Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plages av tobakkslukt fra ventilasjonsanlegg/avtrekksvifte på kjøkkenet


Anbefalte innlegg

 

Dette er et avtrekksanlegg, som kanskje / kanskje ikke deler avkastkanal med andre leiligheter før lufta forsvinner ut av bygget. Slik som her:

 

http://www.rorosmetall.no/boligventilasjon/sentralventilasjon-flerfamilieboliger

 

Når du trekker ut kontakten stanser hele anlegget, og du får verken avtrekk eller tilluft i din leilighet. Når anlegget går suger det uteluft inn fra alskens utettheter i konstruksjonen - deriblant også røyklukt / matlukt fra andre leiligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er et avtrekksanlegg, som kanskje / kanskje ikke deler avkastkanal med andre leiligheter før lufta forsvinner ut av bygget. Slik som her:

 

http://www.rorosmetall.no/boligventilasjon/sentralventilasjon-flerfamilieboliger

 

Når du trekker ut kontakten stanser hele anlegget, og du får verken avtrekk eller tilluft i din leilighet. Når anlegget går suger det uteluft inn fra alskens utettheter i konstruksjonen - deriblant også røyklukt / matlukt fra andre leiligheter.

Mulig jeg spør dumt, men viften på kjøkkenet skal vel suge luft inn, og ikke mate røyk fra andre leiligheter inn i leiligheten min?

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er et avtrekksanlegg, som kanskje / kanskje ikke deler avkastkanal med andre leiligheter før lufta forsvinner ut av bygget. Slik som her:

 http://www.rorosmetall.no/boligventilasjon/sentralventilasjon-flerfamilieboliger

 

Når du trekker ut kontakten stanser hele anlegget, og du får verken avtrekk eller tilluft i din leilighet. Når anlegget går suger det uteluft inn fra alskens utettheter i konstruksjonen - deriblant også røyklukt / matlukt fra andre leiligheter.

Mulig jeg spør dumt, men viften på kjøkkenet skal vel suge luft inn, og ikke mate røyk fra andre leiligheter inn i leiligheten min?

Når jeg trekker ut kontakten kjenner jeg aldri noe røykelukt. Men siden det skal være avtrekk, synes jeg det er rart at lukten røyken eser ut på kjøkkenet. Ble dog bedre etter at jeg åpnet ventilene mer.

Lenke til kommentar

Mulig jeg spør dumt, men viften på kjøkkenet skal vel suge luft inn, og ikke mate røyk fra andre leiligheter inn i leiligheten min?

 

Det er riktig. At du ikke merker lukt når aggregatet stanses tyder egentlig på at røyken finner veien inn til deg sammen med friskluften utenfra - ettersom det kun tilføres ny luft inn til leiligheten når aggregatet går.

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg spør dumt, men viften på kjøkkenet skal vel suge luft inn, og ikke mate røyk fra andre leiligheter inn i leiligheten min?

 

Det er riktig. At du ikke merker lukt når aggregatet stanses tyder egentlig på at røyken finner veien inn til deg sammen med friskluften utenfra - ettersom det kun tilføres ny luft inn til leiligheten når aggregatet går.

 

Ok. Ja, jeg forstår det du skriver, men skjønner det ikke i praksis. Hvis røyken kommer inn utenfra, er det rart jeg ikke kjenenr røyken i stua eller på soverommet, der de fleste av ventilene er.  Er også rart at jeg ikke kjenner røyken når jeg skrur av som du sier. Jeg kan lukte røyken på kjøkkenet, spesielt rett under viften og og i noen av kjøkkenskapene. Virker mer som røyken må komme fra anlegget, og at det undertrykk. Røyklukten blir mindre når jeg åpner ventilene.. Får se om jeg finner ut av det. 

Har i hvert fall fått mange golde tips i denne tråden :-) Tusen takk i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Sånn som jeg leser dette så bør (skal) vifta alltid gå. Når du har vrideren på den lille eller store sirkelen suger ventilatoren luft fra alle rommene som har ventilhette (typisk våtrom i tillegg til kjøkken), og vrideren velger mellom liten og stor spjedlåpning på kjøkkenet. Når du vrir over til viftesymbolet øker du viftehastigheten og suger hovedsaklig (eller bare) fra kjøkkenet.

 

Du skriver at du i hovedsak merker røyklukt rundt ventilatoren når vifta går på 1-2-3. Har du sjekket om det trekkes luft inn rundt gjennomføringene til avtrekksrørene her? Regner med de kommer inn til ventilatoren gjennom tak eller vegg og inn i kjøkkenskapet.

