Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tiscali INKASSO krav!


Anbefalte innlegg

Tiscali må ha problemer , kan ikke skjønne annet.

Min mor fikk faktura fra Tiscali pålydende 2100,- for overforbruk modem/ISDN

På fakturaen står det at det gjelder perioden feb.2003 til juni 2003.

Denne hadde vel vært betalt nå hadde det ikke vært for at Tiscali abbonementet ble oppsagt i Januar 2003

Hun Har vært mer eller mindre lykkelig telenor ADSL kunde siden januar , så hva Tiscali sliter med vet man ikke! :shrug:

Antar også at hun slipper å betale den fakturaen , har ikke fått svar fra Tiscali enda!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er Lindorff som handterer faktura for Tiscali, og det er Lindorff som sender ut inkassokrav.

Det burde vel være ganske klart at det er god butikk for Lindorff å få flest mulig saker så raskt som mulig over i inkassosytemet sitt, det er der pengene ligger for dem, ikke i selve faktureringen de gjennomfører på vegne av Tiscali og andre.

Urettmessige krav er heller ikke noe problem, så lenge det er slik at de fleste blir skremt til å betale så raskt som mulig av å få en giro med teksten "Inkassovarsel" med fete bokstaver.

Når de så behandler de få som påpeker feil i deres praksis på en grei måte får de lite negativ publisitet, og de kan fortsette businessen som før...

Lenke til kommentar

Kort oppsummering :

 

1. Man får en regning.

2. Man lar være å betale.

3. Man blir overrasket når man får inkassovarsel. *Yeah right*

 

Jaha? Hvor ******* idiot er det mulig å være? Tror man at bedrifter gir bort produktene de har? Heia Lenin?

 

Jeg synes dette er ganske bra; når man havner i et inkassoregister har man litt problemer med lån, kreditt, og andre banktjenester. Imponert folkens! Fortsett slik, samfunnet trenger tapere.

 

Dersom dere bruker et produkt, betal for det! For de enkle sjelene blant dere kan jeg utdype; det finnes ikke en bar som serverer gratis drikke - drikker du, betaler du!

 

Noen er så ******* stupide at de ikke burde få lov til å eie en datamaskin.

Endret av Ghostrider
Lenke til kommentar

Det dreier seg vel egentlig om at tiscali burde informert om overforbruket! jeg har aldri brukt tiscali, men regner med at de ikke hadde noen oversikt over hvor mye du har sittet på nett, siden folk er så overraskede over stort overforbruk.

 

for det andre så hadde vel trådstarter kun fått en regning før inkassovarsel. det er heller ingen god måte å gå fram på fra tiscali sin side.

 

for det tredje burde tiscali tilby nedbetalingsordninger til de som for store regninger for overforbruk. regner med at de fleste her ville blitt overrasket over en regning på x-antall tusen kroner som du aldri hadde regnet med.

 

altså dreide ikke dette seg om å ha betalingsproblemer. klart folk får sjokk av et inkassovarsel på flere tusen kroner!

Lenke til kommentar
Kort oppsummering :

 

1. Man får en regning.

2. Man lar være å betale.

3. Man blir overrasket når man får inkassovarsel. *Yeah right*

 

Jaha? Hvor ******* idiot er det mulig å være? Tror man at bedrifter gir bort produktene de har? Heia Lenin?

 

Jeg synes dette er ganske bra; når man havner i et inkassoregister har man litt problemer med lån, kreditt, og andre banktjenester. Imponert folkens! Fortsett slik, samfunnet trenger tapere.

 

Dersom dere bruker et produkt, betal for det! For de enkle sjelene blant dere kan jeg utdype; det finnes ikke en bar som serverer gratis drikke - drikker du, betaler du!

 

I mitt innlegg siktet jeg ikke til de sakene der kunden bevisst har unnlatt å betale, men til de sakene der kravet er tvilsomt eller urettmessig.

Det finnes faktisk en del slike saker, f. eks. som nevnt her, fakturering for overforbruk etter at abbonementet er avsluttet.

 

Nettopp det faktum at man har trusselen om å havne i inkassoregistrene hengende over seg gjør at enkelte velger å betale fremfor å risikere å få problemer i fremtiden.

 

Jeg er helt enig i at man skal betale for det man drikker, men skal man fortsette å betale barregninger i lang tid etter at man har sluttet å drikke også?

