Gå til innhold

Lydløst TV-pc?


Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg ikke helt hadde fått med meg dette med HDMI 2.0 og 4k og disse tingene.

 

Det som da er greia er at dersom det snart skulle dukke opp f.eks. fotballsendinger i 4k tilgjengelige for streaming, så ville jeg da måtte hatt:

 

- pc (evt. Nvidia Shield eller noe lignende) med display port. Må man forresten da passe på at cpu-/gfx-prosessoren faktisk klarer å levere ekte 4k, eller vil det at den har display port garantere at den klarer å kjøre det?

 

- tv med display port eller vil det her være mulig å få overganger som noen nevner, fra display port -> hdmi 1.4?

 

Nå finnes det jo ikke så mye 4k innhold enda, men regner med at det kommer om mer og mer om ikke altfor lenge. Men kanskje teknologien er såpass ny at det rett og slett lønner seg å vente litt med å satse på det? Tenkte vel egentlig at om jeg kjøper noe nytt nå så er det greit å kjøpe noe som også vil være bra nok de neste 5 åra, men kanskje det er litt for optimistisk, med mindre man skal investere i en pc til nærmere 10k og tv til nærmere 20k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Billig

* Rask (4k)

* Stille

 

Velg én. :)

 

4k er såpass nytt at istedenfor å betale masse ekstra nå ville jeg kanskje ventet bittelitt med mindre du driter penger.

 

 

Edit: Jeg ser nå at intels prosessorer IKKE støtter 4k, "bare" 3840*2160. Bare så du vet det. At det kun er DisplayPort er vel ikke noe problem? Det finnes adaptere.

 

Enten må du gå for bare 3840*2160 eller så må du ha vifter. Det blir nok likevel stillere enn din bærbare.

4K-TVer bruker visst også denne oppløsningen, så det er ikke noe problem.

 

Må man forresten da passe på at

Sjekk alt, alltid, er mitt motto. ;) Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Noen som vil gjøre seg noen tanker om denne? Litt for harry kanskje?

 

Edit: Jeg var uansett litt rask i avtrekkeren. Ser ut som GTX960M er samme som GTX750ti, altså uten HDMI2.0 støtte. Det er ihvertfall heller ingen av butikkene som selger den som skriver på tekniske spesifikasjoner noe annet enn at den har HDMI.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke helt hadde fått med meg dette med HDMI 2.0 og 4k og disse tingene.

 

Det som da er greia er at dersom det snart skulle dukke opp f.eks. fotballsendinger i 4k tilgjengelige for streaming, så ville jeg da måtte hatt:

 

- pc (evt. Nvidia Shield eller noe lignende) med display port. Må man forresten da passe på at cpu-/gfx-prosessoren faktisk klarer å levere ekte 4k, eller vil det at den har display port garantere at den klarer å kjøre det?

 

- tv med display port eller vil det her være mulig å få overganger som noen nevner, fra display port -> hdmi 1.4?

 

Nå finnes det jo ikke så mye 4k innhold enda, men regner med at det kommer om mer og mer om ikke altfor lenge. Men kanskje teknologien er såpass ny at det rett og slett lønner seg å vente litt med å satse på det? Tenkte vel egentlig at om jeg kjøper noe nytt nå så er det greit å kjøpe noe som også vil være bra nok de neste 5 åra, men kanskje det er litt for optimistisk, med mindre man skal investere i en pc til nærmere 10k og tv til nærmere 20k?

 

Jeg ser du går litt i surr ja. Ekte 4K med full fargeinformasjon og i 60Hz må du ha HDMI 2.0 for å få. Eller DisplayPort. Problemet med DisplayPort er at det bare er Panasonic TV'ene som har det. Skjønt, problem og problem fru Blom, det er jo bra TV'er det da.

 

Jeg er usikker på når tid DisplayPort kom med støtte for 4K@60Hz, men det er såpass lenge siden, at du knapt trenger tenke på det. Det meste i dag støtter siste versjon som er DP1.2. Men siden den er såpass gammel den standarden, så tviler jeg på at den støtter de nye lyd formatene som HDMI2.0 gjør. Dolby Atmos eller noe sånt. Beregnet for høyttalere i taket, eller høytalere som er vinklet opp mot taket og reflekterer lyd ned på lytteren.

 

Det finnes overganger fra DisplayPort til HDMI, men hvilken versjon det er skal jeg ikke si. Men det er nok lavere enn v1.4 per definisjon, ettersom det som regel står at maks resolution er 1080p@60Hz. Jeg misstenker også de som er merket med HDMI2.0 for å være svindel. At produsentene bare sier at de kan brukes mot HDMI2.0 innganger, som jo forøvrig er sant, ettersom HDMI2.0 er bakover kompatibel.

 

Jeg foreslo tidligere Shield TV. Den har HDMI2.0, og passer dermed med alle UHD 4K TVer som har HDMI inngang. Men utrolig nok finnes det jo også UHD TV'er med bare HDMI1.4 som kun støtter opp til 30Hz på HDMI inngang. Så det må du forsikre deg om at det ikke er på TV'en du kjøper.

 

Så er det for tidlig å kjøpe UHD 4K? Jeg vil si at om du kjøper en TV nå, for å ha i ~5år, så er det ikke for tidlig. Hvis du bare passer på at TV'en har HDMI2.0 inngang så er du langt på vei, og relativt fremtidssikret. Men om du kan vente et års tid, så skjer det jo veldig spennende ting på OLED fronten i forhold til bildekvalitet. Vi kommer kanskje til å se dem i handelen i fornuftigere prisklasser til neste høst tipper jeg. Men i TV og Data verden: Den som hele tiden venter på det neste nyeste beste, den får aldri kjøpt noenting. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...