Gå til innhold

HiOA kontra NTNU og NMBU


matte geek

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at Hioa starter opp et siv.ing studiet det året jeg blir ferdig med Bachelorgraden, og er litt  usikker på om jeg bør velge den.  Jeg hadde egentlig tenkt til å ta mastergraden ved NTNU, men vil spare mye penger på å ta den hos HIOA.

Vil man stille dårligere med en siv.ing grad fra HiOA kontra NTNU og NMBU?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville først sett på hvilken grad som virker mest interessant. For å svare på det andre spørsmålet ditt så viser jeg til en tidligere diskusjon vi hadde og tar meg friheten til å sitere meg selv 

 

 

 

Når jeg leser artikkelen så står det "NTNU knuser konkurrentene i NHO-rangering av norske ingeniørutdanninger", men av interesse så fant jeg frem undersøkelsen. Jeg siterer, "Bare 5 prosent av bedriftene sier at lærestedet i stor grad har betydning. Tar vi også med de bedriftene som legger en viss vekt på lærestedet, er det 37 prosent av bedriftene som er opptatt av hvor kandidaten er utdannet" . Blant de 800 som sier at lærestedet er viktig, eller har en viss betydning, så foretrekker 4/10 NTNU som utdanningsinstutisjon. Det betyr vel at 320 av 2190 bedrifter foretrekker studenter fra NTNU. Er det bare meg eller virker overskriften vel dramatisk? Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil i det jeg skriver.
Lenke til kommentar

Jeg antar at matte geek er i klassen min. I så fall er det snakk om bygg. HiOA har planer om å starte opp en mastergrad i konstruksjonsteknikk med sterk miljøprofil. Sånn sett høres det ut som det kommer til å ligne veldig på NMBU sitt tilbud, som jo også har sterk miljøprofil.

 

Jeg vurderer sterkt å gå den nye mastergraden ved HiOA. Dette først og fremst fordi det virker som de planlegger et godt deltidsløp, og jeg har for mange studieår på baken til å få støtte til en master på fulltid.

 

Dessuten virker jo lærerne innen konstruksjon veldig faglig sterke og pedagogiske. Men det er vel neppe tvil om at NTNU har best rykte.

Lenke til kommentar

Jeg antar at matte geek er i klassen min. I så fall er det snakk om bygg. HiOA har planer om å starte opp en mastergrad i konstruksjonsteknikk med sterk miljøprofil. Sånn sett høres det ut som det kommer til å ligne veldig på NMBU sitt tilbud, som jo også har sterk miljøprofil.

 

Jeg vurderer sterkt å gå den nye mastergraden ved HiOA. Dette først og fremst fordi det virker som de planlegger et godt deltidsløp, og jeg har for mange studieår på baken til å få støtte til en master på fulltid.

 

Dessuten virker jo lærerne innen konstruksjon veldig faglig sterke og pedagogiske. Men det er vel neppe tvil om at NTNU har best rykte.

Jeg vurderer selv å ta den, men på den andre siden frister det også med NTNU. Enig at lærerne innen konstruksjon virker faglig sterke, men det ser ikke ut som majoriteten mener det :).

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Snublet tilfeldigvis over denne. Er også nysgjerrig på dette.

 

Usikker på om det er aktuelt med mastergrad, men har fått en faglig oppsving denne våren, så aldri si aldri. :) 

 

Vedr. deltid på HiOA, så tror jeg ikke det var aktuelt første året. Men det går jo an å vente et år såklart. Er vel det som er mest relevant for min del også. :) 

Lenke til kommentar

NTNU, og da tenker jeg på NTNU i Trondheim(siden NTNU er blitt større nå mtp sammenslåing) er nok fortsatt det som ser best ut på CVen hvis du skal ta en 5-årig ingeniørutdanning(master i teknologi/siving). Nå har det nok ikke så mye å si hvor man har tatt utdanningen etter man har landet sin første jobb, men det kan hende folk synes en ingeniørutdanning fra NTNU veier litt tyngre enn en tilsvarende grad fra HiOA, selvom det kanskje ikke er noen reell forskjell i det "virkelige". Mye av statusen til NTNU henger igjen fra da NTNU hadde "monopol" på ingeniørutdanning i Norge, og mange ledere i dag gikk nettopp på NTNU, noe som kan føre til at de foretrekker NTNU siden de gikk der selv. 

 

Når det er sagt så tror jeg faktisk ikke har så veldig mye å si - da til og med årets "ingeniørstudent" som blir kåret hvert år av Forsvaret, landet på Vegard Vinje i år, som studerer anvendt matematikk/mekanikk på UiO. UiO gir ikke tittelen(eller beskrivelse) ingeniør/siv.ing engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...