Lenke til kommentar
Det dreier seg vel egentlig om at tiscali burde informert om overforbruket! jeg har aldri brukt tiscali, men regner med at de ikke hadde noen oversikt over hvor mye du har sittet på nett, siden folk er så overraskede over stort overforbruk.

 

for det andre så hadde vel trådstarter kun fått en regning før inkassovarsel. det er heller ingen god måte å gå fram på fra tiscali sin side.

 

for det tredje burde tiscali tilby nedbetalingsordninger til de som for store regninger for overforbruk. regner med at de fleste her ville blitt overrasket over en regning på x-antall tusen kroner som du aldri hadde regnet med.

 

altså dreide ikke dette seg om å ha betalingsproblemer. klart folk får sjokk av et inkassovarsel på flere tusen kroner!

Hvorfor får folk "sjokk" over et inkassovarsel, når de har fått en regning tidligere som de ikke har betalt?

 

Tror de virkelig at firmaer bare "glemmer" å innkreve betaling for tjenester de leverer bare fordi man ikke betaler regningen? Utopisk!

 

"Jeg bare surfet 300 timer mer enn jeg hadde betalt for, og trodde at ingen ville merke det. Det er innmari urettferdig at jeg må betale for det asså....jeg tror jeg skal ringe forbrukerombudet å _bekrefte_ at jeg er en idiot...." *sukk*

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

Lenke til kommentar

nei tiscali er ikke gode nei, snakka med de for en mnd. sia og da ba de meg sende en klage på email, den fikk de ikke og jeg faxa den denne gangen, så nå får jeg vente og se.

 

her er min '"tiscali historie" :

 

10 okt. 2002, sier opp tiscali maxi surfer.

regningene strømmer på, regner med det stopper snart.

i januar 2003 purrer jeg og spør om ikke det er oppsagt abb. joda sier de.

får fortsatt regninger..

i april klager jeg en gang til, alt skal fixes, får kreditert fakturaer.

i juni får jeg nye regninger. nå er jeg forbanna, ringer og kjefter, og de lover og ordne opp og alt kal krediteres.

i slutten av juni får jeg de siste fakturaer kreditert.

 

SÅ: i aug kommer det ei regning på 2000,- i overforbruk. hva fae tenkte jeg, hadde regna med at jeg betalte det , og jeg sitter ikke med stoppeklokke når jeg er online.. og det med at man burde følge med overforbruket? alle regner jo med at det blir fakturert som vanligt.. hvordan kan de forlange at kunden skal holde oversikten når ikke dem klarer det en gang?

 

og i tillegg så sa jeg opp abb. mitt over ett år før de klarer og få fakturert meg, så føler at jeg har en god sak ja :)

 

aldri mere tiscali på meg nei.

Lenke til kommentar

"Jeg bare surfet 300 timer mer enn jeg hadde betalt for, og trodde at ingen ville merke det. Det er innmari urettferdig at jeg må betale for det asså....jeg tror jeg skal ringe forbrukerombudet å _bekrefte_ at jeg er en idiot...." *sukk*

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

 

 

Hvorfor holder du ikke bare kjeft når du ikke eier snøring om hva du snakker om... :(

 

Hadde du giddet og lest om andre tråder her på forumet om saken så hadde du kanskje greid og være litt mer sakelig.. :grin:

 

Det er tross alt noen 1000 denne tiscali gjelder for..

Lenke til kommentar

"Jeg bare surfet 300 timer mer enn jeg hadde betalt for, og trodde at ingen ville merke det. Det er innmari urettferdig at jeg må betale for det asså....jeg tror jeg skal ringe forbrukerombudet å _bekrefte_ at jeg er en idiot...." *sukk*

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

 

 

Hvorfor holder du ikke bare kjeft når du ikke eier snøring om hva du snakker om... :(

 

Hadde du giddet og lest om andre tråder her på forumet om saken så hadde du kanskje greid og være litt mer sakelig.. :grin:

 

Det er tross alt noen 1000 denne tiscali gjelder for..

Lenke til kommentar
Hvorfor får folk "sjokk" over et inkassovarsel, når de har fått en regning tidligere som de ikke har betalt?

 

Tror de virkelig at firmaer bare "glemmer" å innkreve betaling for tjenester de leverer bare fordi man ikke betaler regningen? Utopisk!

 

<snip>

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

Når man VET at kravet i utgangspunktet er urettmessig og man ikke hører noe på lang tid, kan man faktisk havne i den villfarelse å tro at feilen har blitt oppdaget og rettet.

