder å psyke ut elevene, og i Latvia er det ekstremt høye krav til hva man må kunne for å bare få bestått på en prøve. 

Lenke til kommentar

Nedenfor står det noe ang. autorisasjon som eg lurer på. Tenker å ta medisin etter vgs. Slik eg forstod det så er det noen land som har praksis integrert i studiene og da får man autorisasjon i Norge, og i de landene hvor de ikkje har dette så må man ta turnusen i landet for å få autorisasjon før man kommer til Norge (altså i landet hvor man tok medisin).

De kan ta turnusen i Norge, de trenger ikke ta den der.

Lenke til kommentar

 

Nedenfor står det noe ang. autorisasjon som eg lurer på. Tenker å ta medisin etter vgs. Slik eg forstod det så er det noen land som har praksis integrert i studiene og da får man autorisasjon i Norge, og i de landene hvor de ikkje har dette så må man ta turnusen i landet for å få autorisasjon før man kommer til Norge (altså i landet hvor man tok medisin).

De kan ta turnusen i Norge, de trenger ikke ta den der.

 

Første som faktisk svarer på det eg lurer på. Men hva er forskjellen sånn egentlig mellom Norge og Polen. Skjønner ikkje forskjellen mellom "Praksis" og "turnus".

 

Skal sies at eg spør hvorfor Polen er mer populært enn gjerne Ungarn og lurte på hvorfor noen ville ønske å studere i polen vs Ungarn når du får praksis i Ungarn og ikkje i Polen. Og utifra de opplysningene eg har fått fra SAK så må man ha praksis for å få autorisasjon, og ha autorisasjon for å få turnus og ta turnus for å bli lege.

 

Og om eg tar studiene i Polen, må eg da ta praksis eller turnus i det landet for å få autorisasjon?

OM nei, hvorfor deler de Polen og Ungarn inn i 2 forskjellige grupper. Hva er da forskjellen? Hva må ein som tar utdanninga i polen gjøre for å få autorisasjon  

Lenke til kommentar

Skjønner ikkje forskjellen mellom "Praksis" og "turnus".

Når de snakker om praksis så tror jeg de mener at studiet er lagt opp med pasientkonsultasjoner underveis, så man får øve seg. Dette er noe annet enn turnus. Man kan ikke "ta praksis", det er en måte studiet er lagt opp på.

 

Skal sies at eg spør hvorfor Polen er mer populært enn gjerne Ungarn

Aner ikke. Nærmere? Billigere? Enklere språk? Bedre utdanning? Større utenlandsk miljø?

 

Og om eg tar studiene i Polen, må eg da ta praksis eller turnus i det landet for å få autorisasjon?

Du kan/må? ta turnus i Norge. Noe som kan være vanskelig, ettersom det er en søknadsprosess på et begrenset antall plasser. Jeg vet faktisk ikke om det overhodet er mulig å ta turnus i Polen som gir norsk godkjenning.

 

Og utifra de opplysningene eg har fått fra SAK så må man ha praksis for å få autorisasjon, og ha autorisasjon for å få turnus og ta turnus for å bli lege.

Jeg kan ikke terminologien, men etter utdanningen kan man alltid få en "turnus-autorisasjon" som gjør at man får praktisere som turnus-lege, deretter får man "vanlig autorisasjon". Om du har praksis har du i tillegg alternativet å få vanlig autorisasjon direkte under visse vilkår.

 

Hva må ein som tar utdanninga i polen gjøre for å få autorisasjon

Turnus i Norge.

 

Jeg kan ikke garantere 100% for at det jeg skriver her stemmer, men 93%. ;)

 

Edit: Dette står da vitterlig i det første innlegget ditt.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Vil påpeke et vesentlig moment. At en får autorisasjon og kan jobbe som lege uten å gå gjennom turnustjeneste i Norge betyr ikke at en får legejobber uten turnustjeneste/nybegynnerstilling. I tillegg til at å få turnusplass er en flaskehals er det stor konkurranse om LIS-stillingene. Her vil man konkurrere med mer erfarne leger med mindre en selv har hatt turnustjenesten eller jobbet i vikariater. I fremtiden blir sannsynligvis nybegynnerstillingene en del av spesialiseringen som lege, noe som ytterligere marginaliserer fordelen av å kunne slippe turnustjeneste. Nå kjenner ikke jeg den gjengse holdningen til de som ansetter turnusleger, men jeg kan se for meg at de som ikke må ha turnustjenesten blir nedprioritert til fordel for de som må gjennom turnustjenesten for å kunne spesialisere seg videre.

 

Videre vil jeg presisere at det er en forskjell mellom å få autorisasjon som lege og å ha mulighet til å slippe turnustjenesten. Eksempelvis får alle som uteksamineres fra norske læresteder autorisasjon som lege ved endt utdannelse, men man må gjennom turnustjenesten for å kunne jobbe selvstendig som lege og for å spesialisere seg. Man må ha autorisasjon for å kunne søke turnustjeneste. Likevel er det enkelte læresteder i Europa (har ikke helt oversikt over hvilke) med integrert "turnustjeneste" der de uteksaminerte kan gå rett til å søke LIS-jobber.

 

Håper det var oppklarende...

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt at kvaliteten på utdanningen som lege i Polen er bedre enn Norge, selv om du har lavere snitt kan du ende opp med en bedre utdannelse enn de som tar den i Norge. 

