Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårligere syn av briller


enga1913

Anbefalte innlegg

Mulig den ikke burde blitt plassert her.

 

Er 25 år gammel og for meg virker det som om synet mitt blir dårligere og dårligere.

 

Har vært hos optiker og fått briller, men har en teori om at det ikke er så smart å bruke dem.

 

Mulig teorien er bare svada, men her er den.

 

Øynene er en muskel som trenger og bli "trent". Om man da gir den "hjelpe"middler som briller vill ikke det da svekke synet enda mer?

 

Altså, får man dårligere syn av å bruke briller? Spesielt med tanke på å se på tv, spille osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig den ikke burde blitt plassert her.

 

Er 25 år gammel og for meg virker det som om synet mitt blir dårligere og dårligere.

 

Har vært hos optiker og fått briller, men har en teori om at det ikke er så smart å bruke dem.

 

Mulig teorien er bare svada, men her er den.

 

Øynene er en muskel som trenger og bli "trent". Om man da gir den "hjelpe"middler som briller vill ikke det da svekke synet enda mer?

 

Altså, får man dårligere syn av å bruke briller? Spesielt med tanke på å se på tv, spille osv?

 

Det stemmer med det jeg er blitt fortalt.

De som begynner med briller blir avhengig av dem, mer eller mindre.

 

Jeg leste en artikkel for en stund siden om øyetrening og at de fleste kan unngå å bruke briller hvis man lar selve øyet fokusere og klarer å slappe av i musklene rundt.

Problemet er at vi over mange år har brukt musklene rundt øyet til å fokusere med. Det kjennetegnes slik jeg har skjønt det at man blir sliten av å f.eks lese liten tekst på pilleglass og lignende.

 

Av egne erfaringer retter øyet opp div. fokuseringsfeil på egenhånd hvis man bare klarer å slappe av.  Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner, men akkurat ikke nok til at jeg må ha briller.

Straks jeg "treffer punktet" der musklene slapper av blir synet sylskarpt og jeg kan plutselig lese ganske så liten skrift på lange avstander.

Dette blir lettere jo mer man øver seg, så det blir spennende å se om det blir en vane etterhvert.

Lenke til kommentar

Det er en del øvelser man kan gjøre selv. F.eks er den hvor du fokuserer på noe veldig langt borte vekselvis med at du fokuserer på noe du har veldig nært. Kroppen er som regel flink til å tilpasse seg til det du gjør, så om du hele tiden fokuserer på nære ting som f.eks en bok eller en skjerm så blir det gjerne "normalen" din.

Lenke til kommentar

Det er sikkert riktig, men jeg opplever at jeg ser bedre både på langt og nært hold når jeg først treffer punktet og får slappet av.

Vanskelig å forklare, men man ser det etterhvert, og da er det lettere å finne tilbake.

 

Mulig musklene rund øyet stiller seg inn på enten langt eller nært hold og er mindre fleksible enn selve øyet?  Bare spekuleringer fra min side her. . . .:)

Lenke til kommentar

Mulig den ikke burde blitt plassert her.

 

Er 25 år gammel og for meg virker det som om synet mitt blir dårligere og dårligere.

 

Har vært hos optiker og fått briller, men har en teori om at det ikke er så smart å bruke dem.

 

Mulig teorien er bare svada, men her er den.

 

Øynene er en muskel som trenger og bli "trent". Om man da gir den "hjelpe"middler som briller vill ikke det da svekke synet enda mer?

 

Altså, får man dårligere syn av å bruke briller? Spesielt med tanke på å se på tv, spille osv?

Det kommer helt an på hva slags dårlig syn du har. F.eks. om du er nærsynt med -1.5 og får avstandsbriller (vanlige briller du ser klart med på avstand) så bør du ikke bruke dem når du leser. Det er ikke fordi øyet trenger å bli trent, men tvert imot fordi du da anstrenger øyet mer. Hvis du ser klart uten, ta dem av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gikk rett over på linser, har aldri hatt briller, men da jeg tok ut linsene etter 14 dager så jeg veldig mye dårligere enn før jeg begynte med linser. Jeg ble faktisk veldig overrasket over at det var så merkbart og at det gikk så kort tid.

 

Når det er sagt angrer jeg ikke og jeg ville ikke prøvd å holde tilbake.

Lenke til kommentar

Synet blitt ble bare kraftigere og kraftigere redusert, skaffa meg briller og låge på samme styrke siden eg fekk koreksjon. 
Ble også fortalt at uten koreksjon ville det bli svakere og er slik eg opplever det også.

