Gå til innhold

Det borde være billigere å hyjalpe dyrene våres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veterinærer har en omfattende utdanning og skal blant annet dekke studielån, i tillegg skal de dekke lokaler, utstyr og personell..

 

Det er på ingen måte spesielt dyrt om man tar dette med i betraktningen, næringsdrivende må også få lov til å drive med et positivt økonomisk resultat..

Å tjene penger er jo faktisk ideologien bak stort sett en hver bedrift.

Lenke til kommentar
Saratrondheim, den 20 Okt 2015 - 12:33, sa:

Er det bare jeg, eller er det noen andre som synes at det borde være billigere å ta dyrene sine til dyrehospitalet? Det er så sinnesykt dyrt!! Må det være så dyrt at ikke alle får råd til å hjalp de søte små dyrene våres?

 

 Hvis du ikke har penger nok til å ta vare på dyr, hvorfor skaffer du deg dyr da ?

Lenke til kommentar

Det er dyrt å gå til dyrlege ja, men det store problemet er heller at det ikke finnes en god nok kontroll og klagemulighet på disse. Jeg har selv opplevd å få en hund operert til flerfoldige tusen, hvor dyrlegen gjorde en grov feil. Klagemulighetene var tilnærmet ikke eksisterende og hunden måtte gjennom stor ny operasjon som jeg måtte dekke helt og fult siden forsikringsselskapet la skylden på dyrlegen og ville ikke ha noe med dette å gjøre. Så et kontroll og klageorgan for dyrlegene trengs da det er mye useriøse og griske dyrleger som tenker penger før dyrs velferd.

 

Men, har man ikke råd til utgiftene som kan komme, bør man heller ikke skaffe seg dyr. Dyrt vil det bli uansett med dyr.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å ha dyr. Om du ikke har økonomi til å ta vare på dyrene forsvarlig, og ta de med til veterinær når de trenger det, så ikke skaff deg dyr.

 

 

 

 

I Norge er det en rett å ha dyr for den som måtte ønske det. Tidligere var det borettslag og utleiere som nektet dyr, men dette har norsk rett slått fast at de ikke kan. Dermed er retten til å ha kjæledyr befestet - med mindre den fradømmes.

 

Vi har også en type samaritanlov innbakt i dyrevelferdsloven som sier at alle i Norge plikter å hjelpe dyr som har det vondt, enten det er husdyr, kjæledyr eller ville dyr. I verste fall blir man sittende igjen med veterinærregningen selv, noe som er ironisk med tanke på hjelpeplikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har også en type samaritanlov innbakt i dyrevelferdsloven som sier at alle i Norge plikter å hjelpe dyr som har det vondt, enten det er husdyr, kjæledyr eller ville dyr. I verste fall blir man sittende igjen med veterinærregningen selv, noe som er ironisk med tanke på hjelpeplikt.

Akutthjelp for å stanse lidelse dekkes vel av mattilsynet i slike tilfeller, i praksis er slik hjelp avliving.

Men da kun om man ikke har tatt til seg dyret som sitt eget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Synes ikke det er å gæli, jeg... Har selv en firbeint engel, som har vært innom dyrlegen ofte, men vi er forsikra, og betaler bare 15% av kostnaden, resten tar forsikringsselskapet. Og å forsikre er jo ikke kjempedyrt, tatt i betrakning. Som de før meg sier, det er ikke rettighet å ha dyr... Det som er mye verre er om du ser et skadd dyr f.eks. langs veien og tar dette til dyrlegen selv, så risikerer du å stå igjen med regninga hvis ingen eiere vedkjenner seg dyret, og det er krise, for enten ender du opp med en feit regning eller så dårlig samvittighet for å etterlate et (hardt) skadd dyr der det er...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er enig med deg, TS. Det er vanvittig dyrt for den minste sjekk hos veterinær. Det at veterinærer har lang utdanning og at utstyret deres er dyrt forandrer da ikke økonomien vår, det ER dyrt for gjennomsnittsmennesket.

 

"Har du ikke råd til veterinær så ikke ha dyr." Det er faktisk bedre for en hund å ha en fattig eier som elsker den, enn en rik bitch som har hund bare fordi en har råd. Så det så! Da burde heller mattilsynet steppet inn og hjulpet fattige Ole slik at han slapp å avlive katten sin og "skaffe en ny."

 

Når det er sagt, alt som har med berging av dyr å gjøre er bare utlegg. Veterinærer drives av kjærlighet for dyr og folk som hjelper hjemløse dyr sliter ofte økonomisk. Det er ingenting å tjene, bare kjærlighet.

 

Okei, hvor var vi hen...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er enig med deg, TS. Det er vanvittig dyrt for den minste sjekk hos veterinær. Det at veterinærer har lang utdanning og at utstyret deres er dyrt forandrer da ikke økonomien vår, det ER dyrt for gjennomsnittsmennesket.

 

"Har du ikke råd til veterinær så ikke ha dyr." Det er faktisk bedre for en hund å ha en fattig eier som elsker den, enn en rik bitch som har hund bare fordi en har råd. Så det så! Da burde heller mattilsynet steppet inn og hjulpet fattige Ole slik at han slapp å avlive katten sin og "skaffe en ny."

 

Når det er sagt, alt som har med berging av dyr å gjøre er bare utlegg. Veterinærer drives av kjærlighet for dyr og folk som hjelper hjemløse dyr sliter ofte økonomisk. Det er ingenting å tjene, bare kjærlighet.

 

Okei, hvor var vi hen...

Det er jo bare tøv, mine veterinærer tjener masse penger! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...