Gå til innhold

Linse til nordlys


Anbefalte innlegg

Har sett etter en ny linse til nordlys fotografering de siste dagene. Kjøpte en Samyang 14 mm f2.8, men synes den er så vanskelig å bruke. Så jeg har heldigvis fått solgt den igjen.

 

Så har jeg sett litt på Tokina 11-16 mm f2.8, men fant ut at det er feil diameter på filteret, i forhold til mitt kamera. Mitt er 58 mm, mot Tokinas 77 mm. Er det noe jeg kan bruke for å få den linsa til å passe, eller må jeg se meg om etter en annen linse til bruk på nordlys? Noen som evt. har tips til hvilket objektiv som er tilsvarende god kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva for et filter bruker du, som du må ha til nordlysfotografering?

Filtergjengene har kun noe å si for filtre du skrur på utenpå objektivet - ikke om objektivet passer på kameraet. Filtergjengene er på andre siden av objektivet.

Hei! Ja, tenker på filtergjengene for å skru objektivet på kameraet. Jeg har et kamera med filterdiameter på 58 mm. Så om jeg kjøper et tokina 11-16 f.2.8, så kan det brukes på en Canon EOS 550 D? Har lagt ved en link under til hvilket objektiv jeg tenker å kjøpe.

 

http://www.japanphoto.no/tokina-at-x-pro-dx-ii-11-16-f-28-for-canon-4961607634356-007#.Vfsi2lShzMI

Endret av Roxie
Lenke til kommentar

For å feste objektivet til kameraet har du "Canon EF"-fatning på objektivet og på kameraet. Hvis objektivet er laget til Canon passer det på ditt kamera. En Tokina 11-16 med Nikon-fatning passer derimot ikke.

 

Filtergjengene, som her er på 77mm, er på den andre siden av objektivet, den siden som peker mot motivet, og betyr null og niks om objektivet passer på kameraet eller ikke.

 

Det gamle objektivet ditt har filtergjenger på 58mm, det nye har 77mm, Samyang 14mm har ikke filtergjenger i det hele tatt, og alle passer på ditt kamera, fordi de har "Canon-fatning" på den siden av objektivet som skal festes på kameraet.

 

Så - en Tokina 11-16 med Canon-fatning vil passe aldeles utmerket på ditt kamera.

 

Edit: og ja, objektivet du linker til har Canon-fatning, og vil passe aldeles utmerket. :)

 

 

Fatningen er om objektivet passer på kameraet - filtergjengene er om filtre du skrur på på utsiden av objektivet passer eller ikke.

Du har ikke "et kamera med filterdiameter 58mm" - men et av objektivene dine har tilfeldigvis filtergjenger på 58mm. Selv har jeg (og har hatt) på mitt Canon-kamera optikk med filtergjenger 58, 67, 72, 77 og 82mm - og Samyangen min (som du har hatt maken til) har ikke en gang filtergjenger!

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å feste objektivet til kameraet har du "Canon EF"-fatning på objektivet og på kameraet. Hvis objektivet er laget til Canon passer det på ditt kamera. En Tokina 11-16 med Nikon-fatning passer derimot ikke.

Filtergjengene, som her er på 77mm, er på den andre siden av objektivet, den siden som peker mot motivet, og betyr null og niks om objektivet passer på kameraet eller ikke.

Det gamle objektivet ditt har filtergjenger på 58mm, det nye har 77mm, Samyang 14mm har ikke filtergjenger i det hele tatt, og alle passer på ditt kamera, fordi de har "Canon-fatning" på den siden av objektivet som skal festes på kameraet.

Så - en Tokina 11-16 med Canon-fatning vil passe aldeles utmerket på ditt kamera.

Edit: og ja, objektivet du linker til har Canon-fatning, og vil passe aldeles utmerket. :)

Fatningen er om objektivet passer på kameraet - filtergjengene er om filtre du skrur på på utsiden av objektivet passer eller ikke.

Du har ikke "et kamera med filterdiameter 58mm" - men et av objektivene dine har tilfeldigvis filtergjenger på 58mm. Selv har jeg (og har hatt) på mitt Canon-kamera optikk med filtergjenger 58, 67, 72, 77 og 82mm - og Samyangen min (som du har hatt maken til) har ikke en gang filtergjenger!

Så flott! Da blir det kjøp av ny linse i helga. Tusen takk for raskt og fornuftig svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...