Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1999 Audi A6 1.9 TDI - Hard motorgange normalt?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en 1999 Audi A6 1.9 TDI som jeg til nå er storfornøyd med.


 


Men jeg har et spørsmål til motorgange da jeg syntes den har et litt hardt svev.


Det høres ikke ut som om den har noen ulyder, ingen tikking eller andre ulumskheter.


Men den velkjente diesel-knock lyden er nokså høy, den høres litt ut som en traktor.


 


Motorgangen er lik både på kald og varm motor.


Den oppfører seg fint, ingen lugging og den er responsiv og rask.


Turbospoolen kommer kjapt og jeg kan ligge på lavt turtall opp bratte bakker i tunge gir.


 


Det jeg derfor lurer på er om denne litt harde gangen er normal på disse motorene?


At det bare skal være slik?


 


Det er 110hk utgaven.


 


Bilen er gått 290 000km, men hverken karosseri, understell og motor bærer preg av det.


Skulle jeg tippet kmstand på kjøreopplevelse og utseende alene ville jeg tippet 150-200 000km, så jeg tror bilen er godt vedlikeholdt.


 


Bilen får uansett full service i dag med ny olje, oljefilter og luftfilter samt full tank med dobbel dose dyserens i tanken for opprensning.


 


En annen ting jeg lurer litt på, som jeg er veldig skeptisk til men nysgjerrig på, er om bilen kan la seg chippe?


Vil motoren tåle denne chippen eller burde jeg beholde motoren original?


http://www.biltuning.no/chiptuning/audi/audi-a6-1-9-tdi-110hk


 


Grunnen til at jeg lurer på om dette kan gå greit er fordi jeg ser at 1.9 TDI motoren fra 2002 og oppover har 130hk.


Noen som vet om dette er samme motor, bare med litt høyere ladetrykk?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hard gange.. sjekk at timingen på dieselpumpa er korrekt..

 

den motoren er "skuddsikker" og tåler trimming, men de originale dysene gir ikke selv med chip all verden. (205 dyser) 

sett i dysespisser fra en caravelle (216 dyser)  dieselpumpa må justeres litt  NED for å unngå svartrøyk (gjøres med diagnosekabel)

dette gir noen ekstra hk. 

en "ordentlig" chip i tillegg og du har rundt 150 hk 

 

med større dieselpumpe (eller ombygging av den du har), porting av topp, enkelmasse svinghjul +++ så er det hulig å hente over 200 hk av den motoren (dyrt)

 

(nyere 130 hk motor en pumpedyse motor og kan ikke sammenlignes med den du har)

 

 

edit:

hvis du kjøper en slik tuningboks som du linket til, må du først sjekke om du har 8 eller 10 pol kontakt på dieselpumpa. slik at du får riktig boks

Endret av joka
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :)

 

Jeg skal spille inn en lydfil med en RØDE mikrofon og legge det opp her. Skal se om jeg rekker det i kveld.

@Joka, hvordan justeres dieselpumpen og hvem kan slikt?

Er det noe jeg kan gjøre selv? Aldri gjort slikt før, men har hobbyskrudd på biler siden jeg var liten og trimmet min egen 200SX men det er jo bensin da. Første gang jeg har diesel nå så jeg har ikke all verdens med peiling :)

Lenke til kommentar

med diagnosekabel kan du justere selv. husk å skriv ned de originale parametrene før du gjør endringer.

 

på min sharan tdi 110 hk, byttet jeg til caravelledyser + justerte pumpa litt ned..

fikk da en del mer "kraft" mellom 2000 og 3500 rpm.. noe som I mitt tilfelle var bra siden jeg kjører endel med campingvogn.

 

justering av pumpe:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

med diagnosekabel kan du justere selv. husk å skriv ned de originale parametrene før du gjør endringer.

 

på min sharan tdi 110 hk, byttet jeg til caravelledyser + justerte pumpa litt ned..

fikk da en del mer "kraft" mellom 2000 og 3500 rpm.. noe som I mitt tilfelle var bra siden jeg kjører endel med campingvogn.

 

justering av pumpe:

 

 

 

Smooth!

 

Men hvordan vet jeg hvor mye jeg skal stille ned pumpen tro?

Og hvor mye ladetrykk er trygt?

 

Når jeg kobler meg til OBDII forteller ECU meg at ladetrykket ligger på 0.9 bar.

Vet du hvor mye jeg kan øke ladetrykket uten å påføre motoren risikabel slitasje over tid?

Lenke til kommentar

ladetrykket kan ikke endres på den måten. bilen må chippes for å øke trykket.

turboen tåler maks 1,1 bar. i.flg garrett

 

hvor mye du justerer? du ser på eksosen når det er bra.. bilen skal jo gjennom eu-kontroll også :)

var slik jeg gjorde det, og bilen min gikk gjennom røykgasstesten uten problem. jeg brukte Bosio .216 dyser

 

ikke kjøp billige dysespisser på ebay.. 

 

her er en som har testet bilen på dyno, .216 dyser + pumpejustering.. 21 hk økning

"53 more tourqe", det er foot pound - tilsvarer ca 70 Nm

 

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=86028

 

 

edit:

Endret av joka
Lenke til kommentar

Hmm, dette gir meg enda et par spørsmål :)

 

1. Hvordan kan effekten øke med større dyser og lavere pumpetrykk/trykkvarighet uten å øke turbotrykket?

2. Man ser det på eksosen sier du. Hvordan skal det være når det er ideelt? Ingen svartrøyk? Kan det være lurt å kjøre bilen varm, ha en person som står utenfor å ser på mens jeg drar forbi han i 2. gir, og stille ned pumpen hakk for hakk frem til den sorte eksosen forsvinner? :)

Lenke til kommentar

ladetrykket kan ikke endres på den måten. bilen må chippes for å øke trykket.

turboen tåler maks 1,1 bar. i.flg garrett

 

hvor mye du justerer? du ser på eksosen når det er bra.. bilen skal jo gjennom eu-kontroll også :)

var slik jeg gjorde det, og bilen min gikk gjennom røykgasstesten uten problem. jeg brukte Bosio .216 dyser

 

ikke kjøp billige dysespisser på ebay.. 

 

her er en som har testet bilen på dyno, .216 dyser + pumpejustering.. 21 hk økning

"53 more tourqe", det er foot pound - tilsvarer ca 70 Nm

 

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=86028

 

 

edit:

Jeg merker at det kommer svart røyk på akselerasjonsfeltet på motorveien på rødfeltet.  Bilen er en Multivan 2,5 TDI. Pumpa ble justert av VW under bytte av regreima. Har kjørt 70,000 km siden. Bilen har alltid hatt noe høy forbruk med pen kjøring, ca 0,8/mila mens andre påstår de hat forbruk ned mot 0,65. Hvor er det du kjøpte Bosio dyser?

Tenkt å bestille time for pumpejustering.....

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...