Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med seroquel/kvetiapin som sovemiddel


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt dette som sovemiddel siden ca. mars, da begynte jeg rett på 50mg. Funker ganske bra for meg. Halveringstiden er lang, så du burde ikke ta det for sent på kvelden. Om jeg skal ha håp om å komme meg opp av sengen før 10 om morgenen tar jeg disse ikke senere enn ca. 9 på kvelden. Foreslår du begynner på 25mg og ser om det er nok, og øker til 50 om du ikke får effekt. Vær forsiktig med å kjøre bil etter du har tatt dem. 

Men ellers vil jeg bare nevne at denne medisinen er høyt avhengighetsskapende. Ikke i seg selv kanskje, på den måten at du får abstinenser. Men jeg klarer omtrent ikke sove i det hele tatt lenger om jeg ikke tar dem. Kan være dette skyldes mine opprinnelige søvnproblemer, slikt er jo vanskelig å vite. Har prøvd flere ganger å slutte med det fucker opp søvnen (og dermed livet mitt) så betraktelig at jeg nå er tilbake på dem.

En annen ting du skal vite er at mange opplever alvorlige symptomer den dagen de slutter med seroquel. Du kan google deg frem selv om du vil vite mer. Riktignok er denne medisinen, som du kanskje vet, egentlig ment for folk som har psykoselidelse eller bipolar lidelse, da gjerne i doser på f.eks. 400mg eller langt høyere. Mitt inntrykk er at bruken av seroquel som sovemedisin egentlig er et "kjerringråd" blant legene som har blitt allmenpraksis verden over, jeg finner ikke mye forskning på området. Men i utgangspunktet er dette en ganske heftig medisin. Jeg vet ikke hvor ille det er å ta såpass små doser som 50mg eller 25mg. Det har så klart også noe å si hvor lenge man bruker medisinen. Jeg merket ingen symptomer da jeg sluttet utover at jeg altså ikke klarte å sove. 

Om du har andre ting du har vurdert å prøve for å forbedre søvnen, ville jeg prøvd disse metodene først. Jeg vet hvor jævlig det er å få all slags tips fra alle "do-gooders" der ute som ikke forstår hva det er å ha søvnproblemer, eller å være deprimert osv osv. Tro meg, jeg vet. Men jeg vil likevel si at det kan ha en viss effekt å være i fysisk aktivitet, bruke hjernen og kroppen ila dagen og holde seg unna lys/tv/pc/mobilen osv på kvelden. Kanskje aller best effekt er rutiner, det å stå opp og legge seg på faste tidspunkter. Jeg gjør ingen av disse tingene selv, noe som per def gjør meg til en hykler, men jeg tenkte å likevel ha nevnt det. Det er kjipt å våkne en dag og skjønne at man er avhengig av en tung medisin for å i det hele tatt drømme om et ålreit liv. 

Endret av Sitronsaft
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du bør prøve deg frem, jeg fikk det mot søvnproblemer en periode, og legen min sa at noen trenger bare en halv tablett, andre trenger 2. Og den tar ganske langt tid å virke så du bør ikke ta den alt for sent. Da kommer du deg ikke opp igjen.

 

Egentlig er det bare å prøve en tablett og se hva du føler. Det er ikke primært sovemedisin men det er den største bivirkningen + at det stoppet "tankekjøret" siden det er en betablokker.

 

Det som var ekkelt for min del var at jeg ble psykisk avhengig av å alltid ha tabletter før jeg skulle legge meg.

Hadde ikke sjans å sove uten å ta 1-2. Og det var bare i hodet mitt. Tok flere uker å bli vant til å legge meg uten å ta en tablett først. Så jeg har ikke spes lyst å ta dem på nytt. Jeg ble for vant til å alltid ta 1-2 tabs før jeg la meg, ellers trodde jeg at jeg aldri kom til å få sove. Som resulterte i panikk hvis jeg begynte å bli tom og ikke orka å dra til lege for ny resept. Ikke bra. 99% av søvnløshet er mentalt.

