Gå til innhold

beholde lisens ved clean install på ny windows 10 pc


Anbefalte innlegg

så jeg anbefalte en pc til moren min. en Lenovo flex 2 15 med i3 prossesor og ips skjerm osv, og i utgangspunktet skal det være en bra pc, men den er ganske treig og i følge henne er den treigere enn Toshibaen hennes som er 2 år gammel og kosta 2000 når den var ny. jeg regner med at det er noe dritt lenovo har shippa med den og for å være helt ærlig orker jeg ikke å prøve å avinstallere masse ting for å ikke få noe resultat ut av det, så jeg ble enig med onkelen min at jeg skulle prøve å gjøre en clean install. i og for seg er det helt greit det, men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for at windows 10 lisensen fortsetter å være aktivert på pc-en når jeg reinstallere. klarer windows å se at det er den samme pc-en på id-en sammen med innloggingen? eller mister jeg bare lisensen hvis jeg prøver?

p.s det er en helt ny pc http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE59441203/lenovo-flex-2-15-2-i-1-sort

ble levert med windows 8.1 (huska feil)

Endret av Erlingmid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eget valg i Windows 10 få å resette PC-en, som fungerer på samme på som Clean install. Du finner valget under Innstillinger i startmenyen. Velg oppdateringer og sikkerhet.

 

Ellers får du tak i installasjonsmedie på Microsoft sine nettsider.

hvis jeg gjør vanlig reset inni windows blir det bare en factory reset med alle programmene som følger med, men hele poenget er at jeg vil installere det sånn at det ikke er noen programmer eller drivere installert på den, på den måten kan jeg velge selv hva jeg skal installere. men jeg er ikke sikker på om lisensen går over på den nye installasjonen

Lenke til kommentar

Hvis du venter noen uker til Treshold 2 oppdateringen, så kan du laste ned oppdaterte setup-filer og ta en clean install av Windows 10 med Windows 8 nøkkelen. På OEM maskiner er disse nøklene lagret i BIOS, så strengt tatt skal det være lekende lett å installere Windows 10 en gang uti november.

 

Kilde

 

Du kan også oppgradere til Windows 10 nå og velge å beholde ingenting, blir tilnærmet clean install. Som sagt kan man også gjøre det etter at man har installert Windows 10 også, er en innebygd funksjon.

Lenke til kommentar
På OEM maskiner er disse nøklene lagret i BIOS, så strengt tatt skal det være lekende lett å installere Windows 10 en gang uti november.

 

Nei ingen ting blir lagret i BIOS.
Det er hardware ID fra hovedkortet som blir lagret i en aktivering database hos Microsoft.
 
From MS's OEM Licensing FAQ:
Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and
still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software.
If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect,
then a new computer has been created.
Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer,
and the license of new operating system software is required.
If the motherboard is replaced because it is defective,
you do not need to acquire a new operating system license for the PC,
as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent,
as defined by the manufacturer's warranty.

 

Lenke til kommentar

 

På OEM maskiner er disse nøklene lagret i BIOS, så strengt tatt skal det være lekende lett å installere Windows 10 en gang uti november.

 

Nei ingen ting blir lagret i BIOS.
Det er hardware ID fra hovedkortet som blir lagret i en aktivering database hos Microsoft.
 
From MS's OEM Licensing FAQ:
Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and
still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software.
If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect,
then a new computer has been created.
Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer,
and the license of new operating system software is required.
If the motherboard is replaced because it is defective,
you do not need to acquire a new operating system license for the PC,
as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent,
as defined by the manufacturer's warranty.

 

 

så i'm good?

Lenke til kommentar

 

På OEM maskiner er disse nøklene lagret i BIOS, så strengt tatt skal det være lekende lett å installere Windows 10 en gang uti november.

 

Nei ingen ting blir lagret i BIOS.
Det er hardware ID fra hovedkortet som blir lagret i en aktivering database hos Microsoft.
 
From MS's OEM Licensing FAQ:
Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and
still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software.
If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect,
then a new computer has been created.
Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer,
and the license of new operating system software is required.
If the motherboard is replaced because it is defective,
you do not need to acquire a new operating system license for the PC,
as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent,
as defined by the manufacturer's warranty.

 

 

 

Prøvde å spesifisere at det er Windows 8 / 8.1 nøkkelen som er lagret / "brent inn" i BIOS (UEFI) og at man "snart" også kan bruke denne til å installere Windows 10. Når det gjelder Windows 10, så har du rett i at det er "hardware ID" som er lagret hos Microsoft. Denne er unik for hver datamaskin og genereres ut fra maskinvaren (bl.a. hovedkortet). I teorien skal man kunne bytte ut skjermkort, harddisk / SSD osv. uten å miste aktiveringen, men folk på forumet har opplevd at det ikke alltid er tilfellet (ofte kan en telefon til Microsoft fikse det).

 

Så til trådstarters spørsmål:

 

Hvis du enda ikke har oppgradert til Windows 10, så gjør du det inne fra eksisterende Windows 8.1 installasjon. Velg "behold ingenting" så får du i praksis en clean install som er aktivert.

 

Hvis du allerede har oppgradert til Windows 10, kan du enten laste ned setup til en minnepenn og ta en clean install eller benytte den innebygde funksjonen for å "resette" Windows 10. I begge tilfeller beholder du aktiveringen pga. det ovennevnte.

 

PS: Om man har logget på Windows med sin Microsoft-konto har ingen betydning ift. lisens / produktnøkkel / aktivering, da det ikke knyttes opp mot bruker men mot hver eneste PC via "hardware ID".

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...