Gå til innhold

"Rase" Snart vil alle bitene falle på plass !


Anbefalte innlegg

Etterhvert som gensekvensering blir mer og mer utbredt,


er det noen som mener vi ikke bør ta hensyn til resultatene


når det gjelder medisin, psykologi og ikke minst innvandring ?


 


Hvis du mener vi ikke bør ta slike hensyn, kan du begrunne hvorfor ?


 


Her følger en liten forklaring på ulikhetene som begynner å se dagens lys.


Harald Eia var nok forut for sin tid allikevel :)


 


http://www.livescience.com/48399-when-neanderthals-humans-first-interbred.html


 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken henviser til forskning som tydelig skiller mellom forskjellige mennesker.

 

Linken din forteller at "det moderne mennesket" etter å ha utvandret fra Afrika blandet seg med neandertalerne for 50-60 tusen år siden, og at det fortsatt er en prosent eller to igjen av neandetalernes genmateriale i oss. Genetiske forskjeller kan åpenbart være nyttige for medisinsk forskning, dersom de har noen effekt på menneskekroppen.

 

Men hvorfor skulle det være relevant for innvandring? Det hadde jo tydeligvis ikke det når vi utvandret, og våre afrikanske forfedre traff noen attraktive neandertalere.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Neandertalerne var trolig overlegne det moderbe mennesket på alle måter utenom samarbeidsevne og stammetilhørighet. Kraniet til neandertalerne er mye større enn hos mennesket i dag og de hadde større hjerner. De var sterkere og bedre fysisk. Om ikke dagens mennesker hadde kommet, så hadde kanskje sivilisasjonen vert kommet mye lengre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Linken henviser til forskning som tydelig skiller mellom forskjellige mennesker.

 

 

Linken din forteller at "det moderne mennesket" etter å ha utvandret fra Afrika blandet seg med neandertalerne for 50-60 tusen år siden, og at det fortsatt er en prosent eller to igjen av neandetalernes genmateriale i oss. Genetiske forskjeller kan åpenbart være nyttige for medisinsk forskning, dersom de har noen effekt på menneskekroppen.

 

Men hvorfor skulle det være relevant for innvandring? Det hadde jo tydeligvis ikke det når vi utvandret, og våre afrikanske forfedre traff noen attraktive neandertalere.

 

Geir :)

Det hadde mye å si for neandertalerne som i dag ikke lenger eksisterer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

"og at det fortsatt er en prosent eller to igjen av neandetalernes genmateriale i oss"

 

Er nok mer enn det, totalt har de vel funnet ca 20%.

For et enkelt menneske er så vidt jeg vet 5% (James Fallows) det høyeste målt.

Det tilsvarer at en av tipp-tipp-oldeforeldrene kan i teorien ha vært neanderthal.

 

Det er noen som har begynt å trekke sammenheng mellom neanderthal gener og intelligens.

Dette kan jo på sikt forklarer hvorfor verdens iq kart ser ut som det gjør.

 

http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=2812

 

Hvis du sammenligner dette med største nivåer av neanderthal gener så finnes det jo betydelige likheter.

 

http://www.livescience.com/15754-neanderthals-immunity-boost-humans.html

 

Her nevnes jo og fordeler i forbindelse med immunsystemet.

 

Poenget mitt er å synliggjøre en forskjell på menneskene som lever idag.

Kanskje vi kan finne svar på hvorfor integrering ikke fungerer.

 

Ps. her er korthistorien om livet til James Fallows som han sendte meg på mail.

Tipper han er en forholdsvis gløgg type, har vist vært taleskriver for presidenten i USA og :-)

 

Thanks for your note:

 
 I won't answer directly, but:
 - I grew up in a small rural town in California;
 - I finished high school at age 16 and was admitted to Harvard
 - I was in Phi Beta Kappa there, and won a Rhodes scholarship
 - On a number of standardized tests in high school and college I got the maximum score. 
 - Through the decades since then I have worked as a writer
 
 So if my Neanderthal forebears have helped me in academics, I give them my thanks. 
Lenke til kommentar

Poenget mitt er å synliggjøre en forskjell på menneskene som lever idag.

Er det noen som hevder at forskjell på menneskene som lever idag er usynlige?

 

Types_of_Humans.jpg

 

Eller har du et problem med å skille eneggede tvillinger ifra hverandre?

 

sf-boy-and-girl-twins.jpg

 

men selv for disse er det da fullt tydelig at de er forskjellige individer, da de befinner seg på forskjellige steder i time-space continuum. Altså jeg kan ikke forstå hvorfor ditt poeng er å synligjøre det som er åpenbart for alle og enhver.

