Gå til innhold

Medisinsk teknologi.


28teeth

Anbefalte innlegg

HEI!

 

Jeg går på videregående, og har tenkt litt på ulike videre studier og yrker.

 

Medisinsk teknologi er feltet jeg tenker på nå (blir kanskje politiyrket imorgen?). Jeg kan ikke så mye om dette, men da tenker jeg litt på å lage og utvikle medisinske (elektriske) apparater. 

 

Men ..

 

- hvilke realfag blir viktige dersom jeg vil drive med det jeg har nevnt ovenfor? Jeg har valgt programfag for i år, men det finnes muligheter for å bytte. 

 

- hvilke studier handler om elektroniske og medisinske utstyr? Og hvilke danner grunnlag for å utvikle utstyr/forskning?

 

- jobbmuligheter? 

 

2 Millionerogen takk på forhånd. 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil trenge matematikk og fysikk (viktig!!). Master (Siv. Ing) i elektronikk vil nok da være beste veien å gå:

 

http://www.ntnu.no/studier/mtelsys/om

 

Her kan du lese om spesialiseringen innen medisinsk elektronikk: https://www.ntnu.no/studier/miel/oppbygging/signalbehandling_medisin

 

Man begynner altså på masterprogrammet også etter 3 år så velger man denne spesialiseringen. 

Lenke til kommentar

Mange takk for svar! :-) Jeg har sett på elektronikk linjen, men jeg vil gjerne ha mer info om signalbehandling. 

 

Fysmat på NTNU har også subspesialiserinh innenfor Biofysikk og medisinsk teknologi. Vil anbefale fysikk 1+2, matte r1+r2, kjemi 1(+2) og biologi 1 for grunnleggende kunnskaper innenfor feltet samt godt grunnlag for studiet.

 

Handler ikke studiet hovedsakelig om fysikk og matematikk? Hvor mye kjemi og biologi er det i Biofysikken? Hva er det en lærer i biologi 1, som kan være nyttig? Og hvor viktig er kjemi 2?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et fag om biosensorer og bioelektronikk på universitetet (nærmeste jeg kom medisin for min del). Det faget ville vært enklere å komme i gang med om jeg hadde hatt en litt bedre forståelse av kjemi og biologi, selv om fokuset var på elektronikken.

 

EDIT: Leif.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Mange takk for svar! :-) Jeg har sett på elektronikk linjen, men jeg vil gjerne ha mer info om signalbehandling. 

 

Fysmat på NTNU har også subspesialiserinh innenfor Biofysikk og medisinsk teknologi. Vil anbefale fysikk 1+2, matte r1+r2, kjemi 1(+2) og biologi 1 for grunnleggende kunnskaper innenfor feltet samt godt grunnlag for studiet.

 

Handler ikke studiet hovedsakelig om fysikk og matematikk? Hvor mye kjemi og biologi er det i Biofysikken? Hva er det en lærer i biologi 1, som kan være nyttig? Og hvor viktig er kjemi 2?

 

Du har rett i at det er fokus på matematikk og fysikk, men hvis man skal klare å være med på å drive de medisintekniske fremskrittene videre, er det en forutsetning å faktisk kunne noe om hvordan kroppen fungerer. Derfor mener jeg det vil være en stor fordel å vite noe om dette på forhånd, i stedet for å bruke mye energi på det på et senere tidspunkt.

 

I biologi 1 lærer man en del grunnleggende prinsipper som der og da kan virke trivielle, men som man på et senere tidspunkt kan relatere til andre ting. Kjemi 2? tja, kanskje ikke nødvendig, men vil komme til nytte hvis man skal ha emner som organisk kjemi el., som ulike studieretninger har i sitt løp.

 

Dette er mine tanker som medisinstudent, men jeg har også en periode vært innom fysmat.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvordan er jobbmulighetene, utenom forskining, etter å ha studert noe av/lignende dere nevner over?

