Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk muntlig som privatist


Anbefalte innlegg

Hei! Eksamen i norsk muntlig begynner plutselig å nærme seg, og jeg ligger ganske dårlig an. Lurer på om det er noen som raskt kan liste opp noen punkter med hva som kanskje er det aller viktigste å lese på og lære seg i tiden frem mot eksamen. Lurer også på om noen vet når jeg får oppgaven, er det et døgn før eksamen? Setter også pris på alt av tips som kan hjelpe meg da jeg føler jeg ligger litt dårlig an.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at du kun er ute etter ståkarakter?

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt meg ut en litterær periode: middelalderen, renessansen, barokken, opplysningstiden, romantikken og lest jævelig mye på én av dem. Når du så kommer på eksamen og ikke klarer oppgavene du har fått utdelt, så spør de kanskje: "er det noe du kan?". Så greier du ut om den ene perioden du har lest om og får en ståkarakter.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ligger også ganske dårlig an, og jeg skal ha norsk skriftlig... vet ikke hva jeg skal øve på engang.. har mange dokumenter av forskjellige tidsperioder, men er redd for å få en oppgave jeg ikke er klar over i det hele tatt som fks: idk... noen som har tips eller har noen forslag om hva tema kan være i skriftlig norsk vg3? / eventuelt hva burde jeg øve på? takk på forhånd !

Lenke til kommentar

Temaene i skriftlig norsk krever VELDIG sjelden at du kan noe om litterære perioder etc. Frem mot norsk skriflig eksamen burde du fokusere på analyse og sammenligning av tekster. Eksamen i norsk er ofte delt i to deler, en kortsvarsoppave og en langsvarsoppgave.

De siste årene har kortsvarsoppgaven ofte vært f.eks. "analyser reklamen, se på virkemidlene som har blitt brukt og drøft funksjonen disse har i teksten" eller noe i den duren. En norm er at denne ikke burde være særlig mye lenger enn 250 ord. Langsvarsoppaven er ofte litt av det samme, som regel er det 2-3 oppgaver å velge mellom. F.eks. analyser diktet, sammenligne disse to tekstene, skriv et kåseri om blabla.

Det er derfor viktig at du leser deg godt opp på analyse av ulike tekster, språklige virkemidler, modaliteter, retoriske begreper etc. Husk at du kan ta med boka, så det er ikke fullstendig katastrofe om du ikke kan alt!

Lykke til med eksamen :)

Endret av Dolandyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temaene i skriftlig norsk krever VELDIG sjelden at du kan noe om litterære perioder etc. Frem mot norsk skriflig eksamen burde du fokusere på analyse og sammenligning av tekster. Eksamen i norsk er ofte delt i to deler, en kortsvarsoppave og en langsvarsoppgave.

De siste årene har kortsvarsoppgaven ofte vært f.eks. "analyser reklamen, se på virkemidlene som har blitt brukt og drøft funksjonen disse har i teksten" eller noe i den duren. En norm er at denne ikke burde være særlig mye lenger enn 250 ord. Langsvarsoppaven er ofte litt av det samme, som regel er det 2-3 oppgaver å velge mellom. F.eks. analyser diktet, sammenligne disse to tekstene, skriv et kåseri om blabla.

Det er derfor viktig at du leser deg godt opp på analyse av ulike tekster, språklige virkemidler, modaliteter, retoriske begreper etc. Husk at du kan ta med boka, så det er ikke fullstendig katastrofe om du ikke kan alt!

Lykke til med eksamen :)

Tusen hjertelig takk for svar! Greit at du fortalt meg litt om hva jeg burde være OBS på og hva jeg burde være klar over. Tror du at tema i kortsvarsoppgaven kan for eksempel være innvandring/flyktninger? Er jo ganske mye som skjer nå i Syria og at de flykter over alt i Europa for å søke fred, kan det for eksempel komme en lignende oppgave? :) 

Lenke til kommentar

 

 

Temaene i skriftlig norsk krever VELDIG sjelden at du kan noe om litterære perioder etc. Frem mot norsk skriflig eksamen burde du fokusere på analyse og sammenligning av tekster. Eksamen i norsk er ofte delt i to deler, en kortsvarsoppave og en langsvarsoppgave.

De siste årene har kortsvarsoppgaven ofte vært f.eks. "analyser reklamen, se på virkemidlene som har blitt brukt og drøft funksjonen disse har i teksten" eller noe i den duren. En norm er at denne ikke burde være særlig mye lenger enn 250 ord. Langsvarsoppaven er ofte litt av det samme, som regel er det 2-3 oppgaver å velge mellom. F.eks. analyser diktet, sammenligne disse to tekstene, skriv et kåseri om blabla.

Det er derfor viktig at du leser deg godt opp på analyse av ulike tekster, språklige virkemidler, modaliteter, retoriske begreper etc. Husk at du kan ta med boka, så det er ikke fullstendig katastrofe om du ikke kan alt!

Lykke til med eksamen :)

Tusen hjertelig takk for svar! Greit at du fortalt meg litt om hva jeg burde være OBS på og hva jeg burde være klar over. Tror du at tema i kortsvarsoppgaven kan for eksempel være innvandring/flyktninger? Er jo ganske mye som skjer nå i Syria og at de flykter over alt i Europa for å søke fred, kan det for eksempel komme en lignende oppgave? :)
Hmm. Det er godt mulig, men vanskelig å si. For en stund siden gikk en eksamensoppgave (kortsvar) ut på å sammenligne de to tekstene "sms fra gaza" og "Betlehem 2005"(tror jeg den het). Som begge stammer fra et område med mye uro og elendighet.

Iom. At saken med syriaflyktninger er så sentral for tiden, så kan det nok hende en av oppgavene omhandler den, men det kan jeg ikke si sikkert. All informasjon du trenger for å besvare oppgavene er uansett med i oppgaveheftet.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...