Gå til innhold

Import av hund fra utlandet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ulike regler. Hele reglementet finner du på Mattilsynets hjemmesider. Det er også ulike regler for over og under 5 hunder, det er også forskjellige regler om den reiser med eier eller cargo. Skal du innom flere land på veien må du sørge for at den også oppfyller de landenes krav til import.

 

For å reise med en hund, med eier, fra India gjelder følgende pr idag (reglene oppdateres jevnlig)

 

Før reisen

Forbered deg i god tid og ta kontakt med veterinær.

Sjekk om du oppfyller du kravene til privat (ikke kommersiell) innførsel.

Generelle krav

Alle dyr skal ha veterinærsertifikat eller EU-pass.

Alle dyr skal ha identitetsmerking.

Dyret skal være vaksinert mot rabies minst fire måneder før det kommer til Norge.

Alle hunder (ikke katt og ilder) skal være behandlet mot revens dvergbendelorm

Dyret skal ha tatt en blodprøve som viser at rabiesvaksinen virker som den skal.

Når du skal reise til Norge

Hva skjer hvis du ikke har papirene i orden når du passerer grensen med kjæledyr?

Husk å varsle Mattilsynet 48 timer før du kommer til Norge

Etter reisen

Mattilsynet anbefaler at du behandler hunden mot revens dvergbendelorm, også etter reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :) Får finne noen i India som kan levere vaksinerte og merkede hunder da :)

 

Sørg i så tilfellet for at hunden blir miljøtrent, sosialisert, behandlet mot eksterne parasitter og interne for det som  måtte finnes i relativt nærområde - selv om det ikke direkte kreves for import til Norge. Dette for å sikre best mulig mental og fysisk helse på din og ikke bringe noe belastende med deg til Norge.

 

Som eksempel kan jeg jo nevne at mine kjøpte valper i Tyskland også ble leptospirosevaksinerte. Leptospirose er relativt utbredt i Tyskland men finnes ikke her hjemme per idag. Dette er ikke noe som påvirker menneskehelse dermed er det ingen krav fra myndighetene om denne vaksinen.

 

Så sørg for å sette deg inn i hva som kreves for å sikre best mulig dyrehelse der hunden måtte befinne seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor import når det er plenty av dumpa hunder i her landet som kunne ha trengt en god eier ?

 

Og ikke minst med tanke på hva slags sykdommer som kanskje kan følge med som vi ikke har i Norge enda.

Fordi jeg skal ha en pariahund valp, og de er vanskelig å finne i Norge. Kan også nevne at vil en gang overtok en slik hund.

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å importere trenger ikke være negativt, men det er noe man bør gjøre grundige vurderinger av samtidig som man må ha et bevisst forhold til smittefare.

 

For min egen del har jeg to importhunder, og min neste blir trolig en import den også.. Det fordi det er svært vanskelig å finne hunder av min rase som tilfredsstiller mine krav her i Norge.

 

 

Jeg har importert fra andre europeiske land, henholdsvis Sverige og Storbritannia.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...