Gå til innhold

Noen som har kunnskap om regler for overtid som butikkmedarbeider?


Anbefalte innlegg

Fra det jeg har hørt så har man krav på overtidsbetaling på alt over 9 timer på en dag. Dette uansett hvor mye man har jobbet den uken/måneden. Noen som vet om dette stemmer? Jobbet en 11 timers og en 12 timers vakt + to vanlige 8 timers vakter på en uke uten å se snurten av overtidsbetaling på lønnsslippen. Jeg har ikke fastlønn eller noe i den duren, så det er ikke snakk om avspassering heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se arbeidsmiljøloven § 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for: a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager, c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag, d) arbeid som hovedsakelig drives om natten.

(5) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet av sju dager for: a) helkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning av bergrom under jord.

 

og § 10-6. Overtid

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Lenke til kommentar

Hva sier tariffavtalen da? En del bransjer har egne tariffavtaler

Den kan uansett ikke være dårligere enn AML med mindre AML åpner for det. Noe AML ikke gjør i dette tilfellet. Handel og kontortariffen gir de samme vilkårene som AML gir på overtid forresten.

 

Fasti: Du SKAL ha overtidstillegg på MINST 40% for hver time du har arbeidet over 9 timer den aktuelle dagen og for hver time du har arbeidet over 40 timer den aktuelle uken.

Få tak i timelisten din, ha den i bakhånd. Så sier du til arbeidsgiver at det er noe feil på lønnen din, du mangler 5 timer overtid. 2 timer overtid den dagen du arbeidet 11 timer og 3 timer den dagen du arbeidet 12 timer. Nekter han så henviser du til arbeidsmiljøloven, fortsetter han å nekte så kontakter du Arbeidstilsynet enkelt og greit. Da må/bør du ha timelisten og lønnslippen som dokumentasjon, sørg derfor for å ha dette før du konfronterer sjefen din i fall han slår seg helt vrang.

Du har en lovfestet rett på 40% overtidsbetaling eller avspasering (som SKAL være avtalt på forhånd). Det kan ikke arbeidsgiver sno seg unna.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

Hva sier tariffavtalen da? En del bransjer har egne tariffavtaler

Den kan uansett ikke være dårligere enn AML med mindre AML åpner for det. Noe AML ikke gjør i dette tilfellet. Handel og kontortariffen gir de samme vilkårene som AML gir på overtid forresten.

 

Fasti: Du SKAL ha overtidstillegg på MINST 40% for hver time du har arbeidet over 9 timer den aktuelle dagen og for hver time du har arbeidet over 40 timer den aktuelle uken.

Få tak i timelisten din, ha den i bakhånd. Så sier du til arbeidsgiver at det er noe feil på lønnen din, du mangler 5 timer overtid. 2 timer overtid den dagen du arbeidet 11 timer og 3 timer den dagen du arbeidet 12 timer. Nekter han så henviser du til arbeidsmiljøloven, fortsetter han å nekte så kontakter du Arbeidstilsynet enkelt og greit. Da må/bør du ha timelisten og lønnslippen som dokumentasjon, sørg derfor for å ha dette før du konfronterer sjefen din i fall han slår seg helt vrang.

Du har en lovfestet rett på 40% overtidsbetaling eller avspasering (som SKAL være avtalt på forhånd). Det kan ikke arbeidsgiver sno seg unna.

 

Sålenge du ikke har tariff/andre avtaler, eller det er avtalt på kontrakten, så har du ikke krav på "en dritt". Dvs du har krav på overtid på timene du jobber overtid hvis du har passert 40 timer(hvis jeg ikke tar helt feil) hver uke i snitt på en måned. Ellers kan du nekte å jobbe over allminnelig arbeidstid uten overtidsbetaling(er vel rundt 9 timer pr 24 timer), men du har ikke krav på overtid med mindre sjefen tvinger deg til å jobbe(tvungen overtid) eller det er avtalt på forhånd. 

 

Er selvsagt noen unntak her for evt. tider man må jobbe på døgnet, yrke, røde dager osv. men i all hovedsak er det de reglene som gjelder for de fleste butikkmedarbeidere som jobber i normal åpningstid.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

9 timer pr. 24-timersperiode er fortsatt gjeldende med mindre annet ikke er avtalt i form av gjennomsnittsberegning.

§ 10-6.Overtid

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Det er grunnlaget for 40% etter 9 timer. Det er lovbestemt. En tariff eller en kontrakt kan ikke avtale seg bort i fra norsk lov. Dog er det påfallende mange arbeidsgivere som tror at man kan det.

 

Det du videre beskriver er gjennomsnittsberegning av arbeidstid. Men kravene om alminnelig arbeidstid gjelder tildels fortsatt. Kravet er 10 timer i en periode på 24 timer, eventuelt 12,5 timer i en tariffavtale.Men da skal det altså ligge en avtale på forhånd, f.eks. en i ansettelseskontrakt.

 

Selvsagt kan man ikke jobbe 12-timers-dager for eget illebefinnende for å gjøre hevd på godtgjørelse.

 

Så det spørs hva kontrakten til trådstarter sier om gjennomsnittsberegning. Det kan avskjære han fra 2 timer overtid (med mindre han har en tariffavtale som tilsier noe annet om gjennomsnittsberegningen).

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Jeg er ikke organisert, og har ikke noe gjennomsnittsberegning. Kun en helt standard arbeidskontrakt for låseansvarlig(selv om jeg gjør jobben til en assisterende butikksjef).

 

Jeg tok etterhvert kontakt med arbeidstilsynet og ga de alt av tilgjengelig informasjon, de kom frem til det samme som dere. At dette var et soleklart brudd på arbeidsmiljøloven. Dette er egentlig noe jeg var sikker på, men jeg håpte jeg tok feil så det ikke var slik at sjefen min ikke sto og løy til meg etter at jeg har måttet jobbe overtid for å redde hans bakdel, når jeg kunne brukt tiden langt mer produktivt til eksamenslesing(Tro meg, hver time teller når du tar utdannelse i tillegg til 100% jobb ved siden av). 

Endret av varoes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...