Gå til innhold

Konsdens i vanntank + div.


Anbefalte innlegg

På innsiden av vanntanken min kommer det ofte en del vanndråper og dugg. Er dette normalt? Og hva kan jeg gjøre for å ikke at det skjer?

 

Så merket jeg at nivået i tanken blir mindre og mindre. 1 til 2 militmeter i uken og perioder står det helt stille.

 

Jeg har gjort ganske omfattende teating av lekkasjer og etter 4 måneder så er det ikke en dråpe lekkasje noe sted? Hvor blir dette av?

 

Ellers veldig fornøyd med kjølinga. Alt er overclokcka til maks. Cpu aldri over 45 grader. Grafikkkort bikker 42 på det meste om deg er steiksol ute og dårlig lufting nør de har gått på full load i flere timer. 23 grader idle.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis glasset (plasten) på vanntanken er kaldere enn vannet (noe det sansynligvis er) så vil det dannes dugg. Hvis ikke tanken er 100% tett selv over vannlinjen (lokk f.eks.) så kan du ha vanntap via damp.

Ok, så løsningen er at lokket på toppen av tanken må være helt tett? Det er et hull i dette lokket, men kanskje nippelen i hullet ikke er tett nok.?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si men har du åpning til luft (atmosfære) så får du tap av vann. Standard prosedyre for sjekk av kjølesystemer er å kjøre på med litt trykk og måle trykkfall. Men jeg har ingen idé om hvor mye trykk det er trygt å teste et PC-kjølesystem med.

 

Edit: Det kan jo også være små skjulte lekasjer som er så små at vannet tørker/fordamper med en gang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

All vannkjøling har væsketap. Det fordamper faktisk til og med gjennom slangene. 1-2mm i uken synes jeg kanskje høres ut som litt mye. Men det kan som du sier være en nippel som ikke er helt tett, ellers regner jeg med at jo varmere vannet er, desto mer vil fordampe. Kanskje viftene kan skrus på litt høyere turtall uten at det blir for sjenerende?

Lenke til kommentar

All vannkjøling har væsketap. Det fordamper faktisk til og med gjennom slangene. 1-2mm i uken synes jeg kanskje høres ut som litt mye. Men det kan som du sier være en nippel som ikke er helt tett, ellers regner jeg med at jo varmere vannet er, desto mer vil fordampe. Kanskje viftene kan skrus på litt høyere turtall uten at det blir for sjenerende?

Takk for svar.

 

Vel det er 1-2mm på det meste. Siste ukene har det ikke rørt seg i det hele tatt. Så om det var litt lekk noe sted før, så kan det ikke være det nå lenger virker det som om.

 

Har du quiet viftene til Corsair som ligger konstant på 1200 rpm, som er maks for de. Og man hører de når man tar av headsettet, men ikke når man har de på. Og selv når jeg spiller lenge og jeg tar hånda over toppen der den øverste 480 radiatoren er så er lufta veldig kald, så tror ikke det er problemet. Hvis jeg skrur av viftene passerer temperaturen på grafikkortene 40 grader og lufta blir varm.

 

Jeg har spilt i 4 timer nå og tempen er på 32 grader på begge. Så tror ikke det er for varmt heller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har observert det samme på min rigg, og har sjekket rundt en del.

I mitt tilfelle, hvor jeg har soft-tubing, så forsvinner noe gjennom slangene faktisk, og noe vil mest sannsynlig forsvinne gjennom små åpninger i loopen (f.eks. topplokket på res.). Noen få mm her og der i ny og ne er helt normalt, og noe man må regne med. En annen ting du også kan regne med er at små luftbobler i loopen som har "sittet fast" kan gi slipp etter litt tid.

Veldig vanlig at man må fylle på med vann innimellom.

 

Om du har hard-tubing derimot, vil man oppleve mindre av dette.

Lenke til kommentar

Det er nok også fort gjort å se litt feil i forhold til varmt og kaldt. Hele loopen er jo et stort "reservoir". Når den blir varm vil spesielt tubing utvide seg, slik at kapasiteten i loopen øker. Da ser man at væskenivået i reservoir'et man fyller i vil falle litt. Mens ved kald loop så har det øyensynlig steget igjen. Så har man også det med trykk og sug. Om man observerer reservoir'et når man starter pumpen så vil man også kunne se en umiddelbar senking av væskenivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...