 

De som er idioter må betale selv, så sant de har noe å betale med, og de idiotene som ikke betaler, men som har må også betale for dem som ikke har. Ellers hadde det ikke vært så lukrativt som det er å drive inkassovirksomhet.

 

Det er vel ingen her som har sagt at man skal la være å betale rettmessige krav?

Det er vel heller ingen her som tror at selskapene virkelig sletter eller reduserer kravene hvis de er rettmessige?

Tyder ikke det faktum at de faktisk gjør dette i mange av sakene vedr. Tiscali på at kundene faktisk kan ha rett i enkelte tilfeller?

 

PS.

Tror du ikke at også leverandørers rot gjør tjenestene dydrere?

Endret av TheLoco
Lenke til kommentar
"Jeg bare surfet 300 timer mer enn jeg hadde betalt for, og trodde at ingen ville merke det. Det er innmari urettferdig at jeg må betale for det asså....jeg tror jeg skal ringe forbrukerombudet å _bekrefte_ at jeg er en idiot...." *sukk*

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

 

 

Hvorfor holder du ikke bare kjeft når du ikke eier snøring om hva du snakker om... :(

 

Hadde du giddet og lest om andre tråder her på forumet om saken så hadde du kanskje greid og være litt mer sakelig.. :grin:

 

Det er tross alt noen 1000 denne tiscali gjelder for..

Hvorfor poster du dette innlegget 2 ganger?

 

"Det er tross alt noen 1000 denne tiscali gjelder for.."

 

Hva betyr dette? At du er like flink i norsk som i økonomi? *hehe*

 

Betal regningene dine du....

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å se bort fra Ghostriders uttalelser.

 

Utifra holdning (og specs i signatur ;) ) kan det virke som Ghostrider er en liten nusselig pappagutt med alt for mye penger. I og med at han er så god i norsk, tilsier dette en god utdannelse (kostskole - sannsynligvis i Bærumstraktene) :D

 

Nei alvorlig talt. Jeg skjønner godt at folk blir fly FORBANNA når Tiscali oppfører seg slik. Jeg er selv ADSL kunde hos Tiscali, men har ingen negative erfaringer så langt. :woot:

 

Å komme med ett krav opp til ett år etter en linje er sagt opp, er fullstendig forkastelig (dette uansett om overforbrukt faktisk har skjedd eller ikke). Tiscali burde være profesjonelle her, og faktisk svelge stoltheten sin og innrømme STOR svikt i sine interne rutiner.

 

Jeg har selv drevet butikk, og vet hvor kåte inkassobyråene er på å overta saker. Men jeg har også gjort feil (solgt feil produkter til ALTFOR liten pris osv osv) og oppdaget dette i ettertid. Hva gjør en bedrift med slike saker? - joda, de tar en tarmskylling iht til sine rutiner og unngår denne feilen senere og lar kunden slippe unna med det (selvfølgelig ikke i de helt ekstreme tilfellene. Jeg tror Tiscali taper mer enn de tjener på dette, mange av disse det gjelder kunne vært ADSL kunder pr idag hos nettopp Tiscali.

 

Til Ghostrider: Du klarte iallefall å fucke opp steminingen her da, det skal du ha ;)

Lenke til kommentar

etter det jeg har fått med meg så skal man ikke betale tiscali regninger for 2002 eller tidligere, dette ifølge Forbrukerrådet

 

artikkel på Digi.no

 

og ja, å ikke betale inkassovarsel er meget dumt.. hadde selv ett oppgjør med lindorff på stusselige 3.100,- som plutselig vart 10.500,- etter en runde i forliksrådet.. Det var sure penger det! :(

Lenke til kommentar

forbruker rådet har rådet tiscali til og ikke kreve inn regninger fra 2002, men de svarer med at det kommer de til og gjøre likevell.. får håpe at de som har en god sak blir støttet av forbrukerkontoret.

 

til en annen sak: hvis man er så lat at man ikke gidder og klage på regninger man får, er man lat.. en klage er mye lettere før den går til inkasso enn etter.

 

 

Veldig ening med gadus:

 

forbrukerkontoret rådet tiscali til og droppe kravene, dels for at de var urimelige, men mest for at det ville skape blest , negativt om selskapet.

 

vet selv at var det ikke for dette så hadde tiscali kanskje vært min adsl leverandør, som så mange andre sikkert tenker.. dette taper tiscali på, helt garrantert..

Lenke til kommentar
Anbefaler alle å se bort fra Ghostriders uttalelser.