 

Også er det noen ting du kan gjøre for å roe deg ned før du skal sove. Du har sikkert hørt det før:

 

1. Ikke bruk ipad/mobil/pc i senga. Det konstante lyset blokkerer for sovemekanismene så du ikke blir trøtt

2. Ikke spill dataspill frem til du legger deg. Da har du mata masse greier inn i hodet som det bruker masse tid på å bearbeide, aka null søvn eller dårlig søvn (mye dataspill-drømmer)

3. Ikke drikk koffein-drikker etter 18 hvis du tenker å legge deg i 21-22 tiden. Funka for meg.

4. Ikke se på TV frem til rett før du hopper i senga. Prøv å finne noe som får deg til å slappe av et par timer før sengetid. Ikke bare stirre på TV/PC.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, jeg vet at fysisk aktivitet er bra og alt det der, og takk som forteller om det, men de alternativene er blitt prøvd. Har gått på imovane en stund (ca ett år) off and on, som de skal tas siden de er vandedannende, så jeg fikk kun en pakke med 10 stk 5 mg som skulle holde hele måneden. Og det var flott når den faktisk funket. Nå blir jeg rar og sånt og sovner inn, men jeg kan fint våkne opp 3 timer senere og så går plutselig 5 timer forbi og får IKKE SOVE IGJEN. Det er ekstremt frustrerende, og jeg kjenner at selv hvis jeg sover så sover jeg jævla dårlig. Jeg kan sove i 12 timer og så våkne og være utkjørt.

Jeg har egentlig takket nei til disse pillene tidligere da hun nevnte dem og sa at det var antipsykotika, legen min sa at de er ikke vanedannende (folk kan fremdeles oppleve psykisk vanedanning) og er ikke farlige. Ble fortalt at jeg kan fint ta 25-50 mg hver natt hvis jeg må, er det trygt?


Jeg fikk seoquel fordi hun har helst ikke lyst til å gi meg hard core sovepiller som er ekstremt vanedannende. Stemmer det, eller finnes det andre typer som er OK og vil hjelpe deg til å sove?



Anonymous poster hash: 6d52e...d3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Ja, jeg vet at fysisk aktivitet er bra og alt det der, og takk som forteller om det, men de alternativene er blitt prøvd. Har gått på imovane en stund (ca ett år) off and on, som de skal tas siden de er vandedannende, så jeg fikk kun en pakke med 10 stk 5 mg som skulle holde hele måneden. Og det var flott når den faktisk funket. Nå blir jeg rar og sånt og sovner inn, men jeg kan fint våkne opp 3 timer senere og så går plutselig 5 timer forbi og får IKKE SOVE IGJEN. Det er ekstremt frustrerende, og jeg kjenner at selv hvis jeg sover så sover jeg jævla dårlig. Jeg kan sove i 12 timer og så våkne og være utkjørt.

 

Jeg har egentlig takket nei til disse pillene tidligere da hun nevnte dem og sa at det var antipsykotika, legen min sa at de er ikke vanedannende (folk kan fremdeles oppleve psykisk vanedanning) og er ikke farlige. Ble fortalt at jeg kan fint ta 25-50 mg hver natt hvis jeg må, er det trygt?

 

 

Jeg fikk seoquel fordi hun har helst ikke lyst til å gi meg hard core sovepiller som er ekstremt vanedannende. Stemmer det, eller finnes det andre typer som er OK og vil hjelpe deg til å sove?

 

Anonymous poster hash: 6d52e...d3d

 

Når du sier du har prøvd alternativer som fysisk aktivitet, har du virkelig prøvd det skikkelig:P? 

 

Jeg bare sier det pga jeg har selv erfart hvor lett det er å tro at man prøver noe, men vanen og latheten ødelegger ofte mye.

Sier ikke at du ikke har prøvd, men sier bare at det å virkelig prøve kan gi den virkelige effekten:)

 

Tips fra meg:

- IKKE sitt forann TV eller PC 1t før leggetid, les en bok eller gjør noe annet, hvis du MÅ se tv eller noe, bruk svak lysstyrke og dim ned alt, slik at det føles mørkt. Lys og stråling har veldig mye å si om du skal føle deg trøtt eller ikke.