 

Jeg vill også sjekket luftretningen i alle avtrekk i huset med og uten kjøkkenventilatoren i drift. Det kan være vanskelig å kjenne med hånda hvilken vei det "blåser", særlig ved lave hastigheter. En grei måte å sjekke på er å bruke mykt papir (f.eks. dopapir) og holde foran åpningen. Om det suger seg fast går det luft ut, hvis ikke står det stille eller går feil vei.

 

Jeg ville også ha sjekket om røyklukta blir borte helt på badet (og kjøkkenet) om du har kjøkkenvinduet åpent når du bruker vifta. Det kan være at ventilene ikke gir nok luft når kjøkkenvifta går for fullt, og at det derfor kan lønne seg å åpne et vindu. Blir det (for stort) undertrykk i leiligheten vil lufta strømme til via utettheter i bygget istedenfor bare frisk luft utenfra.

Lenke til kommentar

Det kan også være aktuelt å få inn noken fagfolk som kan sjå på ventilasjonen. Når du får lukt frå naboleiligheita inn i din leiligheit så ville eg stilt spørsmålstegn rundt branncelleinndelingen mellom leiligheitene. Dersom tobaksrøyk trekker inn i din bolig, så vil vell brannrøyk frå ein brann på naboens kjøkkjen også slå ut på ditt kjøkken eller bad?

Lenke til kommentar

Sånn som jeg leser dette så bør (skal) vifta alltid gå. Når du har vrideren på den lille eller store sirkelen suger ventilatoren luft fra alle rommene som har ventilhette (typisk våtrom i tillegg til kjøkken), og vrideren velger mellom liten og stor spjedlåpning på kjøkkenet. Når du vrir over til viftesymbolet øker du viftehastigheten og suger hovedsaklig (eller bare) fra kjøkkenet.

 

Du skriver at du i hovedsak merker røyklukt rundt ventilatoren når vifta går på 1-2-3. Har du sjekket om det trekkes luft inn rundt gjennomføringene til avtrekksrørene her? Regner med de kommer inn til ventilatoren gjennom tak eller vegg og inn i kjøkkenskapet.

 

Jeg vill også sjekket luftretningen i alle avtrekk i huset med og uten kjøkkenventilatoren i drift. Det kan være vanskelig å kjenne med hånda hvilken vei det "blåser", særlig ved lave hastigheter. En grei måte å sjekke på er å bruke mykt papir (f.eks. dopapir) og holde foran åpningen. Om det suger seg fast går det luft ut, hvis ikke står det stille eller går feil vei.

 

Jeg ville også ha sjekket om røyklukta blir borte helt på badet (og kjøkkenet) om du har kjøkkenvinduet åpent når du bruker vifta. Det kan være at ventilene ikke gir nok luft når kjøkkenvifta går for fullt, og at det derfor kan lønne seg å åpne et vindu. Blir det (for stort) undertrykk i leiligheten vil lufta strømme til via utettheter i bygget istedenfor bare frisk luft utenfra.

Har ikke sjekket om det trekkes luft inn rundt avtrekksrørene. Hvordan får jeg gjort dette? Jeg er akkurat nyinnflyttet i ny leilighet, Merket ingenting de første ukene, før det plutselig kjentes at en eller annen nabo "kom hjem" :-D Det er så mange som røyker i blokka her, så umulig å vite hvor det kommer fra... Hvem har ansvaret for å ordne opp i dette? Takker for svar :-) Endret av van der Her
Lenke til kommentar

Jeg skjønner... Det blir kanskje vanskelig å stille forrige ansvarlig for noe av dette? Dette med røyklukt er ikke nevnt noe sted.. Så han kan vel bare nekte for å ha kjent noe til det. I tillegg så kan jo han ha røyket selv, og da kan det jo hende at han ikke har lagt merke til det uansett. Tanker :-)? 

Endret av van der Her
Lenke til kommentar

Hvordan kommer avtrekkrørene inn til ventilatoren din? Hva slags rør er det?

Om du bor i en stor blokk kan det være at utluften fra din ventilator ikke går rett over tak, men inn i en sjakt som deles med flere andre leiligheter. Om det er utett mellom rør og vegg kan dette være et sted hvor det lekker luft inn i din leilighet når ventilatoren din går på fullt. Særlig kan dette være aktuelt dersom røyklukta i hovedsak er i kjøkkenskapet.

Vet du om dette anlegget ble installert når leiligheten var ny eller om det er etterinstallert? Hva slags bygning er det snakk om?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...