Gå til innhold

luft i bevegelse..


Ben-o

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk deg om Hondaen. 40C luft som blåser på et menneske vil føles varmt, fodri denne luften er varmere enn det stillestående luftlaget rundt personen. Huden varmes opp. Derimot vil 40C luft som blåser på en eksosmanifold virke kjølende, fordi luften vil trekke varme fra manifolden som holdt 700C, altså akkurat motsatt av personen som holdt lavere temp.

Lenke til kommentar
Tenk deg om Hondaen. 40C luft som blåser på et menneske vil føles varmt, fodri denne luften er varmere enn det stillestående luftlaget rundt personen.  Huden varmes opp.  Derimot vil 40C luft som blåser på en eksosmanifold virke kjølende, fordi luften vil trekke varme fra manifolden som holdt 700C, altså akkurat motsatt av personen som holdt lavere temp.

 

Hva er poenget ditt ?

 

Jeg har ikke påstått noe annet. Varmeveksling vil selvfølgelig virke "begge" veier.

Lenke til kommentar
pappa er kjemiker å sa at når luften er under rundt 30 grader og at den var i bevegelse, skulle den kjøle, men hvis den var over 35 grader ble den bare varmere i bevegelse... leste en tråd her om dagen på casemod om den ble kjøligere i bevegelse.. dette er kanskje nyttig for en del.. Håper jeg! :D

Jeg tror jeg vet hva som er forskjellen. I det eksemplet du nevner så tror jeg at det er den samme lufta inne i et det samme rommet med luft. Hvis det skjer så tror jeg nok lufsirkulasjon kan øke temperaturen.

 

I en PC er det en kostant gjennomstrømmning av luft slik at det blir anderledes

Lenke til kommentar
Poenget her er jo hvor varm det er i forhold til det som skal kjøles. En av lovene i fysikk er vel at graden av "lunkent" stiger. Altså at energi utjevner seg, luft prøver å utjevne forskjellen. Om man har kald luft og varm luft vil de prøve å utligne forskjellen og bli lunken begge 2. Altså om du har en enhet som er 60grader og luft som er 30grader vil de da prøve å utjevne forskjellen og luft vil bli varmere og enheten vil bli kaldere. Slik er det også om luften er 40grader og enheten (f.eks menneske) er 30 grader. Da vil luften bli kaldere og menneske varmere. Energien vil prøve å utligne seg selv.

 

Tror den kvantefysiske loven er at graden av uorden vil bli større, inntil den når et klimaks (jo høyere grad av uorden jo mer "lunkent" er det, mindre forskjell på varm to kaldt). Så vidt jeg har forstått det av mattelæreren min, men kan jo ha misforstått.

:yes:

 

Det som faren din snakket om må være i forhold til menneskets kroppstemperatur. Luft i bevegelse over 37 grader vil ha varmende effekt og under 37 grader kjølende effekt på mennesker. Det vil si at dersom luften i kabinettet er kaldere enn prosessoren vil denne luften i bevegelse gi en kjølende effekt.

Endret av Magellan
Lenke til kommentar

En ting som er viktig å skille her, er om tempraturen er lavere/høyere eller om det bare kjennes sånn ut. La meg ta et eksempel, hvis man kjører en motorsykkel en kald høst dag. Jo fortere du kjører jo kaldere vil du oppfatte luften, men den er ikke kaldere. Eller når faren din kjørte i shara da var det varmt og han oppfattet luften som varmere når de kjørte fort. Dere må korigere meg hvis jeg tar feil for jeg vet ikke så mye om temaet.

Dette hadde ikke så mye med topic å gjøre, men det er viktig å skille den aktuelle tempraturen og hva temraturen kjenns ut som

Lenke til kommentar

joja.. men magellan, bare sånn eks.: hvis pcn din står i et køleskap, 20- grader, vil jo cpuen bli avkjølt... D er fordi luften blir avkjølt, ikke flyttet på... I et vanelig chabbis blir luften flyttet på, så d går ikke egentlig ikke ann å ha d kaldere i chabbiset enn d er utenfor, men hvis du har noe til å AVKJØLE luften går d ann...:D

Lenke til kommentar

Riktig som de sier over her.

