Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke disker er det du har?

 

"ikke ha noe annet enn windows på C" er noe som henger igjen fra gammelt av, det er ikke nødvendig, men du kan alltids lage en partisjon for OS så blir det mer ryddig. 

 

Den beste løsningen på slike problem er dog oftest en skikkelig formatering or rydding av Pc'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste løsningen på slike problem er dog oftest en skikkelig formatering or rydding av Pc'en.

Og det mener du er et godt råd til en databruker som sansynligvis ikke har backup av filene sine?

 

Om du (trådstarter) overhodet ikke har peiling på partisjoner og filsystemer, så vil jeg ikke uten videre anbefale brukeren selv å gjøre dette - det er forbundet med stor risiko og må aldri gjøres uten at det er tatt sikker backup av viktige filer (bilder, dokumenter, etc...).

 

Jeg har to forslag til løsning her:

  • Les deg opp på filsystemer og å ta backup av filer og diskbilder (skal ikke ligge på samme disk). Når du kan dette, kan du prøve å bruke GNOME Partition Editor til å endre størrelsen på partisjonen.
  • Få en kyndig databrukker til å gjøre dette for deg, evt bruke et dataverksted.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den beste løsningen på slike problem er dog oftest en skikkelig formatering or rydding av Pc'en.

Og det mener du er et godt råd til en databruker som sansynligvis ikke har backup av filene sine?

 

Om du (trådstarter) overhodet ikke har peiling på partisjoner og filsystemer, så vil jeg ikke uten videre anbefale brukeren selv å gjøre dette - det er forbundet med stor risiko og må aldri gjøres uten at det er tatt sikker backup av viktige filer (bilder, dokumenter, etc...).

 

Jeg har to forslag til løsning her:

  • Les deg opp på filsystemer og å ta backup av filer og diskbilder (skal ikke ligge på samme disk). Når du kan dette, kan du prøve å bruke GNOME Partition Editor til å endre størrelsen på partisjonen.
  • Få en kyndig databrukker til å gjøre dette for deg, evt bruke et dataverksted.

 

Tusen takk det hjalp veldig. Bestefaren min har jobbet hele livet medd pc han kan sikkert hjelpe.

Lenke til kommentar

Hvilke disker er det du har?

 

"ikke ha noe annet enn windows på C" er noe som henger igjen fra gammelt av, det er ikke nødvendig, men du kan alltids lage en partisjon for OS så blir det mer ryddig. 

 

Den beste løsningen på slike problem er dog oftest en skikkelig formatering or rydding av Pc'en.

Takk jeg er roligere.Jeg har lært hvordan man laster ned programmer på disk d. Men ikke hvordan jeg flytter over fra den ene disken til den andre.

Lenke til kommentar

 

Hvilke disker er det du har?

 

"ikke ha noe annet enn windows på C" er noe som henger igjen fra gammelt av, det er ikke nødvendig, men du kan alltids lage en partisjon for OS så blir det mer ryddig. 

 

Den beste løsningen på slike problem er dog oftest en skikkelig formatering or rydding av Pc'en.

Takk jeg er roligere.Jeg har lært hvordan man laster ned programmer på disk d. Men ikke hvordan jeg flytter over fra den ene disken til den andre.

 

 

geir_hk har rett ang, formatering, her må du selvfølgelig ta vare på filer du trenger da en formatering er en total rydding hvor alt fjernes. Dette er dog veldig kjekt da du får ryddet PC'en for mye gammel skit og samtidig muligheten til å omstrukturere diskene dine med partisjoner. Alt slikt kan du spørre om her på forumet så får du hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...