Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjonssystemer vg1


Anbefalte innlegg

SFC er en måte å programmere PLS på beskrevet i IEC61131-3. Helt grunnleggende består en sekvens beskrevet i SFC av trinn og overganger, hvor programmet står og utfører handlingen på ett trinn frem til kravene for å bytte til neste trinn er oppfylt. Det er fullt mulig å oppnå det samme med f.eks ladder, men SFC blir i utgangspunktet veldig oversiktelig.

 

Angående inn og utganger beskrives disse ved I (input) og Q (output) etterfulgt av adresser eks. I0.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegget over er helt rett. Når jeg nevnte betegnelsen "Grafset" i tråden litt over, så er dette en eldgammel betegnelse som ikke lengre er i bruk. Ut i fra dagens standard for PLS programmering så heter det SFC eller Structured Flow Chart. Den gang SFC ble utviklet hos Telemecanique i Frankrike, så var betegnelsen "Grafset" men det er nå ganske lenge siden. 

 

Ellers litt mer beskrivelse:

http://www.cs.sonoma.edu/~tiawatts/SFC/SFC-v2-3.pdf

 

Denne typen programmeringsmåte og programmeringsverktøy er vel neppe så mye i bruk, og jeg tviler vel på at det er særlig mange videregående skoler som bruker dette til programmering. Sannsynligvis ingen vil jeg tro. Man kan jo på den annen side godt "tegne SFC dokumentasjon for hånd og så omforme dette til for eksempel ladder.

 

Når det gjelder adresser og adressering så sier standarden at alle innganger skal hete i...og alle utganger Q... men det er ikke alle leverandørene som følger standarden på dette punktet. Tror for eksempel at Omron stadig kjører sitt eget nummereringssystem basert på kun tall, altså ingen i eller Q.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Innlegget over er helt rett. Når jeg nevnte betegnelsen "Grafset" i tråden litt over, så er dette en eldgammel betegnelse som ikke lengre er i bruk. Ut i fra dagens standard for PLS programmering så heter det SFC eller Structured Flow Chart. Den gang SFC ble utviklet hos Telemecanique i Frankrike, så var betegnelsen "Grafset" men det er nå ganske lenge siden.

 

Ellers litt mer beskrivelse:

http://www.cs.sonoma.edu/~tiawatts/SFC/SFC-v2-3.pdf

 

Denne typen programmeringsmåte og programmeringsverktøy er vel neppe så mye i bruk, og jeg tviler vel på at det er særlig mange videregående skoler som bruker dette til programmering. Sannsynligvis ingen vil jeg tro. Man kan jo på den annen side godt "tegne SFC dokumentasjon for hånd og så omforme dette til for eksempel ladder.

 

Når det gjelder adresser og adressering så sier standarden at alle innganger skal hete i...og alle utganger Q... men det er ikke alle leverandørene som følger standarden på dette punktet. Tror for eksempel at Omron stadig kjører sitt eget nummereringssystem basert på kun tall, altså ingen i eller Q.

Hei igjen:) hatt en lese pause nå!

 

Men ja, vet veldig godt at I er input og Q er output, men feks styrestrømskjemaet med tidsrele som vi tidligere tegnet, hvis jeg skal tegne inn PLSen med alt tilkoblet, hva er I og hva er Q?

 

Jeg ser for meg at start og stopp og nødbryter og alle værn er I, og kontaktorer Q:)

Lenke til kommentar

Det som er litt spesielt med oppkobling av PLS styringer (styrestrømsskjema) det er at oppkoblingen har litt for å bli ganske lik uansett havs styringen skal gjøre. For en PLS styring, så ligger "funksjonene" først og fremst i programmet og ikke oppkoblingen. (Noen få unntak rundt forriglinger og slikt.)

 

Her er eksempler på typiske oppkoblinger (styrestrømsskjema):

 

http://pls.elfag.info/pls-hardware/oppkobling-24v-pls

 

http://pls.elfag.info/pls-hardware/oppkobling-240v-pls

 

Når det gjelder hovedstrømsskjema for en PLS eller en rele/kontaktorstyring så blir dette nokså/forholdsvis likt. 

 

"Tidsrele" er jo et eksempel på en av de mange funksjonene som vil ligge inne i PLS programmet og som man ikke kan se på noen måte i koblingsskjema/styrestrømsskjema.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Husker når jeg gikk i vg1, jeg gjorde ting alt for komplisert. her er en ide om hvordan det kan bli lettere framover.

- Fokuser på hva som er poenget med skjemaet. her så er det å styre de 3 lampene.

 

-Hva er det som på virker dem. som jeg så var det kontaktor og en vern som styrer dem. rett slett av og på.

 

-Hva må til for at kontaktoren og vernet skal legges inn?

 

Prøv å husk dette her gjennom året, prøvene blir mye lettere slik. aldri tenk alt på engang, skriv korte notater ned. du kommer til å bli mye bedre slik.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Løsningsforslag basert på løsningsmodellen til TS:

For å forstå deg rett, så aktivt du navnet på inngangene på utstyr utenfor PLS'en og skriver bare navnet på funksjonen på de elementene som pls' en tar seg av?

