Gå til innhold

OC og mod. av bærbare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjekket med MBM, Min Toshiba Satellite har ingen sensorer overhodet..

:(

Er en Celly 2.2 som er i den, den er lydløs når viften ikke går, men når vifta går rundt, høres den. Og lufta som kommer ut på sida er varm! tipper en 40-50c..

Er du helt sikker på det?

Jeg har en Toshiba Satellite celeron 650. Og Aida32 viser temp den.

Og den er varm som bare det.

Lenke til kommentar

Artic Silver 5 må være ganske effektiv i forrhold til den thermpadden til Intel, eller hva den kaller... Men jeg trur man bare merker det på varme CPU'r, for jeg merka ikke no forskjell da jeg bytta til Artic Sivler 3 på min 1.6 GHz p4... Merka nesten ingen forskjell fra 1.6 til 2.66 heller gitt :roll:

 

Men stå på med de bærbare pcene deres, skal være litt modig for å starte å modde på disse ;)

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig er boxed-pad`en til Intel av god kvalitet, men det var definitivt ikke noen merkevare jeg nettopp fant mellom kjøler og core på znot`en nettopp...folie med grå voks eller noe mellom. Hadde bare AS3 for hånden, men skitt la gå...startet opp og lurte på om jeg hadde ødelagt vifta, det gikk nesten 6 minutter før den startet første gang...

 

Tidligere startet vifta i 1 minutt, så var den av like lenge osv ved vanlig surf/tekst, altså tilnærmet idle. Nå er den av i 1 min 20 sek, og går bare i 20-25 sekunder av gangen... altså "instant payoff" i form av mindre støy!

 

Temperatursensor er det desverre ikke på denne, så jeg kan ikke vise til målinger på dette området.

 

Tenker jeg skaffer meg en gammal P4 1.6 nå, så kan vel vifta kanskje delpensjonere seg. Giddet ikke skru opp så jeg kom til jumperene, så det ble ikke underklokking/volting denne gangen...

 

EDIT: Etter litt mer tidtaking, ser det ut til at innkoblingstida på vifta ligger konstant på 25 sek, mens det er stille i nesten 4 minutter hver gang når maskina ikke brukes...dette eksempelet, og yummy sitt også, tyder på at det er betydelig potensiale å hente ut fra kjølesystemet på bærbare bare ved å bruke skikkelig goop. Og dermed er det vel takhøyde for litt overklokking vel? Når ser vi første artikkelen på overklokking.no?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

 

Tror du vil kunne lese av temp. med prg du finer her;

http://www.hmonitor.com/

 

Sikker på at det er sensor, ellers hadde den aldri vist når vifa skulle av eller på (og ikke minst endre intervallene).

 

Hvordan var selve opprasjonen? Vanskelighetsnivå etc.

Har testet med MBM5 og ikke greid å finne temp. Faktisk kun hd tempen å finne på hele fjøla.

 

Vanskelighetsnivå? Vel, når jeg omsider skjønte hvordan det skulle gjøres var det relativt enkelt, men det kreves nok en noe mer stødig hånd enn ved tilsvarende operasjon på desktop. Hvis sistnevnte hadde vanskelighetsgrad 3 på en skala på 10, ville vel dette havne på 6 eller noe. Måtte fjerne et deksel i forkant av tastatur, tre skruer og fjerne tastaturet, to skruer til og fjerne ei "list" og noe skruer til og bort med et deksel...og der var kjøleren. Tre skruer fester den til cpu, men det er trangt.

 

Laster ned hwmonitor nå, tester etter pizza og barnelegging :roll: .

Lenke til kommentar
Vel, du har sansynligvis alt å tjene på å få på skikkelig goop. Da vil jo vifta starte mye skjeldnere.

Mulig det er jeg som er idiot, men vifta vil da vel ikke starte sjeldnere om du bruker skikkelig goop? Skjønner at temperaturen på prosessoren går ned, men prosessoren skal da kvitte seg med akkurat like mye varme selv om varmeledningsevnen blir bedre?

Lenke til kommentar

På min Asus fjernet jeg 2 skruer, tok av et deksel for så å skru av 4 skruer som holdt kjøleribben på plass. Verre var det ikke. :)

 

For øvrig vil AS3 / AS-5 trenge rundt 100 timer før den er skikkelig innkjørt, men etter ca. 3 dager vil temperaturen være omtrent der den skal - forutsatt at maskinen har stått på hele tiden.

Lenke til kommentar
Vel, du har sansynligvis alt å tjene på å få på skikkelig goop. Da vil jo vifta starte mye skjeldnere.

Mulig det er jeg som er idiot, men vifta vil da vel ikke starte sjeldnere om du bruker skikkelig goop? Skjønner at temperaturen på prosessoren går ned, men prosessoren skal da kvitte seg med akkurat like mye varme selv om varmeledningsevnen blir bedre?

Hvis du får varmen fortere til ribba vil du kunne avgi mer varme til lufta uten at vifta trenger å gå. Vifta starter bare når cputemp kommer over et visst nivå, og senker du tempen vil den gå mindre. Og så vil den skjeldnere trenge å kjøre full orkan.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er vel ingen forskjell på egenskapene på goopen om den blir brukt i en laptop, så etter min mening er den eksisterende guiden glimrende. Påføringen er vel tilnærmet lik også.

 

Det er derimot ikke veldig mange bilder å se av kjølesystemer til lappiser, mens vi drukner i bilder av kjølere til desktops. Kanskje det vil være enklere å ta mot til seg og åpne en laptop hvis man har sett noen bilder av en typisk innside først?

 

Har forresten ikke skaffet kaldere cpu til Znote`n, tenkte jeg skulle ta min 2.6/800 fra lekekassa og la den surre fint på 1300mhz i lappisen når jeg oppgraderte , men må selge den for å få råd til å kjøpe ny lekecpu...life`s a bitch... :angry:

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om slikt. Kan jo bygge en ekstern kjøleløsning da, som man kobler seg på som en dockingstasjon...luftinntak og uttak, med en støvsugermotor koblet til systemet for å fjerne varmluft fra det overklokkede monsteret...må vel klokke ned når man kjører på batteri da...

 

Hmmm, skal tro om ikke husets støvsuger er moden for utskifting snart :roll:

Lenke til kommentar

Noen som kunne forklart hvordan man kommer seg til cpu på en I8600...? Hvis skruer ved tastaturet, hvor i all verden er dem?

 

Noen som har vurdert å skifte goop på skjermkortet også? Mitt blir utrolig varmt, geforce fx go5650.

 

btw, kanskje en moddis kunne ha flyttet dette topicet til et mer egnet sted...? :roll:

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...