Gå til innhold

"Nesten-Clean Install", Windows 10


Eivor

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hva clean install av Windows 10 innebærer. Etter et mislykket forsøk av installering fra grunnen av (altså boote opp med et Windows 10 installasjons-medium, formatere disk osv.) kjørte jeg setup fra Windows 10. Brukte valget "ikke_spar_på_noe". Personlige filer og alle program forsvant, men mine egne lagringsmapper ble ikke slettet. Windows.old var også der.  Recoverypartisjonen ble heller ikke rørt.

Da har jeg vel egentlig en "ren" Windows 10 installasjon, bare med den forskjellen at jeg lett kan gjenopprette Windows 7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Tok du bare å formaterte Partisjon fra Installasjonsmediet til Windows 10 og Installerte den, eller tok du oppgradering fra Windows 7/8/8.1? Det er vel slik at hvis du skal få aktivert Windows 10, så må du første gang ta vare på filene når du oppgraderer. Når det er gjort og du har fått aktivert, så kan du kjøre en installasjon til og velge og ikke ta vare på filene. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Clean install av OS er det du prøvde på først. Man starter rett fra installasjonsmediet man bruker og formaterer HDD/ SSD før eller under installasjonen. På denne måten så er HDD/ SSD helt tom, dvs filsystemet blir skrevet på nytt slik at ingenting er lesbart på vanlig måte, når man starter å installere.

 

Blir samme som når man sletter et program helt og installerer istedenfor å oppgradere den eksisterende installasjonen :)

 

Det anbefales å gjøre en clean install stort sett uansett hva man installerer, spesiellt OS, slik at det ikke henger igjen gamle filer som kan tulle til ting. Kan godt hende det er slik wil skriver, at man må oppgradere før man gjør en clean install av Win10. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei. Tok du bare å formaterte Partisjon fra Installasjonsmediet til Windows 10 og Installerte den, eller tok du oppgradering fra Windows 7/8/8.1? Det er vel slik at hvis du skal få aktivert Windows 10, så må du første gang ta vare på filene når du oppgraderer. Når det er gjort og du har fått aktivert, så kan du kjøre en installasjon til og velge og ikke ta vare på filene. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Første gang installerte jeg Windows 10 var det fra en kjørende Windows 7 installasjon og sjekka at den var aktivert. Dette er altså andregangs installasjon, forsøk på clean install.

Lenke til kommentar

Brukte valget "ikke_spar_på_noe". Personlige filer og alle program forsvant, men mine egne lagringsmapper ble ikke slettet. Windows.old var også der.  Recoverypartisjonen ble heller ikke rørt.

Da har jeg vel egentlig en "ren" Windows 10 installasjon, bare med den forskjellen at jeg lett kan gjenopprette Windows 7?

Ja, du har en ren Windows 10 installasjon, ingen filer eller settings fra Windows 7 er lenger i bruk, og de filene fra Windows 7 som ligger i Windows.old gjør ikke noe annet enn å ta opp plass på disken. Denne plassen kan du "ta tilbake" senere dersom Windows 10 fungerer helt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...