 

 

Mitt problem er ikke å se forskjellene mellom mennesker, tvert imot mitt problem er å putte mennesker i arbitrære fellesbåser basert på noen fantasifulle fellestrekk

 

10325828.jpg

 

Som sagt, der er såvidt det er synlig for alle en samling individuelle mennesker, men ideen om at der er forskjellige raser forekommer meg som noe som derimot burde sann-synliggjøres av de som påstår at noe slikt eksisterer.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det sies at rase ikke har noen vitenskapelig basis. Ironisk nok brukes argumentet ofte av folk som ser rasister på høylys dag, det vil si de skriker rasisme meg her og rasisme meg der. Altså må de bestemme seg.

På den annen side har gensekvensering nå avdekket at kun afrikanere er mennesker. Både hvite og asiater er hybrider. Hvite er blandet med blandt annet neandertalere og asiater med neanderthalere og minst èn annen rase med menneskeaper. Hvite og asiater er kun ca. 98% menneske, og rundt 2% hybrider. Totalt lurker rundt 20% av neanderthalgenomet og en del andre gener rundt om i oss. Vi har rundt 98% av genene våre til felles med sjimpanser og bonoboer. Som er andre arter. Vanskelig da å forstå hvordan vi ikke skulle være separate raser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finnes ingen raser... Bare arten hund.... Sier du noe annet er du rasist....

 

Alle hunder stammer fra den samme arten. De ulike "hunderaser" er menneskeskapt ved bevisst avl over et ukjent antall tusener av år. De kaller det da heller ikke raser på engelsk, men breeds.

 

Hvem har avlet frem menneskerasene?

 

Geir :)

 

 

Hvem har avlet frem de forskjellige bjørnene?

8faa7b08e2942b5e15dd7250152ee117.jpg

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er å synliggjøre en forskjell på menneskene som lever idag.

Er det noen som hevder at forskjell på menneskene som lever idag er usynlige?

 

 

Tror du misforstod spørsmålet mitt.

 

Jeg ønsker kun å snakke om de indre "usynlige forskjellene".

Skulle kanskje skrevet "Poenget mitt er å synliggjøre en INDRE forskjell på menneskene som lever idag"

 

Alle de fysiske forskjellene er langt forbi debatt for min del.

 

Hvis man ser på Ekvatorial-Guinea med en gjennomsnitts iq på 59.

 

http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=2812

 

http://psychology.jrank.org/pages/409/Mental-Age.html

 

IQ = mental age/chronological age x 100

 

59 / 100 = 0,59

 

En person på 30 år med 59 i iq vil ha en mental alder på 30 x 0,59 = 18 år

En person på 20 år med 59 i iq vil ha en mental alder på 20 x 0,59 = 11,8 år

 

Burde man da ta hensyn til den mentale alderen når det kommer til 

aldersdefinerte lover her i landet som f.eks førerkort, alkoholkjøp, våpenkjøp o.l. ?

 

Høres kanskje rart ut i sammenhengen over men innenfor f.eks psykiatribehandling burde jo det vært en selvfølge. 

 

For meg kan dette forklare hvorfor enkelte innvandrergrupper ikke klarer å integrere seg i Norge.

Burde vi vurdere å unngå innvandring/utvandring mellom de landene med størst avvik på iq skalaen ?

Forstår at dette er svært vanskelig å få til i dagens samfunn, men mener vi er nødt til å diskutere det for alles beste.....

 

 

Ps.

 

-Prøv å unngå å bruke ordet rase da ordet er udefinert og svært følelsesmessig ladet.

-Ønsker heller ikke en debatt om iq tester eller hvorfor iq nivåene er som de er.

-Hvis du vil avskrive forskning som feil, så må du komme med forskning som viser noe annet og ikke bare "din egen mening".

Lenke til kommentar

Hvem har avlet frem de forskjellige bjørnene?

 

Ingen. De er ulike geografisk påvirkede grupper av bjørner innen 8 ulike arter. Ingen av dem kalles raser.

 

Slik er det med mennesker også, borsett fra at vi regnes som én art. Georgrafisk avstand og tid har skapt ulike etniske grupper med ulike hudfarge og andre særtrekk.

 

Og både mennesker, bjørner og hunder - fugler, fisk og forumbrukere - stammer fra en eller annen organisme som fant veien opp fra havet etter at ozonlaget gjorde verden levelig. Dette er ikke noen diskusjon om evolusjonsteorien...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...