- Gjør deg selv sliten ved å gjøre hverdagsoppgaver før leggetid, eller trene hardt tidligere på dagen/jobbe hardt. Bare slit deg ut og spis korrekt så kanskje du vil bli trøtt igjen;:)

- Og siste, alltid legg deg når du er trøtt! Ikke drøy det, bare gå å slå av lyset og legg deg:P

 

Vet ikke om dette vil hjelpe deg, og jeg har ikke peiling på sovemedisin, men jeg ville bare gi deg min erfaring:) Håper du får sove godt uansett hva du gjør;)

Lenke til kommentar

Har hatt dette problemet siden jeg var liten, og da var jeg overalt samt at foreldrene mine var veldig opptatte med at jeg skulle hele tiden være i aktivitet med svømming og hesteridning, m.m. Selv da ble jeg fort utslitt og kunne ligge i senga resten av dagen og natten. Hvis jeg skulle tatt opp noe sånt nå så hadde jeg ikke hatt mer energi til å gjøre stort annet, siden jeg sover så dårlig. Fuck me liksom. Damned if you do damned if you don't. Jeg har prøvd å gjøre alt, men da blir det bare til at jeg trener, spiser og sover, ingen vennetid, ingen familietid, ingen tid til å pleie meg selv, ingenting, og det er en veldig deprimerende og kjedelig eksistens. Jeg er ikke overvektig eller noe sånt, så det er ikke ekstra tungt fordi jeg nødvendigvis er i dårlig form. Det er tungt fordi jeg ikke har NOEN overskuddsenergi whatsoever.. jeg er så LEI :(



Anonymous poster hash: 6d52e...d3d
Lenke til kommentar

Går på antidepp, prøvd melatonin, prøvd å legge meg bare men da blir det til at jeg stirrer i taket og tenker i flere timer istedet, prøvd å stå opp hvis jeg ikke får sove, gjøre noe og så prøve å legge meg igjen. Installerte til og med flux for pc'en (dimmer skjermen og skal hjelpe deg med å bli trøtt enn å sitte oppe) uten at det har hjulpet. Prøvd å slite meg ut, men da blir jeg slått ut energimessig i flere dager etterpå. Aner ikke hva jeg skal gjøre. hahaha... Jeg kan sove i 12 timer og våkne opp utslitt. Av og til føles det som om jeg skal bli gal fordi jeg kan gå lenge uten noe særlig kvalitetssøvn.



Anonymous poster hash: 6d52e...d3d
Lenke til kommentar

Har du problemer ved siden som Quetiapin funker på av så er Quetiapin bedre å bruke enn hvis man ikke har noen. Det er muligens litt teit å si, men det er no hva jeg synes. Grunnen til det er at Quetiapin er ganske kraftige piller som har mange andre effekter enn bare sovingen som ikke en "normal" person trenger.

 

Personlig så sliter jeg med hodekjør og at hjernen ikke klarer å stoppe som igjen gjør at jeg ikke får sove. Quetiapin stopper dette og gjør meg i tillegg døsig så jeg faktisk får slappet av på puta og da sovner jeg. Jeg har null problemer med å stå opp, trenger bare morgenkaffen :p , og jeg har ingen hangover som man kaller det. Tar 100mg hver kveld. Når det er på det verste så tar jeg 200mg, men det er sjelden nå da jeg har fått en stabil døgnrytme.

 

Det er ikke farligere å ta Quetiapin enn å slite med store søvnproblemer. Det er ganske mye forskning på søvn og blitt bevist utallige ganger at for lite øker risiko for en del alvorlige sykdomer. Du må nesten velge mellom 2 onder her. Uansett hva du tenker så er det ikke noe problem å teste en kveld eller to. Du kan få mindre hangover etterhvert så jeg ville prøvd kanskje 2 uker for å se om det hjelper, men det er jo opp til deg.

 

Sov godt ;)

Lenke til kommentar

Prøvde i går men merket ingenting etter en time (tok 25 mg, ventet en halvtime så 25 til, så 50 mg totalt) så endte opp med å ta 30 mg sobril oppå, da fikk jeg faktisk sove, men vil helst ikke ta sobril sånn (selv om legen har sagt at til nød så kan jeg bruke sobril til å få sove) siden Seroquel visst kan tas hver dag uten problemer (ifølge legen min). Burde jeg øke til 100 mg?

 

Og ja, er å velge mellom to onder, men nå har jeg slitt med dårlig søvn i så mange år at jeg ''gir etter'' for medisin. Føler jeg trenger hjelp og sliter å finne den riktige medisin.



Anonymous poster hash: 6d52e...d3d
Lenke til kommentar

Det tar ca 1-2 timer for meg å merke skikkelig effekt og opptill 3 timer for å få sovne, varierer noe. Jeg merker virkningen mindre hvis jeg har spist en del før jeg tar dem så jeg pleier å ta dem, vente ca 1 time og så spise kveldsmat.

