Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er hjertebank farlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har fått med meg vil legen mer eller mindre alltid si at litt hjertebank er helt normalt. Har det selv innimellom, og kan bli lettere paranoid over det der og da, men så trøster jeg meg med at det er noe de fleste innen helse sier er helt normalt. Med mindre det skjer ganske ofte, hvor det kan hende du får beskjed om å gjøre X. Ikke farlig, men plagsomt er vel konklusjonen.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke farlig at hjertet banker. Når det banker dytter det blodet rundt i kroppen din. Om det derimot stopper dør du. Bare vent til det går over.

 

Burde kanskje enten (a) vite hva du prater om når du svarer eller (b) ikke svare dersom det bare er tull du skal svare. Tydelig at hjertebank ikke er noe du er veldig kunnskapsrik om.

 

Den vanligste årsaken til hjertebank er helt ufarlige ekstraslag (ekstrasystoler). Dette forekommer hos alle mennesker, ofte svært mange ganger i døgnet. Noen kjenner ekstraslagene godt og opplever dem som ubehagelige, mens andre ikke merker dem i det hele tatt. I perioder med mye stimuli på ledningssystemet i hjertet, som stress, lite søvn, mye alkohol eller kaffe, kan man få hyppige ekstraslag som kan oppleves som hjertebank. Etter ekstraslaget oppstår en kompensatorisk pause før neste slag kommer. Dette slaget blir kraftigere, og mange opplever det som ubehagelig.

Mange av tilstandene som fører til hjertebank, krever ikke behandling. Hvis man har plager, finnes det medikamenter som kan regulere hjertefrekvensen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, teknisk sett var det ikke bare tull, da det du sa stemte både i forhold til at hjertet hele tiden banker, og i at "hjertebank" - som trådstarter mener det - ei heller er farlig. Men måten du formulerte det på virket mer som et forsøk på humor enn noen form for faktisk hjelp.

 

Thats probably it, if I had to guess.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

 

Hva er det jeg har skrevet som "bare er tull"?

 

Trodde du TS laget en tråd fordi han/hun var redd fordi hjertet banket (vanlig banking som du refererte til) ?

 

TS bruker ordet hjertebank, noe som betyr at hjertet slår hardt (og ofte fort), slik at det kjennes godt. Poenget mitt var at dette egentlig er det samme som vanlig banking av hjertet, bare mer. Så ja, det er presis det jeg sier. Det er ganske vanlig at folk er redd for dette, faktisk.

 

Dette er noe helt annet enn ekstraslag, som, sånn jeg tolker TS, ikke har noe med saken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...