Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øynene mine oppfører jeg rart - Linser - Halp


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med att linsene blir duggete og jævlige. Spesiellt på ene øyet. Når jeg blinker går linser opp med øyelokket og skaper ekstreme irritasjoner. Har brukt linser i så å si ett år nå og det startet først å skje nå. Kastet månedslinsene og tok i noen helt nye ett ukers linser, men det skjedde på dag 1 med dem også på den første timen selv om jeg nå har gått en uke uten linser. Har skjeve hornhinner om det har noe å si.

 

Danner seg også en slags tykk væske i øyet til tider som jeg lett kan få ut.

 

Har ikke mulighet til å nå optikeren når dem reiser hjem 1500 og skolen slutter samtidlig også har jeg ikke penger til en ny time.

 

What to do?

Moderator; feel free til å fikse skrivefeilen i overskriften. :)

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Væska er litt tyktflytende, nesten som gele, sant?

 

Hvis så er tilfellet, er det stor sannsynlighet for at du er allergisk mot materialet linsene er laget av. Jeg hadde brukt samme linsetype i ett år før jeg fikk samme problem som deg. Dro til optikeren, som bestilte nye linser i et annet material. Etter å ha gått med disse ett par dager, og rensa dem hver kveld, skiller ikke øynene lenger ut merkbart mye av væsken jeg tidligere nevnte.

 

Eneste du kan gjøre hvis du har linsevæske for hånden, er å gni linsene i håndflata for å fjerne noe av belegget som sitter på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Væska er litt tyktflytende, nesten som gele, sant?

 

Hvis så er tilfellet, er det stor sannsynlighet for at du er allergisk mot materialet linsene er laget av. Jeg hadde brukt samme linsetype i ett år før jeg fikk samme problem som deg. Dro til optikeren, som bestilte nye linser i et annet material. Etter å ha gått med disse ett par dager, og rensa dem hver kveld, skiller ikke øynene lenger ut merkbart mye av væsken jeg tidligere nevnte.

 

Eneste du kan gjøre hvis du har linsevæske for hånden, er å gni linsene i håndflata for å fjerne noe av belegget som sitter på dem.

Okei, tusen takk. Men nå nylig tok jeg i en ny type linse jeg aldri har prøvd før; og hver gang jeg blinket ble linsen dragd med opp med øyelokket. Peiling på hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar

Njaa, jeg har en viss anelse, men ingen fasit.

 

Det som meget godt kan ha skjedd, er at øynene/øyelokkene dine blir irritert av disse nye linsene uten at du selv merker det. Dette kan ha ført til at øyelokkene dine er blitt ruglete, og dermed drar de med seg linsen opp.

 

Dette kan dog også skje hvis linsene dine er velldig tørre, eller det kan være en kombinasjon.

 

Hva slags type linse er det? Er det slike du kan sove med sammenhengende i 1 mnd? Daglinser? Linser du må ta inn og ut hver morgen og kveld, mens du har de i 1 mnd? Er de i ett annet materiale enn de forrige?

Lenke til kommentar

Ikke vær helt idiot. Tenk litt lenger enn hva det koster for en time. Hva koster det om du ødelegger øynene dine helt? Det risikerer du, om du er for uforsiktig når ting virker "galt" med linser.

 

Dropp bruken av de linsene som gir plager. Kom deg til noen som kan gi deg gode råd. Ikke vær så uforsiktig at du håper det går greit og fortsetter med de når det åpenbart er noe som ikke stemmer.

 

Rart at en optiker skulle stenge så tidlig. Selv de utenfor sentrene her, har oppe vesentlig lenger enn 1500.



Anonymous poster hash: e118e...5c5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestilt nye briller, men ettersom att jeg er avhengig av ett syn som fungerer på en daglig basis så kan jeg ikke slutte før jeg har fått brillene. 

Er kun på ene øyet, hadde same problemet når jeg hadde 30 dagers linser, bruker nå en annen produsents 14-dagers linser. Har bestilt en ny pakke med endagslinser for å se om det blir bedre. Om ikke så bytter jeg tilbake til briller.

Lenke til kommentar

Har du dårlig råd er min erfaring at briller er billigere en linser. Ja mitt siste par kostet meg 10k og er ca 5år siden.

Neste år må jeg kanskje ha nye, men det vil syns testen vise.

Får jo "Prøvelinser" hos specsavers, så samt det er ulike bak kassen så får du månedslinser som kan prøves gratis. Har ikke betalt en eneste krone på lenge jeg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om du tar dem ut om natten så er kanskje linseboksen infisert?

Om du ikke tar dem ut om natten så kan du prøve å se om det blir bedre?

Kanskje linseveske ikke passer mot linsetype?

 

Noen ganger får man feil linser - månedslinser som viser seg å være dagslinser osv. Pass på!

 

Det at linsen følger med øyelokket kan jo tyde på tørre øyne.

Har du satt linsene riktig vei?

 

En infeksjon går ofte over av seg selv, men man bør ikke bruke linser på noen dager. Du kan få dråper mot infeksjon hos fastlegen.

 

Døgnlinser for 30 dagers kontinuerlig bruk koster ca. kr. 110,- pr mnd. om du kjøper på nett.

 

Du skriver du har skjeve hornhinner - da blir linsene noe dyrere.

 

Er du sikker på at du har fått prøvelinser som korrigerer skjeve hornhinner?

 

Hva om du prøver med litt kunstig tåreveske en gang i blant.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...