Gå til innhold

Hva slags objekiver anbefaler dere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å begynne å ta bilder, og har et nikon-speilreflekskamera. Jeg ønsker å ta både portrettbilder, bilder med 3-4 personer på, nær- og fjernbilder. Noen objektiver som anbefales til disse formålene til en nybegynner?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Siden du beskriver deg selv som en nybegynner, så antar jeg at du har et DX-kamera.

 

Hva har du fra før av? Har du bare kamerahus, eller fulgte det med et kitobjektiv? Vil du ha alt i ett objektiv, eller går det greit å bytte?

 

Bra steder å starte til allroundbruk er jo enten Nikons 16-85mm eller 18-140. Førstnevnte er litt bedre optisk og gir deg mer i vidvinkelenden, sistnevnte er litt rimeligere og gir mer tele. Hvis du vil ha alt i ett, har du 18-300, men det går litt på kompromiss med bildekvaliteten for å få et stort zoomområde.

 

Hvis du vil ha mer lysstyrke med tar til takke med mindre brennviddeområde, så har du Tamron og Sigma sine 17-50 mm f/2,8-zoomer. Sigma er vel de som leder det løpet akkurat nå, Tamron sin nyeste bildestabiliserte versjon har fått kritikk for å ikke være like skarp som forgjengerne. 50mm som lengste brennvidde skal funke greit til portrettbilder på DX-format, og blenderen er stor nok til at du klarer å myke opp bakgrunnen så lenge den ikke er alt for nær motivet. Ellers er 50mm f/1,8 et greit portrettobjektiv på DX til en rimelig penge.

 

Av rimelige teleobjektiver, så har du 55-300 DX og 70-300. Førstnevnte er laget for DX-hus, og er litt lettere samtidig som det har litt større brennviddeomfang, men er kritisert for å fokusere litt tregt. Sistnevnte fokuserer raskere, men er en del større (siden det er laget for FX-format).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 Ellers er 50mm f/1,8 et greit portrettobjektiv på DX til en rimelig penge.

 

 

Enig. Hvis man har kjøpt kamera med kit-objektiv, så mener jeg at en billig og lyssterk 50mm er det naturlige valget for neste objektiv, det gir en del nye fotografiske muligheter til en god pris, og er som du sier et godt alternativ for portretter.

 

H

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...