Gå til innhold

luft i bevegelse..


Ben-o

Anbefalte innlegg

pappa er kjemiker å sa at når luften er under rundt 30 grader og at den var i bevegelse, skulle den kjøle, men hvis den var over 35 grader ble den bare varmere i bevegelse... leste en tråd her om dagen på casemod om den ble kjøligere i bevegelse.. dette er kanskje nyttig for en del.. Håper jeg! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker deg at du går en tur ute i 5 grader kan det bli litt kaldt, men hopper man på en sykkel og begynner å sykle så blir det straks kaldere når du kommer opp i fart. Muligens "pappaen" til BenjBøgw har rett, spurte min kjemilærer på videregående. Han så at dette skulle stemme, også babla han noe om luftpartikler og atomer, molekyler og en haug med bindinger hvordan dem ville binde seg osv. Så spør fardin på nytt og la han skrive inlegget så får vi prøve å forstå han!!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
ja! han sa at når han va en gang i sahara eller ka d nu hete, så hadde dæm kjørt en jeep... og det va 40 grader... når de kjørte sa han at d va som å sitte med en hår føner trødd opp i tryne på full guffe.. men når de stoppet, ble det mye kaldere sa han...

Kan det kanskje ha noe med at når luften har samme/høyere temperatur som kroppen vil kroppen bli varmere jo mer luft den får tilført? Bare en teori som ramlet inn i hodet mitt...

Og er det effektiv temperatur vi snakker om, eller den faktiske temperaturen? I det første innlegget virket det som selve luften ble varmere i bevegelse, stemmer det?

Lenke til kommentar

Er ikkje heilt sikker på hva han mente i første post om det er effektiv luft eller annan, men som det er så blir lufta kaldere under et vist antall grader, men dette kan vell gjelde fra person til person. Uansett vill han merke kuldeforskjellen fra å sykle i kaldt vær til å gå. Samme er jo at folk som har vært i land der det er over 30 grader sier dem at jo fortere dem beveger seg frem jo varmere bli det!! Får håpe at faren kan komme med noe eksagt!

Lenke til kommentar

Kroppen har et beskyttende luftlag utenfor huden som holder en temp som er sånn sirkus like høy som kroppstempen. Når du sykler, får du fartsvinden på deg, og det beskyttende luftlaget blåser vekk. Hvis det er kaldt rundt deg virker det kaldere, er det varmt, virker det varmere. Det er dette som kalles windchill.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
ja! han sa at når han va en gang i sahara eller ka d nu hete, så hadde dæm kjørt en jeep... og det va 40 grader... når de kjørte sa han at d va som å sitte med en hår føner trødd opp i tryne på full guffe.. men når de stoppet, ble det mye kaldere sa han...

Kan det kanskje ha noe med at når luften har samme/høyere temperatur som kroppen vil kroppen bli varmere jo mer luft den får tilført? Bare en teori som ramlet inn i hodet mitt...

Og er det effektiv temperatur vi snakker om, eller den faktiske temperaturen? I det første innlegget virket det som selve luften ble varmere i bevegelse, stemmer det?

Tror du er inne på noe her. Tipper at luftkjøling bare hjelper dersom lufta en kjøler med er kaldere en det som skal kjøles ned. Varmlufts-pistoler har jo en viss varmende effekt :lol: . Jeg har ikke noe faglig grunnlag for å uttale meg om dette, men det høres jo egentlig ganske fornuftig ut

Dette vil jo da forklare hvorfor at når det blåser et sted med en temperatur på 40 grader så vil det føles varmende på kroppen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikkje så mykje om slikt, skal i gjennom dette etter jul i naturfagen. Så jeg kan sie at antageligvis er det ikkje mange her som heller er over 50% i viten om dette. Får vell vente med å ta i for mye, skal ha mer om kjemi, biologi og muligens fysikk til neste år så da kan jeg sikkert svare bedre enn det jeg har gjort. Er det ingen som er utdannet lege, kjemiker eller noe slikt her inne på forumet, de skal eller har vært i gjennom dette i løpet av studietia. Kan vell også være studenter som studerer kjemi eller noe lignende også..

Lenke til kommentar

Vel kan bare slå fast med en gang at dette er bull...

 

Et par eksempel:

 

Inne i kabinettet mitt er det lite med vifter, siden jeg ikke liker støy.

 

Om sommeren når det er sprengvamt er det minst 45 grader der inne. CPU har en vifte, og CPU holder 60-65 grader. Senker jeg turtallet på CPU viften så stiger CPU temperaturen RASKT!

 

En eksosmanifold som er 700 grader cel. vil bli kaldere hvis man blåser luft over den som holder 40-50 grader, ingen tvil om det dette er tilfellet i mange motorrom.

 

Å påstå at luftkjøling ikke har noe for seg når luft temp. er over 35 grader er feil. Da kunne man like gjerne ha slått av alle vifter når luftemp var 35 grader.. sannsynlig ? nei.

 

Jeg aner at det ligger en misforståelse i luften..

Lenke til kommentar

Poenget her er jo hvor varm det er i forhold til det som skal kjøles. En av lovene i fysikk er vel at graden av "lunkent" stiger. Altså at energi utjevner seg, luft prøver å utjevne forskjellen. Om man har kald luft og varm luft vil de prøve å utligne forskjellen og bli lunken begge 2. Altså om du har en enhet som er 60grader og luft som er 30grader vil de da prøve å utjevne forskjellen og luft vil bli varmere og enheten vil bli kaldere. Slik er det også om luften er 40grader og enheten (f.eks menneske) er 30 grader. Da vil luften bli kaldere og menneske varmere. Energien vil prøve å utligne seg selv.

 

Tror den kvantefysiske loven er at graden av uorden vil bli større, inntil den når et klimaks (jo høyere grad av uorden jo mer "lunkent" er det, mindre forskjell på varm to kaldt). Så vidt jeg har forstått det av mattelæreren min, men kan jo ha misforstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...