 

På dette bildene skal jo alle "I" merkingene koplet på inngang, og Q er utgang? Altså timeren her er en ekstern enhet?

Lenke til kommentar

Alle som heter i1, i2, i3 osv er fysiske innganger på PLS'en. De som heter Q1, Q2, Q3 osv er utganger.

 

Når det står angitt fro eksempel "i1/Start" så betyr det "PLS inngang i1 som er koblet opp mot startknappen".

 

Når man kobler opp en PLS så kobler man stort sett bare opp innganger og utganger.

 

Timeren en en del av PLS programmet. Man kan godt ha mange timere, tellere. s/r vipper og annet i et PLS program.

 

Dette er en av de store fordelene med å bruke PLS. For en kontaktorstyring så må man vanligvis koble om eller koble inn flere komponenter, for eksempel en timer for å endre styringens funksjon. For en PLS styring så holder det vanligvis å endre litt på programmet, så får man en endret funksjon.

 

Et PLS styreskap for, for eksempel en varmepumpe og en heisekran kan for eksempel være forholdsvis likt bygd og likt koblet opp, men de kan fungere helt forskjellig på grunn av at de har forskjellige programmer. (De er nok ikke helt like, men kanskje nesten, dette var bare for å illustrere et prinsipp.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Løsningsforslag basert på løsningsmodellen til TS:

Takker for svar angående inn og utganger! De skjønner jeg! Men skjønner ikke hvorfor du har merket "k1" kontaktorer som "M" her?

 

Jeg skjønner nå at start og stopp vern føler osv koples til I og kontaktorer lamper signalhorn osv koples til Q, og disse merker vi med I og Q i programmeringen, men hva med hjelpekontaktorer tidsrele osv, er d egne koder for disse som skal skrives, slik at PLS'en skjønner at d er en "timer"?

Endret av Audi s4 q
Lenke til kommentar

"M" betyr "minne-bit". Man kunne godt brukt en utgang hvis man ville altså en "Q". "M" er bare et lite minne inne i PLS'en som ikke legger beslag på noen inn eller utganger. "M" fungerer i dette tilfellet "godt nok" og det krever minimalt av "ressurser". Hvis jeg skulle ha kovertert dette til relelogikk så måtte jeg "oversatt" M'en til en releutgang.

 

Tidsrele'et or også bare en "softwarekontruksjon". Det finnes ikke noe fysisk tidsrele, men "software tidsrele" kan godt styre en fysisk utgang. Man bruker bokstaven "T" for å indikere at det dreier seg om en timer. Timeren kan godt fungere som "en pause i programmet". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

"M" betyr "minne-bit". Man kunne godt brukt en utgang hvis man ville altså en "Q". "M" er bare et lite minne inne i PLS'en som ikke legger beslag på noen inn eller utganger. "M" fungerer i dette tilfellet "godt nok" og det krever minimalt av "ressurser". Hvis jeg skulle ha kovertert dette til relelogikk så måtte jeg "oversatt" M'en til en releutgang.

 

Tidsrele'et or også bare en "softwarekontruksjon". Det finnes ikke noe fysisk tidsrele, men "software tidsrele" kan godt styre en fysisk utgang. Man bruker bokstaven "T" for å indikere at det dreier seg om en timer. Timeren kan godt fungere som "en pause i programmet".

Skjønner, tusen takk:) eksamen i morgen ?

 

Så lurer jeg på hvorfor du har NC på motorvern og sikring osv på noen av løsningene dine, mens på andre har du ikke det? Her er siste oppgaven i boka, der jeg har merket med I og Q og skrevet lavt eller høyt turtall:)

Lenke til kommentar

Jeg ser forresten ikke poenget i Q2 her, annet enn at d ville blitt mange hjelpe og arbeidskontraktorer uten!

Hvorfor ikke? Du trenger 3 kontaktorer for å koble en dahlandermotor med forskjellige hastigheter.

 

Håper ikke du jobber med dette til vanlig og har så dårlig struktur! Hvis det hadde vært en mer avansert oppgave hadde det blitt helt sykt rotete med den måten du programmerer på ;)

Hadde syns synd på han som kanskje skulle feilsøkt det anlegget da. 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Funksjonen i styrestrøm/PLS program ser ut til å være: Enten K1 eller K2 og K3.

Jeg har ellers en invertering i liten q3 som er feil, ser jeg.

 

 http://www.nzdl.org/gsdlmod?e=d-00000-00---off-0gtz--00-0----0-10-0---0---0direct-10---4-------0-1l--11-en-50---20-about---00-0-1-00-0--4----0-0-11-10-0utfZz-8-00&a=d&cl=CL2.1&d=HASH01693eebdf3891bea95c4ae7.7.4.2

 

 

Man kunne sånn sett like godt styrt 2 kontaktorer med en utgang Q2, tror jeg.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...