Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjonssystemer vg1


Anbefalte innlegg

Forrige oppgave ble jo ferdig.

 

Når det gjelder løsningsforslaget til oppgave no 2 over, så ser det ut som om timeren er brukt feil, slik at den ikke vil virke.

 

Hvis man skal få noen særlig fart på PLS programmeringen så er man nesten nødt til enten å få tak i en PLS eller å laste ned og installere en simulator på en PC. Det blir som fotballspilling, svømming og sykling. Man lærer ikke å svømme eller å spille fotball eller å sykle ved å se på andre som utfører dette, og heller ikke ved å "diskutere saken". Man må nesten praktisere litt selv for å få litt "følelse" med hvordan tingene fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ferdig:)

Fordi jeg hverken har tilgang til pc eller pc selv! Så da er eneste mulighet å resonnere meg frem på eksemplene i boken og spørre her :) ser og på YouTube og googler litt!

 

Men da har jeg forsøkt meg på samme oppgave igjen:)

Beklager om den kommer feil vei, men har kun mobilversonen!

post-373834-402622_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den vil ikke fungere.

 

Det du gjør er å prøve og "oversette", I denne oppgaven kan du kvitte deg med -K1, og -K2. Istendefor -K2 bruker du TON i pls programmet som er en timer. Og istedenfor -K1 bruker du set (S) og reset ®. 

 

Ville også anbefalt og bruke memory (M) på denne oppgaven, men prøv å holde deg til minst mulige.

 

Når Set får signal, vil den ville inne helt til den får et signal inn på reset igjen.

 

Så du kan gjøre følgende.

Start               M0.0
---||--------------(S)


M0.0
---||----------------------------TON (søk på google etter bilde)
                  |
                   --|/| M1 -----( )   P1


   TON.Q (Q for utgang på TON)                  M1
---||--------------------------------------------------(S)
                                                 


Stopp                    M0.0
---||----------------------( R)
                   |
                    -------( R)     M1

Er ikke helt sikker på om dette er riktig, gjorde det ganske så raskt nå.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Begge de to løsningsforslagene over har sannsynligvis "små feil" som gjør at de ikke vil fungere.

 

Begge to kan komme til å fungere ut i fra forholdsvis små modifikasjoner.

 

Å "oversette" styrestrømksskjema til Ladder eller å bruke S/R vippe er begge to måter som kan fungere.

 

Hva med å utarbeide 2 forskjellige programmer, etter hvert sitt "designprinsipp" som løser den samme oppgaven?

Lenke til kommentar

Begge de to løsningsforslagene over har sannsynligvis "små feil" som gjør at de ikke vil fungere.

 

Begge to kan komme til å fungere ut i fra forholdsvis små modifikasjoner.

 

Å "oversette" styrestrømksskjema til Ladder eller å bruke S/R vippe er begge to måter som kan fungere.

 

Hva med å utarbeide 2 forskjellige programmer, etter hvert sitt "designprinsipp" som løser den samme oppgaven?

Går fint å "oversette" altså, er ikke det.

 

Men i oppgaven står det at relestyringen skal byttes ut, og da -K1 og -K2 trenger ikke de og brukes. Blir bare dyrere for bedriften hvis du skal kjøpe inn en pls, men fortsatt bruke relestyring. 

 

Bedre å bruke tellefunksjoner og holdefunksjoner innebydg i pls'en da. 

 

Kan godt være noe feil med min, gjorde det bare raskt for å vise en bedre måte og bygge det opp på. 

TS sitt skjema blir veldig rotete, bedre hvis du lager flere nettverk, med mindre ting på hver slik at det blir mer ryddig. Veldig mye lettere å se hva som er feil på denne måten også.

Lenke til kommentar

TS har jo utarbeidet et utkast til et PLS program og ikke et styrestrømsskjema. Det vil framgå av styrestrømsskjema hvor mange kontaktorer man skal bruke. TS har brukt "innebygd holdefunksjon" eller i alle fall "programmert holdefunksjon".

 

Man må jo ellers ha både et PLS program og et styrestrømsskjema.

 

Jeg synes at TS sitt utkast til program er det "ryddigste" og det som kan gi "en klarest logikk" men begge programmeringsmåter kan jo fungere.

 

Foreslår at "noen" utarbeider kjørbare programmer for begge programmeringsmåtene.  

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp og forklaring til dere begge! Har eksamen 1.desember, så prøver å lære mest mulig om dagen!

 

Er kun IL LD OG FBD skjema jeg lærer, aldri sett det første løsningsforslaget før!