Skal seiast at eg er nærsynt og kraftig reduksjon har nok mest med puberteten å gjera.

Men med -3.5 så ser eg nesten ikkje uten briller så... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synet går vel litt opp og ned, kanskje særlig i begynnelsen, inntil synet er mer stabilt rundt riktig korreksjon. Jeg velger derfor linser slik at jeg slipper å bytte ut dyre briller ofte. Dessuten synes jeg linser er helt topp da jeg kun bytter de ut en gang pr. mnd. Briller dugger, knuser, blir fettete osv. Ikke særlig smart når man er sportslig aktiv heller. Så linser kontra briller er absolutt noe å tenke over.

Lenke til kommentar

Synet går vel litt opp og ned, kanskje særlig i begynnelsen, inntil synet er mer stabilt rundt riktig korreksjon. Jeg velger derfor linser slik at jeg slipper å bytte ut dyre briller ofte. Dessuten synes jeg linser er helt topp da jeg kun bytter de ut en gang pr. mnd. Briller dugger, knuser, blir fettete osv. Ikke særlig smart når man er sportslig aktiv heller. Så linser kontra briller er absolutt noe å tenke over.

Du kan jo eventuelt bruke begge deler slik som meg. 

Synes det er ein "påkjenning" og ha linser på 7 dager i uka, 18 timer i døgnet.

 

Tar av meg linsene som regel rundt 20.00 og bytter de ut med briller.

Hender eg bytter mellom linser og briller fra uke til uke, evt. kutte ut linser om eg ikkje har planlagt å være sosial :p

 

Men så "sparer" du ikkje noe på det da. Men synes det er veldig greit å ha eit par med briller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette med følelsen av linser er tydeligvis delt. Jeg tror det bunner i at de fleste linser oppleves litt forskjellig og at man faktisk må bruke litt tid på å finne de mest komfortable. Selv kjenner jeg ikke mine og bruker de 24 timer i døgnet og bytter en gang pr. mnd. Jeg har forsøkt omtrent alle leverandører på markedet men var heldig å traff blink forholdsvis tidlig.

 

Butikkene gir gratis prøvelinser i øst og vest slik at man fort finner riktig linse uten ekstra kostnader.

 

Om jeg skulle oppleve problemer med øynene så er det bare å bytte til briller i fremtiden eller alternativt bruke begge deler. Det er vel stort sett hornhinnen linser belaster og den gror ofte over natten om man skulle få rifter og annet. En annen grunn til å bruke linser enn dårlig syn er faktisk for å beskytte øynene også. Om man har en utsatt hobby, jobb, skjærer løk etc. så er linser helt supert.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett over på linser, har aldri hatt briller, men da jeg tok ut linsene etter 14 dager så jeg veldig mye dårligere enn før jeg begynte med linser. Jeg ble faktisk veldig overrasket over at det var så merkbart og at det gikk så kort tid.

 

Når det er sagt angrer jeg ikke og jeg ville ikke prøvd å holde tilbake.

Du er vant til å se så godt at det virket som du så dårligere. 

Det er svarene jeg får av mine optikere. 

 

Ser man dårligere etterpå sier de det er pga synet har blitt dårligere, med eller uten briller. 

Lenke til kommentar

 

 

Du er vant til å se så godt at det virket som du så dårligere. 

Det er svarene jeg får av mine optikere.

Uenig. Øyet har en viss evne til å tilpasse seg, så dette betyr dog ikke at synet faktisk har blitt dårligere rent fysisk, det er et funksjonelt fenomen (altså noe som styres av vaner i øyemusklene). Øynene har bare tilpasset seg linsene, tidligere var de tilpasset uten.

 

 

 

Ser man dårligere etterpå sier de det er pga synet har blitt dårligere, med eller uten briller.
Det kan nok være, men det har ikke noe med det fenomenet at synet endrer seg litt etter kort tids bruk (eller ikke bruk) av briller.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ett litt annet spørsmål. 

 

Fikk noen prøvelinser som jeg har brukt. Nå bestilte jeg flere, men det tar ca 1 uke før dem kommer. Har en brille som jeg fikk tidligere, jeg ser ganske bra med dem, men den er ikke 100% korrekt etter synet mitt. Men igjen jeg ser mye bedre med dem enn å ikke ha noe i det hele tatt. 

 

Spørsmålet mitt er det dumt å bruke disse brillene med tanke på at dem tydeligvis ikke er 100% korrekt etter mitt syn? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...