 

Hvis du er delvis vant til sedativer og beroligende fra før så vil du selvfølgelig trenge mer, men du trenger ikke trappe opp på Quetiapin når du har funnet dosen din. Jeg måtte øke til 200mg når jeg startet da de ikke funka, men da var det en del andre ting inne i bildet så jeg klarte å trappe ned til 100mg nå som jeg har "kjørt meg inn" med tanke på døgnrytme etc. Har prøvd 50mg også men det funker ikke.

 

Prøv igjen, ta 50mg med en gang og vær tålmodig, vent hvertfall to timer. Funker det ikke så bare ta en sobril og vent til neste dag med å teste 100mg. Hvis du blander så blir det bare surr. Det kan også hende at du må slite litt på en måte for å få dem til å funke hvis søvnproblemene dine kan sammenliknes med mine. Jeg trengte en innkjøringsperiode, hvis det gir mening så bare ha dårlig søvn et par dager samtidig som du kun tar Quetiapinen. Andre som har testet dem på min "anbefaling" klarte ikke å stå opp og var zombier hele neste dagen, det var på 25mg, så jeg regner med at hjernen min er litt hardcore på å nekte å stoppe siden den våkner helt fint igjen :p

 

Du kan jo også gjøre som jeg og bare kjøre opp til 200mg og heller trappe ned litt når rytmen er inne. Veldig viktig med døgnrytme og da mener jeg ikke å sove fra 23.00 til 07.00 for eksempel, bare stå opp og sovn på ca samme tidspunkt hver dag :)

Lenke til kommentar

du må også huske at tabletter og medisiner behandler bare symptomene, men kurerer deg aldri. Du bør prate med noen som ikke er en forhåndsdømmende fastlege også. Jeg har erfart at søvnproblemer er i høyeste grad et mentalt problem. Og bare pøse på med piller behandler ikke rotårsaken det får deg bare til å sovne men føle deg dritt dagen etter igjen.

Lenke til kommentar

 

Har hatt dette problemet siden jeg var liten, og da var jeg overalt samt at foreldrene mine var veldig opptatte med at jeg skulle hele tiden være i aktivitet med svømming og hesteridning, m.m. Selv da ble jeg fort utslitt og kunne ligge i senga resten av dagen og natten. Hvis jeg skulle tatt opp noe sånt nå så hadde jeg ikke hatt mer energi til å gjøre stort annet, siden jeg sover så dårlig. Fuck me liksom. Damned if you do damned if you don't. Jeg har prøvd å gjøre alt, men da blir det bare til at jeg trener, spiser og sover, ingen vennetid, ingen familietid, ingen tid til å pleie meg selv, ingenting, og det er en veldig deprimerende og kjedelig eksistens. Jeg er ikke overvektig eller noe sånt, så det er ikke ekstra tungt fordi jeg nødvendigvis er i dårlig form. Det er tungt fordi jeg ikke har NOEN overskuddsenergi whatsoever.. jeg er så LEI :(

 

Anonymous poster hash: 6d52e...d3d

 

Men hva med data titting og /eller matvaner? Grunnen til at jeg spør er at det har blitt forsket på mye innen de tingene, som gjør at folk får alle slags symptomer som våkenhet, lathet, osv pga mat og stråling (TV) liksom:S Ser på en del dokumentarer for tiden:P

 

Men du, hvis det over ikke er relevant, hva med å prøve naturlig marijuana? (jeg bruker det ikke selv)

 

EDIT; Ser du skrev at du brukte antidepp også, jeg er sterkt imot alle former at tabletter og medisiner med mindre det er snakk om død eller liv, men nå er ikke jeg noen doktor, så kan ikke si hva som er rett, men jeg mener at hvis du virkelig går naturen vei og prøver ut mye rart som naturen har å by på, så kan mirakler skje, men det står mye ansvar og viljestyrke på deg selv og, å endre på vanene sine er ikke bare bare.. :)

 

Håper du finner ut av det.

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Skal svare kort og godt basert på egne erfaringer. Jeg fikk en mye høyere startdose, opplevde en skremmende behagelig rus. og hangover dagen etter. Sov godt og lenge, så jeg er positiv til preparatet, og ville begynt med det igjen, hvis det ble aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...