 

Men tegnet faktisk den "riktige" løsningsforslaget først, men av en eller annen grunn trodde jeg "hornet" skulla ha timer! Nå ser jeg at timeren starter motoren og Q3 og dermed slår hjelpekontaktoren ut, og hornet stopper å tute:)

 

Skjønner mer og mer for hver oppgave!

 

Men i denne boka lærer jeg kun å tegne om fra styrestrøm til IL, FD eller FBD:) lærer sikkert mer avansert i VG2:)

 

Har flere oppgaver jeg skal prøve meg på nå, blant annet sekvensstyring:)

Lenke til kommentar

TS har jo utarbeidet et utkast til et PLS program og ikke et styrestrømsskjema. Det vil framgå av styrestrømsskjema hvor mange kontaktorer man skal bruke. TS har brukt "innebygd holdefunksjon" eller i alle fall "programmert holdefunksjon".

 

Man må jo ellers ha både et PLS program og et styrestrømsskjema.

 

Jeg synes at TS sitt utkast til program er det "ryddigste" og det som kan gi "en klarest logikk" men begge programmeringsmåter kan jo fungere.

 

Foreslår at "noen" utarbeider kjørbare programmer for begge programmeringsmåtene.  

 

Oppgaven var å bytte ut relestyringen, ikke bruke relestyring og pls.

 

Ser også at jeg kunne lagt motor 1 etter ton, istedenfor på egen linje.

 

 

Tusen takk for hjelp og forklaring til dere begge! Har eksamen 1.desember, så prøver å lære mest mulig om dagen!

 

Er kun IL LD OG FBD skjema jeg lærer, aldri sett det første løsningsforslaget før!

 

Men tegnet faktisk den "riktige" løsningsforslaget først, men av en eller annen grunn trodde jeg "hornet" skulla ha timer! Nå ser jeg at timeren starter motoren og Q3 og dermed slår hjelpekontaktoren ut, og hornet stopper å tute:)

 

Skjønner mer og mer for hver oppgave!

 

Men i denne boka lærer jeg kun å tegne om fra styrestrøm til IL, FD eller FBD:) lærer sikkert mer avansert i VG2:)

 

Har flere oppgaver jeg skal prøve meg på nå, blant annet sekvensstyring:)

Det er LD, skrev det bare som tekst :p Så kanskje ikke så bra ut.

Lenke til kommentar

"Oppgaven var å bytte ut relestyringen, ikke bruke relestyring og pls."

 

Nå er det vel en forskjell på en kontaktor og et rele.

 

Når man "bytter ut relestyringen med en pls" så bruker man i dette tilfellet en releutgang på PLS'en til å styre alarmen og en til å styre en kontaktor. Det er det som er "opplegget" over, men det mangler jo både styrestrøm og hovedstrømsskjema.

 

Med styrestrøm og hovedstraømsskjema på plass så ville man ha sett denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Tja, det kan vel for eksempel være en måte å dokumentere sekvensstyringer som ikke baserer seg på timere men på "prosessbrytere".

 

Eksempel: En tank fylles opp av veske A til nivå 1. Prosessbryter 1 opererer og starter opp sekvens 2 som er å fylle opp veske B til nivå 2. Prosessbryter 2 starter opp røreverk og oppvarming, osv.

 

"Funksjonsskjemaet" kan vel være en måte å beskrive overgangsbetingelsene og "hendelsene" i de ulike sekvensene, tror jeg. 

 

Det finnes ellers en egen programmeringstandard for dette som heter "grafcet". Tror ikke at den er særlig mye brukt da man godt kan programmere disse tingene i ladder.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sequential_function_chart

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her er en litt mer omfattende beskrivelse. Se side 12.

http://literature.rockwellautomation.com/idc/groups/literature/documents/pm/1756-pm006_-en-p.pdf

 

Eller denne, side 2-4:

http://w3.siemens.com/mcms/sce/de/fortbildungen/ausbildungsunterlagen/hochschul-module/tabcardseiten/Documents/V7.0/eP01-07_sequential_function_chart_RC1012.pdf

 

... Men nå er vi vel litt utenfor VG1 nivå på programmeringen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takker for linker?

Men i min bok er d en annen måte å programmere på, kan sende bilde når jeg kommer heim fra jobb??

 

Har du forresten noen gode råd til hva som er inngang og utgang på PLS kopling, hva som skal koplet hvor? Feks selvensstyringen:) men skal helst merker med I og Q såvidt jeg har skjønt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...