Gå til innhold

Slik skal Xperia Z5 Premium unngå varmeproblemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med varmeutvikling er todelt:

- Varme kan gi termisk utvidelse og skade komponenter. Forgjengerne har hatt episoder med selvsprekkende glass på grunn av overoppheting. Kjølesystemet reduserer faren for dette.

- Batterisluk. Kjølesystemet vil ikke hjelpe på batterisluket. SD810 vil altså føre til dårligere brukstid enn om de hadde valgt en annen prosessor. Ytelsemessig hadde de kanskje ikke noe valg, men da burde de i hvert fall forsøkt å kompensere med et stort og tungt kjempebatteri på for eksempel 5-6 Ah. De tre Z3-variantene har 3,43, 2,9 og 2,7 Ah. Her hadde de etter min mening et reelt valg og valgte elendig brukstid for å holde vekt og tykkelse nede.
 

Videre har japanerne også smurt ekstra tjukt på med termisk pasta, for å lede varmen ut av mobilen.

Laget bør være så tynt som mulig uten at det blir tørt/luftlommer. Ekstra tykkelse fører bare til dårligere varmetransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal i hvert fall ikke være betatester og kjøpe en såpass eksperimentell og overklokket mobil.

Jeg liker Sony sine telefoner, og er godt fornøyd med min Z3.

Håper ikke den går i stykker slik at jeg må oppgradere før de klarer å lage noe som er pålitelig og strømsnillt.

 

Jeg vil heller ha bra batteri enn sykt høy oppløsning.

En mobiltelefon er et kompromiss, og slike stunts går ut over andre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...