Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Stoppeskruer" for vannrør


Anbefalte innlegg

Jeg har dusjkabinett og ønsker å bytte dette samt pusse opp litt på veggene og gulvet rundt. Det går to vannrør inn til krana, på baksiden av kabinettet. Jeg lurer på om det finnes noen slags "stoppeskruer" jeg kan skru inn i vannrøra, når jeg skal fjerne dusjkabinettet - eller om jeg må betale en rørlegger for å gjøre noe.

 

Hvis dette finnes bør det vel mulig å gjøre hele jobben selv. Da er det bare å skru det nye kabinettet på plass. Vannrøret som går ut av kabinettet er bare et plastrør som går ned i gulvet og dette er det nok ingen sak å ordne selv.

 

Håndverkere er dyre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Selvgjort er ikke nødvendigvis velgjort. Du skal ha stålkontroll på hva du gjør hvis ikke kan skadene bli vesentlig dyrere enn hva rørleggeren kostet i førsteomgang. Når det er sagt, ja du får stoppmutere, bare sørg for riktig dimensjon til rørene. Men min anbefaling er en rørlegger, vel brukte 1-2000 kr avhengig av hvor du bor.

Lenke til kommentar

En ekstern kran er vel ikke det største problemet, det er en feil man eventuelt oppdager rimelig lett dersom noe skulle skje. Hadde vært verre hvis det var inne i en vegg eller noe sånn. Da ville jeg heller tenkt mer på oppussingen av vegger og tak du snakker om. Hva slags oppussing? Noe som krever en omgjøring av membran/fuktsperren? For gjør man det feil så er det noe som ikke oppdages om flere år nødvendigvis, i form av sopp/råte inne i veggen.

Lenke til kommentar

Ja, merker jo fort om det lekker, når man ikke gjør noe inne i veggen. Syns det er litt merkelig hvor mye rare småting folk betaler håndverkere for i dag. Det lønner seg å prøve ut litt selv, da vil man lære seg det grunnleggende etterhvert.

 

Jeg vet ikke hva som er inne i veggene og gulvet her. Sannsynligvis bare vanlig vegg, og linoleum i gulvet. Skal nok bare bytte lister og male. Jeg må høre med forrige huseier. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en enkel sak å gjøre selv, for den som er litt nevenytting, men det kan være greit å ha med seg en som kan det godt første gangen. Dersom man er usikker, bør man uansett kontakte rørlegger.

 

Det finnes plugger/lokk i mange varianter og dimensjoner, sjekk at du får noen som passer. Her er et utvalg: http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Vann-og-avløp/Rørdeler

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...