Vis lufta er 40 grader og kroppen din har 37 grader så vil lufta varme opp kroppen din. Dette skjer raskere da du er i bevegelse fordi det da er konstant påstrøm med luft som holder 40 grader mot kroppen. Jo fortere du er i bevegelse jo fortere varmer lufta opp kroppen. Men når du står rolig og det er vindstille så blir lufta rundt kroppen din kjølt ned av kroppstempen din og dermed varmer ikke lufta så mye. Blir også mere friksjon mor kroppen når hastighet øker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

men nå komm jeg til å tenke på noe.. i hånd flaten din, har du jo ikke hår, har du vel? har ikke jeg sett vertfall. men når du stikker den ut av vinduet av bilen når det er varmt og dere kjører i 50 km/h, føles det jo ut som hånden blir kaldere den oxo.

Endret av BenjBøgw
Lenke til kommentar
men nå komm jeg til å tenke på noe.. i hånd flaten din, har du jo ikke hår, har du vel? har ikke jeg sett vertfall. men når du stikker den ut av vinduet av bilen når det er varmt og dere kjører i 50 km/h, føles det jo ut som hånden blir kaldere den oxo.

Det er fordi lufta utenfor er kaldere enn kroppsvarmen din, når du kjører i 50 km/t så er det konstant påtrykk at luft som er kaldere enn deg og den lufta stjeler varmen fra hånden din.

Lenke til kommentar

Uff, her kommer termodynamikkens 2. lov inn.

 

Enkelt og greit: Varme kan kun gå fra varmt reservoar til kaldt reservoar.

 

Setter du opp en energibalanse for systemet, ser du enkelt at kjøleevnen varier med luftstrømmen. Benytter da spesifikk varmekapasitet, fuktigheten i lufta settes konstant og er kjent. Egentlig et ganske enkelt regnestykke:

dH = CpdT = varmen som avgis fra prosessoren

=(1,00 + 1,88H)dT = varmen som avgis fra prosessoren

 

 

Årsaken til at luft som blåser føles kaldere er noe som kalles våtkuletemperaturen. Et termometer med en sokk som er fuktet med vann, vil ha lavere temperatur enn er lufta som blåser på sokken. Årsaken er at vann vil fordampe fra sokken, fordampningsvarmen tas fra vannet i sokken og sokken "kjøles da ned". Stikkordet er vannets fordampningsentalpi som er meget høy og fører til at når en regner på dette settes fuktigheten i lufta konstant... hehe....

 

EDIT:

Varme fra prosessoren = 75W = 0,075 kW

Luftas fuktighet = 50%

Tluft,inn = 30

Tluft,ut = 50

m * (1,00 + 1,88*0,50)*(50-30) = 0,075 kW

m = 0,075/[(1,00 + 1,88+0,50)*20] = 0,00193 kg tørr luft/s

v = 1,568 m3 fuktigluft/kg tørr luft

V = 0,00193*1,568 = 0,003026 m3 fuktig luft/s = 10,89 m3 fuktig luft i timen

 

Ideelt sett trenger du 10,89 m3 luft med 50 % fuktighet i timen for å kjøle en prosessore som som avgir 75 W. Da er temperaturen på lufta inn 30 C og ut 50C.

Endret av jag
Lenke til kommentar

ADMINISTRATOR:

 

Om sommeren når det er sprengvamt er det minst 45 grader der inne. CPU har en vifte, og CPU holder 60-65 grader.
Senker jeg turtallet på CPU viften så stiger CPU temperaturen RASKT!

 

En eksosmanifold som er 700 grader cel. vil bli kaldere hvis man blåser luft over den som holder 40-50 grader, ingen tvil om det dette er tilfellet i mange motorrom.

 

Å påstå at luftkjøling ikke har noe for seg når luft temp. er over 35 grader er feil. Da kunne man like gjerne ha slått av alle vifter når luftemp var 35 grader.. sannsynlig ? nei.

 

Trur du tar litt feil hær..... Vifta e jo dær før å blåse vekk den varmelufta og tillsette den "kalde" lufta... derfor vil jo CPU tempen stige nå voldsomt...

 

hviss du skjønner!? :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...