 

Jeg hadde et fag om biosensorer og bioelektronikk på universitetet (nærmeste jeg kom medisin for min del). Det faget ville vært enklere å komme i gang med om jeg hadde hatt en litt bedre forståelse av kjemi og biologi, selv om fokuset var på elektronikken.

 

EDIT: Leif.

 

Hva heter studie?

Lenke til kommentar

Hvordan er jobbmulighetene, utenom forskining, etter å ha studert noe av/lignende dere nevner over?

 

Jeg hadde et fag om biosensorer og bioelektronikk på universitetet (nærmeste jeg kom medisin for min del). Det faget ville vært enklere å komme i gang med om jeg hadde hatt en litt bedre forståelse av kjemi og biologi, selv om fokuset var på elektronikken.

 

EDIT: Leif.

 

Hva heter studie?

 

Dette var elektro/elektronikk-ingeniør i Bath i England. Det finnes mye du kan jobbe med innen medisin om du ønsker det etter endt studie. Ønsker du noe veldig spesifikt finnes dette studiet. Kjenner en som tok det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette var elektro/elektronikk-ingeniør i Bath i England. Det finnes mye du kan jobbe med innen medisin om du ønsker det etter endt studie. Ønsker du noe veldig spesifikt finnes dette studiet. Kjenner en som tok det.

 

 

 

University of Bath? Kunne du linke meg det studiet? Tusen takk! 

 

 

Her og her. Det ville dog vært rimelig ekstremt å ta et så langt studie kun for interesse av ett eneste fag, spør du meg (selv om jeg syntes at hele studiet generelt sett var en flott periode). Så lenge du har en elektrograd i bånn er det uten tvil mange muligheter som finnes innenfor utvikling av medisinsk utstyr. Elektromagnetisme er for eksempel essensielt her. En grei start for deg kunne kanskje vært en elektrobachelor i Norge, så kan du pynte på med en kul MSc i Norge eller utlandet med spesifikt fokus på medisin. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

De hadde elektro med fordypning i medisinsk utstyr på UiS før, professoren vi har i instrumenteringsteknink i år driver med det her og snakker om det dagen lang på forelesning. Synd de har gått vekk i fra det, kanskje det kommer tilbake før du skal studere? Det er en bachelor. 

 

 

Du vet ikke hvorfor studiet ble kuttet ut? Hvis du gidder, kunne du spørre han professoren din om det? Og i samme slengen om jobbmulighetene en har (etter å ha studert noe lignende) i Norge? 

Lenke til kommentar

 

De hadde elektro med fordypning i medisinsk utstyr på UiS før, professoren vi har i instrumenteringsteknink i år driver med det her og snakker om det dagen lang på forelesning. Synd de har gått vekk i fra det, kanskje det kommer tilbake før du skal studere? Det er en bachelor. 

 

 

Du vet ikke hvorfor studiet ble kuttet ut? Hvis du gidder, kunne du spørre han professoren din om det? Og i samme slengen om jobbmulighetene en har (etter å ha studert noe lignende) i Norge? 

 

 

Har ingen aning, finner bare ikke retningen igjen på UiS sine sider. Skriv gjerne noen konkrete spørsmål til meg på PM så kan jeg sende det til han på mail, jeg er aldri på forelesningene så har ikke mulighet til å spør han direkete(studerer på fritiden)

Lenke til kommentar

Tusen takk ahpadt. 

 

Så lenge du har en elektrograd i bånn er det uten tvil mange muligheter som finnes innenfor utvikling av medisinsk utstyr. 

 

 

I Norge også? Som for eksempel?

 

Vet ikke om spørsmålet er rettet mot jobb eller utdanning, men jeg fant ikke noe gjennom en rask sjekk hos UiO og NTNU mtp medisinrettet mastergrad. Finn deg uansett en utdanning som du først liker, SÅ mot slutten av det kan du tenke på hva slags jobb du vil ha. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...