Gå til innhold

Jobbsøknad med utenlandsk opprinnelse?


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg skriver nå et jobbsøknad til et statlig firma som jeg ønsker å jobbe hos.

De har en egen side for å plotte inn CV og jobbsøknad. Det var jo greit såvidt, men når jeg skulle begynner å skrive jobbsøknaden min så fikk jeg opp tre punkter å trykke på.

Den ene punktet som angikk meg, var det spørsmålet om at jeg hadde en utenlandsk opprinnelse. 

Synes det var rart, men jeg trykket på den og dermed dukket denne opp: 

 

Arbeidssøker med utenlandsk opprinnelse

Det er et overordnet mål at statlige etater skal rekruttere flere personer med innvandrerbakgrunn. Søkere med slik bakgrunn oppfordres derfor til å søke på offentlige stillinger.

Statlige virksomheter, og andre virksomheter som velger å følge denne praksisen, skal innkalle minst én søker med innvandrerbakgrunn til jobbintervju, forutsatt at søkeren er kvalifisert. Personer med innvandrerbakgrunn er i denne sammenheng første- og andregenerasjons innvandrere som har sin opprinnelse fra Asia med Tyrkia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, samt østeuropeiske land utenfor EU/EFTA.

SSBs definisjon av begrepet innvandrerbakgrunn lyder: Innvandrerbakgrunn har man dersom man selv er født i utlandet og har innvandret, eller dersom man har foreldre som begge er utenlandskfødte.

Du har nå krysset av for at du ønsker en slik behandling av din søknad.

Avkryssing for slik behandling knyttes kun til den stillingen du nå søker og kan ikke sees av andre enn saksbehandler for denne.

 

 

 

 

Etter at jeg leste dette så vet jeg ikke om jeg skal krysse av eller ikke. 

Jeg er født i Norge og snakker norsk som om det var morsmålet mitt, men begge foreldrene min er utenlandske. Følte at det var litt negativt ladet den ene setningen "Du har nå krysset av for at du ønsker en slik behandling av din søknad.", fikk den følelsen av at hvis jeg krysser av så sier jeg at jeg ønsker å ta jobben fra en som er mer kvalifisert enn meg. 

 

 Hva synes dere?

Endret av hellblazer91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...