Gå til innhold

Bytte stasjonsbokstav på C:


Duffy85

Anbefalte innlegg

Jeg formaterte nylig pc'en. Etter formatering ble C: (stasjonen windows ligger på) om til E:. De er fysisk på samme disk, altså bare 2 partisjoner. Hvordan får jeg bytta om disse?

 

Jeg har prøvd i diskbehandling men får ikke lov å endre C: eller E: siden diskene er i bruk sier den.

Endret av Duffy85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan får jeg i såfall installert windows på C:? Er eneste løsning å formatere hele disekn og partisjonerer den på nytt?

Du kan vel bare installere windows på nytt? Der spør den jo om hvor du vil ha windows installert... :shrug:

 

Ellers er det sånn at du lager en "hovedpartisjon" og x antall "ekstrapartisjoner". Det er hovedpartisjonen som blir C:

 

Men hvorfor vil du egentlig ha partisjoner? Det er en skikkelig pain in the ass, hvis du spør meg...

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg i såfall installert windows på C:? Er eneste løsning å formatere hele disekn og partisjonerer den på nytt?

Du kan vel bare installere windows på nytt? Der spør den jo om hvor du vil ha windows installert... :shrug:

 

Ellers er det sånn at du lager en "hovedpartisjon" og x antall "ekstrapartisjoner". Det er hovedpartisjonen som blir C:

 

Men hvorfor vil du egentlig ha partisjoner? Det er en skikkelig pain in the ass, hvis du spør meg...

"Pain in the ass" å ha anledning til å ta vare på filer ved f.eks. reinstallasjon? Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg i såfall installert windows på C:? Er eneste løsning å formatere hele disekn og partisjonerer den på nytt?

Du kan vel bare installere windows på nytt? Der spør den jo om hvor du vil ha windows installert... :shrug:

 

Ellers er det sånn at du lager en "hovedpartisjon" og x antall "ekstrapartisjoner". Det er hovedpartisjonen som blir C:

 

Men hvorfor vil du egentlig ha partisjoner? Det er en skikkelig pain in the ass, hvis du spør meg...

Stemmer at du kan velge hvilken partisjon du vil installere windows på men i Installen er stasjonen jeg vil ha som C: (som var C: og før jeg formaterte) oppført som E:. Så jeg må få endra at denne partisjonen blir C: i allefall først. Erveldig trælsomt å måtte skrive E: hver gang jeg skal installerer noe jeg vil ha på systemdisken.

 

Jeg har partisjonert den opp fordi jeg trenger diskplassen og det er greiere(skulle i allefall være) når jeg skal formatere, windows trenger virkelig ikke 80GB

Lenke til kommentar

Jeg antar du har flere disker. Det jeg tror har skjedd er at du har en windows installasjon på en annen partisjon enn den som du formatterte, silk at den blir stående som C:\.

 

Vet ikke om det går, men det kan jo være at du har secondary IDE-kabel til den disken med nåværende E:\ på. Prøv i så fall å bytte. Hva med master/slave-settings?

 

I windows har du jo MMC og diskmanagement. Der kan du forandre bokstav på alt utenom C:\.

 

Skjønner ikke helt hvordan du har klart å installere XP på E:\ Trodde bare det gikk å legge det på C:\

Endret av mungo
Lenke til kommentar
"Pain in the ass" å ha anledning til å ta vare på filer ved f.eks. reinstallasjon? Nei, det tror jeg ikke.

Så dere bruker en partisjon som backup-partisjon? Hmm... Det har jeg ikke tenkt over før. Grunnen til at jeg synes det er en pain, er at her på jobben er det noen eldre maskiner, og de har 5 gig harddisker delt opp i både to og tre partisjoner. Så å få plass til noe der er jo forbi "vanskelig"...

Lenke til kommentar

Det går fint å installere windows xp på E:.

Hvis du har installert masse programmer, så syns jeg du bare skal bite i det sure eplet beholde win på E:, men om du ikke klarer å sove om natten lenger har du jo ingen annen utvei enn å reinstallere windows, såvidt jeg skjønner.

 

Men da må du huske på å koble fra de(n) andre harddisken(e), slik at din nåværende E: blir C:.

 

Partition Magic ville jeg holdt meg unna, liker ikke det programmet.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...