Gå til innhold

Kjøpe ny PC: Hva ville dere valgt; UHD skjerm eller mer RAM?


Moped321

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk.

 

Jeg skal kjøpe meg ny PC og har kokt det ned til to stk Lenovo Yoga 2.

De er vel i utgangspunktet ganske like, med unntak av at den ene har UHD skjerm og den andre har dobbelt så mye RAM. Jeg bruker den mest til skole og fritid, ikke spill. Bruker div CAD programmer på skolen, men vil tro begge klarer ut med de uten store problemer.

 

Alternativ 1: Lenovo Yoga 2 Pro 13.3'' med UHD skjerm og 4GB RAM

https://www.komplett.no/product/837786/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-yoga-2-pro-133qhdtouch-oransje#

 

Alternativ 2:

Lenovo Yoga 2 13.3'' Full HD med 8GB RAM

Fant ikke link til denne, men tror resten er tilnærmet likt med Pro versjonen bortsett fra dette.

 

Prisen er også ganske lik med bare 500,- forskjell, så det er ikke så viktig.

 

Så hva ville dere valgt? Trenger en UHD skjerm? Utgjør dobbelt så mye RAM så stor forskjell for dagligdagse oppgaver?

 

Heller litt lenger mot UHD skjerm for øyeblikket men den må jeg bestille fra komplett, mens den andre kan jeg kjøre bort på Elkjøp å få tak i med en gang.

 

EDIT: Alt. 2 er for øvrig en utstillingsmodell hos Elkjøp som selges til nedsatt pris. Tror dere dette har noen betydning for produktet? Tenker da på batterikapasitet, skjermforringelse hvis den har stått med samme skjermbilde på i flere timer om gangen, osv.

 

Mvh Bjørn

Endret av Moped321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde også valgt RAM. 4 GB er ganske på kanten, spesielt om du har planer om å jobbe på maskinen, selv bare å ha åpen en del faner i nettleseren tar opp mye RAM. Så vil jeg ikke akkurat si du har mye bruk for UHD på en 13.3" skjerm heller, for å ikke snakke om at du vil trenge mere RAM ved å bruke en høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Nei, ikke mye men uansett ville jeg valgt den delen. Har nylig kjøpt noen maskiner med singel og oppgradert til 2X minne. Uten tvil at de booter opp og jobber noe raskere. I alle fall med mine applikasjoner..

Jeg vil nok tro det er en del "placebo" her, men hvis du er fornøyd er det bare fint. På integrert grafikk har det litt mer å si, men ikke så alt for mye. Når det gjelder bærbar pc ville jeg heller ha valgt 1x8GB fremfor 2x4GB, dersom maskinen har to minnespor. Mulighet for en rimelig fremtidig oppgradering er viktigere for meg enn de få prosentene økt ytelse.

 

Her er en test det er verdt å lese http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...