Mitt synspunkt på studiene i Norge vs andre land er at andre land som polen og ungarn og alle de landene har krav til fag du trenger, og ikkje snittkrav. Altså hvorfor skal de seks norsk karakterene du potensielt kan få ha muligheten til å ødelegge drømmene dine om å bli lege. Nå skal det sies at ein lege bør kunne skrive norsk bra, men teit at 6 4ere eller 3 (firere) og 3(5ere) skal kunne kjøre deg så langt ned i grøfta at du ikkje kan bli det du vil

 

Eg synes generelt sett de som har tatt det i utlandet virker som mye bedre leger (kan legge til at dette utsagnet vil kun gjeld for min egne kommune, og kun legevakt/legekontor og er kun min egen oppfatning av det) , og synes også de er mye flinkere sosialt.

 

 

Vil påpeke et vesentlig moment. At en får autorisasjon og kan jobbe som lege uten å gå gjennom turnustjeneste i Norge betyr ikke at en får legejobber uten turnustjeneste/nybegynnerstilling. I tillegg til at å få turnusplass er en flaskehals er det stor konkurranse om LIS-stillingene. Her vil man konkurrere med mer erfarne leger med mindre en selv har hatt turnustjenesten eller jobbet i vikariater. I fremtiden blir sannsynligvis nybegynnerstillingene en del av spesialiseringen som lege, noe som ytterligere marginaliserer fordelen av å kunne slippe turnustjeneste. Nå kjenner ikke jeg den gjengse holdningen til de som ansetter turnusleger, men jeg kan se for meg at de som ikke må ha turnustjenesten blir nedprioritert til fordel for de som må gjennom turnustjenesten for å kunne spesialisere seg videre.

 

Videre vil jeg presisere at det er en forskjell mellom å få autorisasjon som lege og å ha mulighet til å slippe turnustjenesten. Eksempelvis får alle som uteksamineres fra norske læresteder autorisasjon som lege ved endt utdannelse, men man må gjennom turnustjenesten for å kunne jobbe selvstendig som lege og for å spesialisere seg. Man må ha autorisasjon for å kunne søke turnustjeneste. Likevel er det enkelte læresteder i Europa (har ikke helt oversikt over hvilke) med integrert "turnustjeneste" der de uteksaminerte kan gå rett til å søke LIS-jobber.

 

Håper det var oppklarende...

så forskjellen er at i landene som blir "ramsa opp" først får man autorisasjon uten turnus, men det betyr ikkje nødvendigvis at man får jobb og i landet under (altså som blir ramsa opp "den" andre gangen, de må ha turnus).

.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

så forskjellen er at i landene som blir "ramsa opp" først får man autorisasjon uten turnus, men det betyr ikkje nødvendigvis at man får jobb og i landet under (altså som blir ramsa opp "den" andre gangen, de må ha turnus).

.

 

 

Ja, det er i alle fall slik jeg har forstått det. Har hørt om folk som har søkt turnusstillinger i Norge selv om de ikke må ha det, nettopp fordi de har regnet med å ikke få jobb direkte som LIS-lege. Jeg har dog også hørt om de som går rett inn i LIS-stilling (og som har blitt kritisert for manglende erfaring/kompetanse). Slike ting er åpenbart personavhengige mtp personlighet, utdanningssted og erfaring, men poenget mitt er altså å nyansere bildet noe. Integrert turnus er sikkert kjekt for noen, men er ikke en uforbeholden fordel.

 

Ellers er holdningen min at godkjente studier i utgangspunktet skal gjøre kandidaten kvalifisert til å jobbe som lege, åpenbart. Medisinstudiene i Norge har en liten fordel mtp nettverk og undervisning i særnorske saker som trygdesystemet her, epidemiologi, antibiotikabruk osv., selv om dette er marginale emner som ikke er noe problem å sette seg inn i når en skal jobbe full tid som lege i Norge.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du får turnusplass i norge etter utdannelse i utlandet. Men det kan være litt vanskelig. 

 

Grunnen til at det er populært i utlandet er fordi det er litt enklere å komme inn der, i norge er snittet så høyt at de som studerer der i snitt har søkt mer enn 2 ganger før dem kom inn. Enkelte orker ikke utsette studiet i 2 år fordi dem må forbedre karakterer og sanke alderspoeng. 

Fant ut at nye regler i 2015 gjør at det er like stor sjangse for ein som har studert i utlandet som i Norge til å få ein turnus plass.

 

 

Turnus er jo opplæring i å gjøre jobben sammen med en ordentlig lege.

Det er nettopp det de har i studier med integrert praksis, bare ikke like mye selvsagt.

 

Så man må ha turnus uansett. Men enkelte studier tilbyr det inn i studiumet. Så man får "dobbelt opp" med erfaring men må likevel igjennom vanlig turnus i Norge?

 

Ironisk nok står det på ANSA: Nyutdannede medisinske kandidater som er utdannet i et EU/EØS-land der praksis er integrert i studiet (slik som i Polen), kan søke om direkte autorisasjon akkurat som dem som er utdannet i Norge

 

Med andre ord, det eg skrev i selve innlegget og det som står her motstrider hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

Så man må ha turnus uansett. Men enkelte studier tilbyr det inn i studiumet.
Den praksisen man har inne i studiet blir selvsagt på et mye lavere faglig nivå, og med mye mer veiledning. En turnuslege jobber som lege på ekte.

 

Hva er det egentlig du lurer på nå? Fortsatt "Hvorfor er da polen så grusomt populært"? Det kan jeg dessverre ikke svare på. Sannsynligvis har det med helt andre ting å gjøre. At det ble populært først, for eksempel.

 

Personlig ville jeg valgt studie med praksis, ettersom jeg tror man blir flinkere av det, og det er mer givende og mindre kjedelig underveis. Kanskje du lettere får jobb hvis du ikke får turnusplass. Problemet da er at du kan risikere å måtte prate med ungarske pasienter, på ungarsk. (Det er ikke sikkert de gjør det sånn, da.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...