Gå til innhold

Formelsamling for Excel


Harald Staff

Anbefalte innlegg

Men skal lage timeliste i excel ark med total timer til slutt.

Er det en formel som regner ut om man skriver 8-16 i samme kolonne f.eks A1 og 8-16 i B1, 8-14 i C1 osv bortover?

 

Nei. Det der er verdens kanskje vanligste regnearkfeil; å skrive to opplysninger i en og samme celle. Excel kan ikke regne med sånt og behandler det som ren tekst. Det er nær 17 milliarder celler på hvert eneste ark, så det er plass nok.

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Veldig bra samling Harald! :)

 

Skal hjelpe en venn med å lage en oversikt over Kunder. Disse kundene får fast tilkjøring av mat. I fra et eget ark "Kunder" der alle står opplistet, er det også huket ved hva de skal ha. De kan velge mellom 5 pakker. Når en av de blir valgt skal denne linjen kopieres til et neste ark "Kjørerute Pakke1"  Der de kan bli sortert etter adresser og skrives ut.  Når kunden finner ut at den skal ha en annen pakke. skal den forsvinne fra "Kjørerute Pakke1" til f.eks. "Kjørerute Pakke2". 

 

Nå skal det sies at jeg ikke er spes. god til å forklare, men håper noen kan hjelpe meg :)

 

Geir

Lenke til kommentar

Skal hjelpe en venn med å lage en oversikt over Kunder. Disse kundene får fast tilkjøring av mat. I fra et eget ark "Kunder" der alle står opplistet, er det også huket ved hva de skal ha. De kan velge mellom 5 pakker. Når en av de blir valgt skal denne linjen kopieres til et neste ark "Kjørerute Pakke1"  Der de kan bli sortert etter adresser og skrives ut.  Når kunden finner ut at den skal ha en annen pakke. skal den forsvinne fra "Kjørerute Pakke1" til f.eks. "Kjørerute Pakke2". 

Det letteste for deg vil nok være å bruke en Pivot tabell. Da kan du klare deg med 1 ekstra ark og sette inn slicer du kan klikke på for å få frem de forskjellige listene.

 

Hvor effektivt det er å dele opp det som skal kjøres ut på denne måten eller hvordan du skal sortere adressene for å få en fornuftig rute er noe annet...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei.

 

Takk for et oversiktlig regneark med mange gode formler.

 

Jeg lurte bare på en ting:

 

Under Dato-tid har du regnet ut ukenummer slik: =1+HELTALL((B7-DATO(ÅR(B7+4-UKEDAG(B7+6));1;5)+UKEDAG(DATO(ÅR(B7+4-UKEDAG(B7+6));1;3)))/7)

 

Når jeg skriver =UKENR(B7) får jeg samme svar. Hvorfor bør jeg da bruke den lange formelen over?

Endret av Kobraz
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...