Gå til innhold

Hva er best for grafisk bruk: Ipad Pro vs Surface pro 4 vs wacom companion 2


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

For øyeblikket kjører jeg en løsning med en mac mini med wacom cintiq 13HD og ipad mini med en bamboo fineline. Jeg ser derimot etter en mer portabel og bra løsning for notater/tegning/design.

Ipad mini + bamboo fineline funker greit, men er på ingen måte i nærheten av wacom cintiq.

 

Hva tror dere kan være den beste løsningen til design, tegning, Dak tekning etc etc?

 

I motsetning til ipad Pro så er Wacom Companion 2 og Surface pro 4 begge fullverdige pcer. Men ipad pro kan på lik linje med companion 2 kobles opp mot en mac for å få mer kraft/kjøre fullverdige programmer via appen Astropad.

 

Til mitt bruk tror jeg alt avhenger veldig av hvor god penn funksjonen faktisk er.

 

Dersom Ipad Pro pennen er like bra eller bedre enn wacom intuos/cintiq så tror jeg faktisk det er løsning å gå. Spesielt om en kombinerer det med Astropad og en kraftig mac mini.

årsak:

- Apple har allerede et stort utvalg av ganske bra apper.

- Om en ønsker å kjøre fullversjonsprogrammer så kan en koble ipaden til en mac via Astropad appen og en lightning kabel eller wifi.

- Lettere og mer stilren enn enn wacom companion 2.

 

Hva synes dere?

 

Pris er selvsagt et minus. Men tror jeg uansett kommer til å selge cintiqen dersom jeg skal kjøpe ipad pro.

 

Edit: Mannen bak "sketch a day" ( http://www.sketch-a-day.com) har kommet med en bra test av de 3 forskjellige jeg spurte om!

NB!30min review!

 

Han har ikke testet med astropad appen enda, men han sier at han skal gjøre en test av den og ^^

Men konklusjonen hans er den samme som meg :) Ipad pro passer best til mit bruk☺ (design/tegning)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av en iPad Pro + Apple Pencil, primært for å bruke det som tegnebrett.

 

Av "liknende" tegnebrett, har jeg fra før brukt blant annet Cintiq 13 HD, og har i likhet med deg kikket litt på SP4 og Companion 2 som følge av at jeg gjerne vil ha en mer portabel løsning.

 

Basert på det jeg har lest og hørt om Surface Pro 4, skuffer den litt som tegnebrett. Den får f.eks. litt kritikk for problemer med parallaxing, for en irriterende forsinkelse når man tegner i en del programmer som f.eks. Photoshop, og for at pennen ikke registrerer tilt.

 

Når det gjelder Wacom Cintiq Companion 2, virker det som om den er bedre egnet til tegning sammenliknet med SP4, men den sliter også med en del betydelige problemer, som f.eks. elendig batteritid og en voldsom viftestøy.

 

Når det gjelder iPad Pro, er det nok litt tidlig å konkludere ennå, siden det ikke har kommet noen skikkelige omtaler så langt, men basert på de korte forhåndstittene etc jeg har sett hittil, både fra diverse nettaviser etc samt uttalelser fra animatører/tegnere hos både Disney og Pixar, virker det jo veldig lovende.

 

Se f.eks. hva Macworld.co.uk har skrevet i en kort forhåndsomtale de nylig publiserte:

 

 

OUR VERDICT

We'll give our full verdict on the Apple Pencil when we've spent more time using it with the iPad Pro, but we can tell you that our first impressions are extremely positive. It's good-looking, easy to use and very effective, so we can't wait to use it to create some masterpieces in the near future.

 

http://www.macworld.co.uk/review/ios-accessories/apple-pencil-review-3628705/

 

"extremely positive", ja. Det var liksom ikke måte på.  :p

 

Skal i alle fall bli interessant å se hva både de og andre har å si om hvor godt iPad Pro fungerer som tegnebrett i omtaler fremover. Trolig blir det nok iPad Pro + Pencil jeg går for selv, med mindre det dukker opp noe veldig negativt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Etter å ha sett disse 2 videoene så må jeg si jeg lener meg veldig mot ipad pro + pencil + astropad + mac combo.

 

 

 

Tilt sensor er et stort pluss, og det ser ut som astropad og pencil er en utrolig bra kombinasjon.☺

-Mye mer portabelt enn min wacom cintiq+mac mini setup

-Fungerer tråløst.