 

Utifra holdning (og specs i signatur ;)  ) kan det virke som Ghostrider er en liten nusselig pappagutt med alt for mye penger. I og med at han er så god i norsk, tilsier dette en god utdannelse (kostskole - sannsynligvis i Bærumstraktene)  :D

 

Nei alvorlig talt. Jeg skjønner godt at folk blir fly FORBANNA når Tiscali oppfører seg slik. Jeg er selv ADSL kunde hos Tiscali, men har ingen negative erfaringer så langt.  :woot:

 

Å komme med ett krav opp til ett år etter en linje er sagt opp, er fullstendig forkastelig (dette uansett om overforbrukt faktisk har skjedd eller ikke). Tiscali burde være profesjonelle her, og faktisk svelge stoltheten sin og innrømme STOR svikt i sine interne rutiner.

 

Jeg har selv drevet butikk, og vet hvor kåte inkassobyråene er på å overta saker. Men jeg har også gjort feil (solgt feil produkter til ALTFOR liten pris osv osv) og oppdaget dette i ettertid. Hva gjør en bedrift med slike saker? - joda, de tar en tarmskylling iht til sine rutiner og unngår denne feilen senere og lar kunden slippe unna med det (selvfølgelig ikke i de helt ekstreme tilfellene. Jeg tror Tiscali taper mer enn de tjener på dette, mange av disse det gjelder kunne vært ADSL kunder pr idag hos nettopp Tiscali.

 

Til Ghostrider: Du klarte iallefall å fucke opp steminingen her da, det skal du ha  ;)

Dersom du hadde _forstått_ signaturen, betyr det at man TJENER penger dersom man har en utdannelse.

 

Er ikke pappagutt med penger, men er en som forstår at man må betale for det man skal ha. De fleste _andre_ i denne diskusjonen er pappagutter, da det åpenbart er far i huset som betaler for surfingen.

 

At jeg skulle være fra Bærum tar jeg som en fornærmelse, jeg bor ihvertfall 150 mil unna :D

 

Apropos "nusselig", det må vel være at jeg fikk 20% advarsel..... Snart bærer det vel avsted til Gulag *grin*

Endret av Ghostrider
Lenke til kommentar
Hvorfor får folk "sjokk" over et inkassovarsel, når de har fått en regning tidligere som de ikke har betalt?

 

Tror de virkelig at firmaer bare "glemmer" å innkreve betaling for tjenester de leverer bare fordi man ikke betaler regningen? Utopisk!

 

"Jeg bare surfet 300 timer mer enn jeg hadde betalt for, og trodde at ingen ville merke det. Det er innmari urettferdig at jeg må betale for det asså....jeg tror jeg skal ringe forbrukerombudet å _bekrefte_ at jeg er en idiot...." *sukk*

 

Takket være slike idioter er bredbånd/fastlinje/tjenester dyrere enn nødvendig for brukere som betaler regningene sine i tide.

Har du lest igjennom tråden før du svarte ?

Problemet i denne og forsåvidt i flere hundre saker vedr. Tiscalli er at det er kommet uventede krav med slett eller ingen dokumentasjon.

 

1, Noen krav er helt riktige mht. til at det virkelig har eksistert et overforbruk. Kravet kommer veldig sendt og jeg antar at det vil kreve en rettslig vurdering i hvorvidt kravet/størrelsen på kravet er berettiget. Såvidt jeg vet så ser forbrukerrådet på saken.

 

2, Så komme de tilfellene hvor abbonent får krav for overforbruk i perider ETTER at abbonementet har vært sagt opp. Du kan da ikke mene at man skal godta disse ?

 

3, Hvis man bestrider kravet ovenfor Tiscalli (Lindorf) så er det i bestefall dårlig forretninggsskikk å gå videre med saken til inkasso mens dialogen med abbonenten fortsatt pågår.

 

4, Om man har bestridet et krav som i pkt. 3 så er det ikke urimelig å regne med at kravet er frafalt eller ihvertfall under behandling hos Tiscalli. Når man ikke hører noe så er det heller ikke urimelig å tro at saken er løst.

 

5, Om man mottar inkassokravet og mener å kunne dokumentere at kravet ikke er berettiget så skal man selvfølgelig ikke betale, men bestride kravet og få saken opp for forliksrådet.

 

PS! Ref. sig: Det er desverre tvilsomt at utdanning i dag lønner seg ihvertfall for tradisjonelle yrker. Urettferdig ja, men likefullt et faktum. MEN man får kanskje en mer innholdsrik og interessant jobb.

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...