- Den er kanskje ikke like kraftig som surface pro4, men med astropad kan en i praksis gjøre den kraftigere enn det igjen. (Sitte i sofaen med ipad pro og kjøre/styre en kraftig mac/pc stasjonær på andre siden av rommet.)

- Ipad har utrolig mange bra apper som er tilpasset pen som en ikke finner i windows baserte enheter.

 

Jeg skulle vel gjerne ha sett at det kom en kraftig macbook pro uten skjerm men docking til denne ipad pro. Kunne blitt en utrolig bra surface book konkurent.

 

 

https://www.youtube.com/7TVywEv2-0E

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Spencer Nugent! ^^ Jeg så mange av videoene hans da jeg lærte meg litt industriell design tegning på idsketching.com :)

Men ja de videoene får meg bare til å være mer sikker på å gå for ipad pro fremfor surface:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

???? som sagt er dette en fyr jeg har stor respekt for når det kommer til tegning innen industriell design og dele teknikkene han bruker.

Og her har nå tatt en review/test av nettopp de 3 forskjellige typene jeg spurte om!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fullversjon av photoshop på en ipad pro via Astropad ser ut til å funke ganske bra ;)

 

 

 

Sketching kun på ipaden gir også ganske så bra resultater ^^

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ser veldig lovende ut, ja.

 

For min del blir det iPad Pro + Pencil. Bestilte fra apple.no da salget startet i forrige uke, og fikk iPaden levert på døra allerede dagen etter. Apple Pencil var det dessverre litt leveringstid på, så den dukker nok ikke opp før en eller annen gang i løpet av neste uke.

 

Fant forøvrig en annen video som sammenlikner iPad Pro + Pencil + Astropad vs Cintiq 13HD:

 

 

Det han nevner om hvor responsiv Astropad-appen kombinert med Apple Pencil er, sammenliknet med hvordan det oppleves på Cintiq, høres jo ekstremt lovende ut.  :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

For ca en uke siden kjøpte jeg meg ett XP-Pen Artist 12 small tegnebrett, til redigering av bilder og til å tegne i photoshop/illustrator. Tegnebrettet/skjermen, som kan ligge flatt på skrivebordet eller stilles i skråstilling, har en integrert lcd-skjerm med diagonal-størrelse på 11,6 tommer. Oppløsningen er på 1920 x 1080 punkter .

 

 
 
xp-pen-artist12-14.jpg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg bruker en Wacom Cintiq 13 på en iMac når jeg er hjemme. Det gir meg den aboslutt største kunstneriske friheten. Har en ipad Pro 10.5 med Apple Pencil til å ha med eller om jeg skal tegne litt et annet sted enn ved skrivebordet.

 

Hadde en Surface Pro 3 som skulle brukes til det samme, men den var tung, ikke spesielt strømlinjeformet å holde, og jeg brukte for mye tid på å restarte skiten hver gang Microsoft skulle tvinge på meg noen oppdateringer.

Lenke til kommentar

Jeg driver mye med tegning, design og videoredigering. Her er min lille historie.

Jeg kjøpte først en Surface 3. Den var liten og kul med en OK penn. Kjøpte så en Surface Pro 4 da den er mye raskere. Var kjempefornøyd men ville ha mer krefter til 4K video. Prøvde en dyr MSI bærbar til over 20K kr. Det ble for ustabilt. Prøvde da en iPad 2018 med Pen support. Den var faktisk bedre men likte ikke at skjermne ikke var laminert. Det irriterte meg at det var såpass stort mellomrom mellom skjermen og pennen. Fikk meg en iMac 27 og Wacom brett. Det ble for knotete. Fikk så en iPad Pro 10,5 og det var en gamechanger. Har aldri vært mer produktiv. Bruker hovedsakelig Affinity Photo og Designer og Luma Fusion til video. Nå blir det iPad Pro 12,9 2018 på meg snart. De kan si hva de vil om prisene på iPad, og ja det er dyrt, men det er et helt annet nivå når det kommer til produktivitet. Ihvertfall for min del.

 

Sånn har ihvertfall jeg det nå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Trådstarter her :) Solge wacomen for 3 år siden og gikk for Ipad Pro . Har vært super fornøyd med den men har solg den nå til fordel for ipad pro 2018 modellen . Synd det er leveranse problemer på den modellen jeg skal ha? for nå begynner jeg å få abstinenser etter jeg solgte 1gen for en måned siden og reserverte en ipad pro 12.9.

 

1gen føltes ikke treg ut, men det skader ikke å mangedoble prossessorkraften og få bedre ladeløsning på apple pencil:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...